Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. november 27. 14:36 Vállalat, Világ

Ezermilliárdos kedvezménnyel tukmálják elektromos autóikat a büntetéstől tartó gyártók

Hatmilliárd fontot, tehát csaknem 3000 milliárd forintot kell kifizetniük az Egyesült Királyságban az autógyártóknak annak érdekében, hogy megfeleljenek az elektromos járművek eladására vonatkozó 2024-es szabályoknak.

  • Az iparági nyereségesség és a munkahelyek is veszélyben vannak – mondta Mike Hawes, a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) nevű iparági szervezet vezérigazgatója a Reuters cikke szerint. 
  • A Vauxhall márka tulajdonosa, a Stellantis kedden jelentette be, hogy a dél-angliai Lutonban bezárja egy gyárát, ahol 1100-an dolgoznak – írja a Bloomberg.

Tágabb kontextus: még a korábbi konzervatív kormány fogadta el azt a szabályt, ami alapján idén a teljesen elektromos modellek eladásainak az összes járműeladás legalább 22 százalékát kell kitenniük.

  • Akár 15 ezer fontos bírságot is kaphatnak a kvótát nem teljesítő járműgyártók járművenként, de van lehetőségük krediteket vásárolniuk a kvótát túlteljesítő gyártóktól, és a következő évek túlteljesítével is megfelelhetnek a szabályoknak.
  • 4 milliárd fontnyi kedvezményt adnak a gyártók idén az elektromos modelleikre Hawes szerint, hogy megfeleljenek a szabályozásnak, a maradék költség a bírságokból és a kreditekből jön össze.
  • A kisbuszokra vonatkozó kvótát már fellazították, és habár a kormány jelezte, hogy nyitott a szabályok újratárgyalására, a belsőégésű autók értékesítésének tiltására vonatkozó 2030-as határidőhöz ragaszkodnak.

Miért fontos ez? Az Egyesült Királyság járműpiacát, a szabályozás alakulását azért is érdemes figyelni, mert sok mindent elárulhat arról, hogy mi várható az Európai Unióban.

  • Az uniós szabályozás szerint az autógyártóknak flottaszinten kell megfelelniük a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáknak. Jövőre csökken a kilométerenként kibocsátható szén-dioxid mennyisége a személyautók körében, de az emisszió nélküliként számon tartott elektromos autók piaci részesedése visszaesett.
  • A gyenge európai piacon olyan modellek válnak népszerűvé, amik után a gyártók bírságot fizethetnek. A UBS számításai szerint a legnagyobb bírságra a Volkswagen és a Renault számíthat.

Mi várható? Ahhoz, hogy egy átlagos, nem prémium gyártó a kibocsátáscsökkentési célt tartani tudja, nagyjából minden negyedik autójának elektromosnak kéne lennie, ezt tisztán belső égésű, de még mild (nem tölthető) hibrid modellekkel sem lehet teljesíteni. A legtöbb gyártónak elkerülhetetlen lesz, hogy büntetéseket fizessen – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a G7 Podcastban, aminek az erről szóló adása szombaton jelenik meg.

  • Szinte biztos, hogy az EU-ban 2025 decemberében minden gyártó rákapcsol majd az elektromos modelljeinek értékesítésére, de már idén lehet látni az Egyesült Királyságban, hogy csak 18 százalék körül állnak a gyártók. Most jön a december, forgalomba állítják az összes e-autót, de még így is szinte lehetetlen ezt a 22 százalékot tartani – mondta Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants járműipari tanácsadócég ügyvezető igazgatója.
  • A jövőre Európában várható intézkedésekkel kapcsolatban is iránymutatást adhat, hogy miként változik a brit szabályozás annak érdekében, hogy mégse legyen ekkora a büntetési volumen – tette hozzá.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autók árasztják el Európát, vagy felvizezik a bírságszabályokat?A környezetvédelmi szabályok további enyhítését kérik a gyártók, de olcsóbb modellek tömeges piacra dobása révén is elkerülhetik a büntetést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ bírság Egyesült Királyság járműipar szabályozás szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 19. 11:55 Vállalat

Még ott is papíroznak, ahol ma már az Excel is kevés

Attól még emberközpotúak maradhatnak a kisvállalatok, hogy adat-alapon vezetik a céget.

Jandó Zoltán
2025. április 16. 14:17 Közélet, Vállalat

Az UEFA-n kívül senki nem hiszi el Mészáros Lőrincnek, hogy eladta a focicsapatát

Ha az Európai Labdarúgó-szövetség komolyan venné a saját szabályait, akkor nem csak az Eszék, de a Felcsút is bajba kerülhetne. De úgy tűnik, nem veszi.

Jandó Zoltán
2025. április 15. 08:17 Vállalat

Hétszázmilliót követel a NAV a Mészáros Lőrinc esküvőjét és akadémiáját védő cégtől

Tucatnyi Mészáros-cégnek dolgozott az Eurovéd Security Zrt., amelytől 700 millió forintot vár az adóhatóság.

Fontos

Holtzer Péter
2025. április 19. 06:50 Podcast

Egyszerre aggasztó és biztató a klímahelyzet – mi az oktatás szerepe?

Ha majd a fenntarthatóság tantárgyból tett érettségi is beszámítható lesz a felsőoktatási felvételibe, szélesebb körben fogják oktatni.

Vámosi Ágoston
2025. április 18. 06:50 Adat

Az árrésstoppos magyar élelmiszer olcsóbb lett, mint Szerbiában, mégis megérheti kiutazni

Alapvető élelmiszerekért ma már nem éri meg kimenni, a zöldség-gyümölcs, cigaretta, olajos mag és divat-ékszer vonalon azonban maradtak jó lehetőségek.

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. április 17. 05:50 Világ

Hol van az a pont, amely felett a vámháborúnak már nincs értelme?

Amerika a potenciális recesszió mellé bizalmi és tőkepiaci válságot rakott a saját nyakába, ezzel a feltörekvő piacok közé árazta be magát.