Ezermilliárdos kedvezménnyel tukmálják elektromos autóikat a büntetéstől tartó gyártók
Hatmilliárd fontot, tehát csaknem 3000 milliárd forintot kell kifizetniük az Egyesült Királyságban az autógyártóknak annak érdekében, hogy megfeleljenek az elektromos járművek eladására vonatkozó 2024-es szabályoknak.
Az iparági nyereségesség és a munkahelyek is veszélyben vannak – mondta Mike Hawes, a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) nevű iparági szervezet vezérigazgatója a Reuters cikke szerint.
A Vauxhall márka tulajdonosa, a Stellantis kedden jelentette be, hogy a dél-angliai Lutonban bezárja egy gyárát, ahol 1100-an dolgoznak – írja a Bloomberg.
Tágabb kontextus: még a korábbi konzervatív kormány fogadta el azt a szabályt, ami alapján idén a teljesen elektromos modellek eladásainak az összes járműeladás legalább 22 százalékát kell kitenniük.
Akár 15 ezer fontos bírságot is kaphatnak a kvótát nem teljesítő járműgyártók járművenként, de van lehetőségük krediteket vásárolniuk a kvótát túlteljesítő gyártóktól, és a következő évek túlteljesítével is megfelelhetnek a szabályoknak.
4 milliárd fontnyi kedvezményt adnak a gyártók idén az elektromos modelleikre Hawes szerint, hogy megfeleljenek a szabályozásnak, a maradék költség a bírságokból és a kreditekből jön össze.
A kisbuszokra vonatkozó kvótát már fellazították, és habár a kormány jelezte, hogy nyitott a szabályok újratárgyalására, a belsőégésű autók értékesítésének tiltására vonatkozó 2030-as határidőhöz ragaszkodnak.
Miért fontos ez? Az Egyesült Királyság járműpiacát, a szabályozás alakulását azért is érdemes figyelni, mert sok mindent elárulhat arról, hogy mi várható az Európai Unióban.
Az uniós szabályozás szerint az autógyártóknak flottaszinten kell megfelelniük a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáknak. Jövőre csökken a kilométerenként kibocsátható szén-dioxid mennyisége a személyautók körében, de az emisszió nélküliként számon tartott elektromos autók piaci részesedése visszaesett.
A gyenge európai piacon olyan modellek válnak népszerűvé, amik után a gyártók bírságot fizethetnek. A UBS számításai szerint a legnagyobb bírságra a Volkswagen és a Renault számíthat.
Mi várható? Ahhoz, hogy egy átlagos, nem prémium gyártó a kibocsátáscsökkentési célt tartani tudja, nagyjából minden negyedik autójának elektromosnak kéne lennie, ezt tisztán belső égésű, de még mild (nem tölthető) hibrid modellekkel sem lehet teljesíteni. A legtöbb gyártónak elkerülhetetlen lesz, hogy büntetéseket fizessen – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a G7 Podcastban, aminek az erről szóló adása szombaton jelenik meg.
Szinte biztos, hogy az EU-ban 2025 decemberében minden gyártó rákapcsol majd az elektromos modelljeinek értékesítésére, de már idén lehet látni az Egyesült Királyságban, hogy csak 18 százalék körül állnak a gyártók. Most jön a december, forgalomba állítják az összes e-autót, de még így is szinte lehetetlen ezt a 22 százalékot tartani – mondta Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants járműipari tanácsadócég ügyvezető igazgatója.
A jövőre Európában várható intézkedésekkel kapcsolatban is iránymutatást adhat, hogy miként változik a brit szabályozás annak érdekében, hogy mégse legyen ekkora a büntetési volumen – tette hozzá.
A svéd cég csődje arra utal, hogy nincs koherens uniós stratégia az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez, az új Európai Bizottság azonban újra nekifutna a dolognak.
A Fidesz támogatottsága minden közvélemény-kutató szerint gyengült, a Tiszáé pedig nőtt az elmúlt hónapokban. Ez nem független attól, hogy a lakosság gazdasági hangulata is romlani kezdett.