Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. február 2. 10:18 Világ

Három nap múlva jön az új szankció Oroszország ellen, lesz-e elég gázolaj Európában?

Február 5-én életbe lép a finomított orosz olajtermékekre vonatkozó uniós behozatali tilalom és árkorlátozás, az utóbbi mértékéről azonban nem tudtak megegyezni tegnap az uniós országok képviselői – írta meg a Reuters.

Az új korlátozás hasonlóan működik majd, mint ami december 5-én az orosz kőolajra lépett életbe: tilos lesz az EU-ba az orosz import (a nyersolajnál ez a vezetékes szállításra nem vonatkozik), a más országokba irányuló szállítás lebonyolításában és biztosításában pedig csak úgy vehetnek részt uniós szereplők, ha a vevő 60 dollár/hordónál kevesebbet fizet az áruért.

Erről az ársapkáról kellene megegyezni a különböző finomított olajtermékek esetében, azonban ez tegnap nem sikerült, így holnap ismét nekifutnak a diplomaták. Az Európai Bizottság a prémium termékekre – például a gázolajra – hordónként 100 dolláros limitet javasolt, 45-öt pedig az olyan kevésbé értékesekre, mint a fűtőolaj. Lengyelország és a balti államok viszont alacsonyabbra akarják tenni a lécet az Ukrajnában háborúzó Oroszország bevételeinek csökkentése érdekében. Ugyanezt szeretnék elérni a 60 dolláros nyersolaj-ársapkával is, amelyet kéthavonta vizsgálnak felül, így ennek is most jön el először az ideje.

Arról megoszlanak a vélemények, hogy mekkora gondokat okozhat a dízelimport leállítása az európai-, illetve a világpiacon. A Nemzetközi Energiaügynökséget vezető Fatih Birol nem számít nagyobb fennakadásokra, Horváth Ágnes, a Mol vezető közgazdásza viszont a Guruló Hordó blogon arról írt múlt héten, hogy átmenetileg dízelhiány is kialakulhat. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője egy tavalyi G7-cikkében szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy a gázolajnál lehet a legnehezebben nélkülözni Oroszországot az európai ellátásból.

Szintén ellentmondásos az olajszankció eddigi eredménye. Papíron ugyanis igaz, hogy Oroszország csak jelentős árengedménnyel tudja értékesíteni a nyersolaját az ázsiai (elsősorban indiai és kínai) vevőknek, de ez nem biztos, hogy teljesen fedi a valóságot. Ahogy az Economist nemrég felhívta rá a figyelmet, ez a kereskedelmi csatorna nehezen átlátható, és a kimutatott árak nem biztos, hogy fedik a valóságot, mert minden szereplő abban érdekelt, hogy a valósnál adott esetben kisebb vételárat mutasson ki.

Emellett pedig visszaszorulóban van a nyugati hajózási és biztosítótársaságok részvétele az orosz olaj szállításában, azt egyre inkább a szürke zónában mozgó, dubaji vagy éppen hongkongi bejegyzésű cégek végzik, gyakran életciklusuk végén járó tankerekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnálEz már valóban a szankciók közvetett hatása lesz, egyelőre nem látszik, honnan lehetne pótolni a kieső üzemanyag-mennyiséget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMeddig kapunk olajat a Barátság vezetéken?A háborúban álló felek igyekeznek ügyelni a vezetékrendszer épségére, de meddig tartható fenn a szárazföldi olajszállítás szankciók alóli mentessége?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ dízel energiaszankció gazdasági szankció gázolaj kőolaj kőolajembargó Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.