Hírlevél feliratkozás
Kabos Eszter
2024. szeptember 20. 14:32 Adat

Sokat drágult a korábban hatósági áras tej, de mennyit keresnek rajta a boltok?

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) nemrég nehezményezte, hogy a nagy üzletláncok egyszerre emeltek árat július elején a korábban ársapkás, majd kötelező akciózás alá eső termékek esetében. A közlemény kiemelte a korábban ársapkás gyártói márkás tejet, a kristálycukrot és a finomlisztet mint olyan termékeket, amelyek ára nagyot emelkedett. Az NGM a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) kérte, hogy vizsgálja ki az ügyet versenyjogi szempontból.

A kötelező akciózás értelmében a korábban ársapkás termékeket 2024. június 30-ig legfeljebb beszerzési áron kellett forgalmazni. 2024. július 1-jével azonban megszűnt ez a kötelezettség, így az üzletláncok ismét szabadon árazhatnak, és a korábban ársapkás termékek ára megugrott.

Az NGM arra kíváncsi, jelenti-e a nagy mértékű áremelés azt, hogy versenyellenes módon áraznak az üzletláncok. Ennek megállapításához nemcsak a fogyasztói árakat, hanem a keresletet, a beszerzési árat és az üzletlánc egyéb költségeit is ismerni kellene, a GVH minden bizonnyal egy minderre kiterjedő vizsgálatot fog lefolytatni. Mit tudunk azonban addig mondani a kialakult helyzetről?

Az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) által működtetett PÁIR (Piaci Árinformációs Rendszer) hetente összesíti bizonyos termékek esetén a termelők és üzletláncok által szolgáltatott értékesítési árat, kiskereskedelmi beszerzési árat és a fogyasztói árat is. Mivel összesítve vannak az adatok, így egyes piaci szereplők egyedi viselkedésére nem tudunk belőle következtetni, azonban azt meg tudjuk vizsgálni, hogyan aránylik egymáshoz a kiskereskedelmi beszerzési ár és a vásárló által fizetett ár.

Fontos még megjegyezni, hogy a PÁIR-ban szereplő fogyasztói ár és kiskereskedelmi beszerzési ár különbsége nem azonos a kiskereskedelmi láncok profitkulcsával, ugyanis a láncoknak egyéb költségeik is vannak, mint például a munkaerő, a raktár- és boltbérlés, az energiaár és egyebek.

A PÁIR-ban is láthatóak az NGM által kifogásolt nagy mértékű fogyasztóiár-emelkedések, azonban itt a beszerzési árakról is vannak információink.

Legrészletesebb adataink a tej árazásáról vannak, ahol egy hasonló, nem ársapkás helyettesítő termék, az alacsony, 1,5 százalékos zsírtartalmú gyártói márkás UHT-tej beszerzési és fogyasztói árai is megfigyelhetők. Az NGM közleménye szerint a gyártói márkás 2,8 százalékos (közepes) zsírtartalmú UHT tej árát 45 százalékkal növelték a kiskereskedelmi láncok július 1-jét követően. Ez az emelkedés a PÁIR adataiból is kiolvasható.

Azonban látható az is (az alábbi grafikonon), hogy a gyártói márkás, korábban ársapkás, 2,8 százalékos UHT tejet a kereskedelmi vállalatok július-augusztusban, azaz a kötelező akciózás vége utáni két hónapban átlagosan 71 százalékkal a kiskereskedelmi beszerzési ár felett értékesítették (augusztus utolsó hetében ez az érték 70%, azelőtt 75%). Ezzel szemben a gyártói márkás, korábban sem ársapkás 1,5 százalékos UHT tejet ugyanebben az időszakban átlagosan 89 százalékkal a kiskereskedelmi beszerzési ár felett értékesítették (augusztus utolsó hetében ez az érték 88%, azelőtt 85%). Ez azt jelenti, hogy

a hirtelen nagy áremelkedés dacára az árrés továbbra is kisebb lehet a korábban ársapkás terméken, mint a végig piaci árazásún.

Hasonló irányú és mértékű eltérések voltak láthatók az alacsony és közepes zsírszázalékú tejek árazásában korábban is, tehát a július 1. után végbemenő áremelés nem jelzi, hogy változott volna a kereskedelmi árazási gyakorlat az ársapkák előtti időkhöz képest.

Érdekes megfigyelni, hogy míg az ársapka időszaka előtt a 2,8 százalékos zsírtartalmú tej fogyasztása az 1,5-ös fogyasztásának 40 százaléka volt, ez az ársapka és a kötelező akciózás teljes időszaka alatt 150 százalékra nőtt. A kötelező akciózás eltörlése után a fogyasztás csökkenni kezdett, jelenleg az alacsony zsírtartalmú tej fogyasztásának 121 százalékán áll, tehát még nem tért vissza a korábbi szintre, amikor sokkal több alacsony zsírtartalmú tejet ittak az emberek.

Egyébként az ársapka által érintett összes alapélelmiszer a fogyasztásnak átlagosan 5-6 százalékát teszi ki, így egy nagyobb emelkedés sincs jelentős hatással a költésekre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLényegében kartellezéssel gyanúsítja a boltláncokat a kormány, amiért árat mertek emelniA másik lehetőség, hogy a kemény hangnemmel próbálja kordában tartani az alapvető élelmiszerek árát Nagy Márton minisztériuma, mint az üzemanyagok esetében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan értelme az árstopoknak? Megvizsgáltuk a tej példájánA termelők jól járnak a nagyobb forgalommal, a kereskedők részéről pedig egyértelműen tetten érhető a veszteség áthárítása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat ársapka gvh kiskereskedelem kötelező akció NGM tej Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. december 2. 12:12 Adat, Közélet

A felcsúti akadémia úgy kicentizte a tao-programját, mint egy jól belőtt közbeszerzést

Nagyon igyekeznek elkerülni a minisztériumot, de így előbb juthatnak hozzá a pénzükhöz.

Jandó Zoltán
2024. november 29. 11:11 Adat

Alaposan megtolják a novemberi forgalmat a fekete péntekek

Átlag fölött nőtt a kiskereskedelmi forgalom novemberben, amióta Magyarországon is elkezdtek akciózni fekete pénteken az üzletek.

Torontáli Zoltán
2024. november 27. 10:39 Adat, Közélet

Saját 57 százalékos minimálbér-emelését felejtette el Orbán Viktor, amikor a mostanit fényezte

Az első Orbán-kormány 2001-2002-ben lényegében megduplázta a minimálbért, most három év alatt lehet 40 százalékos az emelés, ha minden jól alakul.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.