A mai hírlevélben írunk az EU és a magyar kormány valószínűsíthető kiegyezéséről, a munkaerőpiac látszólagos lassulásáról, Kínától elhúzó USA-ról, egy csok végét váró magyar zenészről és a legendás Postabank-reklámról.
Bár társadalmi jelentősége az említett témáknál talán korlátozottabb, számunkra mégis jelentőségteljes, hogy megéltük az ötödik születésnapunkat. És persze mi mást is kérhetne születésnapjára egy magyar médium, mint támogatást.
A hírlevélre ide kattintva lehet feliratkozni. A email-fiókokba érkező eredeti verziót ide kattintva lehet megnézni:
2022. október 13. | Gazdasági sztorik öt percben
Az elmúlt hetekben megszaporodtak az elbocsátásokról szóló hírek, de radikális munkaerőpiaci fordulatot egyelőre nem látnak a G7-nek nyilatkozó munkaerőpiaci szolgáltatók. Ugyanakkor látszódnak bizonytalanságra és lassulásra utaló jelek.
Számokban: a ManpowerGroup több mint 500 cég megkérdezésével készült felmérése szerint a vállalatok több mint negyede tervezi csökkenteni a munkaerő-állományát még idén.
Idézet: „Ez a piac mindig is lassan reagál a változásokra, ráadásul mivel a hirdetési pozíciószámok is magasak, nehéz észrevenni a fordulatot, pedig vannak erre utaló jelek” – mondta Nógrádi József, a Trenkwalder kereskedelmi és marketingigazgatója.
Mi következhet? A következő hónapokban sok múlik majd azon, hogy a cégek hogyan alkalmazkodnak a romló gazdasági kilátásokhoz és a magas energiaárakhoz.
Egyre valószínűbb, hogy Magyarország hozzájut a függőben lévő uniós forrásokhoz – állítja egybehangzóan a témát két különböző irányból feldolgozó Szabad Európa és Válasz Online.
Háttér: az EU két különböző forrást blokkol különböző okokra hivatkozva, bár politikailag – tehát gyakorlatilag – mégis összefügg a kettő:
Mi a jelentősége? A mostani árfolyamon összesen függőben lévő 6240 milliárd forint a 2022-ra tervezett költségvetés 22 százaléka. A beérkező pénz és a cserébe megígért jogállamisággal kapcsolatos módosítások jelentős változásokat hozhatnak:
Mi változott? Az elmúlt időszakban nagyon felgyorsultak a tárgyalások, a magyar fél pedig egyre nagyobb rugalmasságot mutat a Szabad Európa szerint. A Válasz Online szerint külső körülmények is javítják a megállapodás esélyét:
Kettősség: Miközben talán soha nem tapasztalt mértékű a „Brüsszel” elleni propaganda Magyarországon, a beszámolók alapján Brüsszelben sosem látott nyitottságot mutat a magyar kormány.
Látványos az USA dominanciája a világ legnagyobb vállalatai között. Míg 2012-ben a top 100 cég összesített piaci kapitalizációjának (részvényei összértékének) kevesebb mint fele volt amerikai vállalatoké, idén már a 70 százaléka (PwC).
A 24 éves Balázs zenész, a Pest megyei Isaszegen él. Bécsben járt egyetemre, és két hónapja kezdett el dolgozni a Magyar Rádióban énekesként. Éppen a Nemzeti Múzeum parkjában olvasgatott munka után, amikor beszéltünk vele.
Mik a tervei? Frissen házasodott, és feleségével házat szeretnének vásárolni, de a magas ingatlanárak miatt még nem találtak megfelelő ingatlant.
Milyen hobbijai vannak? Szívesen olvas, éppen a Mézga család volt a kezében. Szereti a sci-fiket, és egyik kedvenc írója Háy János.
Simon Gergely a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője.
Milyen cikk volt rá nagy hatással a héten? Az RTL cikke az anyatejből kimutatott mikroműanyagokról.
Miért? „Egy új olasz kutatás 34 anyától egy héttel a szülés után vett anyatejminták háromnegyedében mutatott ki mikroműanyagokat. Az évtizedeken, évszázadokon át nem lebomló szintetikus műanyagok elárasztották a világunkat. Az anyatejmintákban polietilént, PVC-t és polipropilént találtak, melyek közül a PVC szinte mindig tartalmaz veszélyes adalékokat. A mikroműanyagok már bennünk vannak, pedig az egészségünkre gyakorolt hatásokat még nem tudták felmérni a tudósok.”
Mi történt? Magyarországon legutóbb a 90-es évek közepén volt 20 százalékot meghaladó infláció, ennek a korszaknak volt ikonikus reklámja a Postabank fenti videója.
A Geszti Péter és Berkes Gábor által készített reklámra korábban így emlékezett vissza Geszti:
„A bank kérésére muzikálisabb reklámok születtek. Ezek a reklámfilmek kreatív szempontból jóval merészebbek, könnyedebb hangvételűek, mint amelyeket például egy nagy nemzetközi bank megengedett volna magának. Annyira népszerűek lettek ezek a hirdetések, hogy az emberek egy idő után elvárták, hogy a Postabank-reklámok szórakoztassák őket. A ‘szenzációs négyes’ egyetlen és legfontosabb mondanivalója a négyszázalékos kamatemelés volt.”
A később botrányok közepette megszűnt Postabank reklámjának az utóélete is érdekes volt:
Közélet
Fontos