Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. augusztus 9. 13:38 Vállalat

Leállították a Barátság kőolajvezeték Magyarországot kiszolgáló ágát

Leállították múlt héten a kőolajszállítást Ukrajnán keresztül a Barátság kőolajvezeték déli ágán, amely Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát szolgálja ki – írja a Bloomberg. Az amerikai hírügynökség az orosz kőolajvezeték-hálózatot üzemeltető Transznyeftyre hivatkozik, amely szerint erre azért került sor, mert a szankciók miatt nem tudta kifizetni Oroszország a tranzitdíjat.

Az orosz vállalat mai közleménye szerint a Barátság vezeték déli ágát kezelő ukrán vállalat, az Ukrtransznafta augusztus 4-én állította le az orosz olaj továbbítását. Erre állítólag azért került sor, mert az orosz és az ukrán vállalat szerződése teljes előrefizetést irányoz elő, de az augusztusi szolgáltatásért járó, július 22-én elutalt összeget július 28-án a Transznyefty visszakapta a cég állítása szerint.

A Barátság kőolajvezeték északi és déli ága, valamint az ezen keresztül ellátott finomítók napi kapacitása

Az orosz társaság hozzátette: az európai bankok nem hozhatnak önállóan döntéseket az Oroszországból induló, határokon átívelő tranzakciókkal kapcsolatban, a nemzeti hatóságoktól van szükségük engedélyre. A közlemény szerint a Transznyefty dolgozik azon, hogy alternatív megoldást dolgozzon ki az összeg elutalására.

A Bloomberg szerint az ukrán vállalat egyelőre nem kommentálta a fejleményt.

A Barátság kőolajvezeték északi, Lengyelországot és Németországot kiszolgáló ága nem érintett a leállással, mert az nem halad keresztül Ukrajnán.

További részletek a cikk megjelenése után

Ahogy korábban írtuk, a magyar hatósági üzemanyagárszint fenntartását eddig az tette lehetővé, hogy a Mol a világpiacinál sokkal olcsóbban tudta beszerezni Oroszországból a kőolajat, amelyet pozsonyi és százhalombattai finomítójában dolgoz fel egyebek mellett benzinné és gázolajjá. A hazai finomítót a napokban állították le a halaszthatatlanná vált karbantartás miatt, így itt vélhetően nem okoz akut gondot a kőolajszállítás leállása. (A pozsonyi finomítóban viszont már korábban elvégezték a karbantartást, így ott valószínűleg más a helyzet, ami Magyarországra is hatással lehet.)

Most jórészt a Mol által korábban képzett tartalékokból és az állami biztonsági készlet felszabadított részéből kell megoldani az ország üzemanyag-ellátását – ráadásul valószínűleg a Mol ezúttal nem tudott annyit tartalékolni, amennyit hasonló esetekben szokott. Az importot pedig nemcsak a kereskedők számára nem vonzó magyar árszint akadályozza, hanem az is, hogy technikai okok miatt alig vagy egyáltalán nem termel az OMV schwechati finomítója és a fenti térképen látható csehországi Litvinov kőolaj-feldolgozó.

Természetesen nagyon nem mindegy, hogy meddig nem jön orosz olaj Magyarországra, mert ha a problémát a százhalombattai finomító újraindításáig sem lehet megoldani, akkor még inkább felértékelődik az Adria kőolajvezeték szerepe, amelyen keresztül Horvátországon át tud a Mol olajat importálni. Ha ez lesz az ellátás egyetlen csatornája, akkor az a vita is gyorsan eldőlhet, hogy mennyi idő és pénz kell a vezeték szűk keresztmetszetének a feloldásához.

Sőt, az is kiderülhet, hogy mennyire nehéz a Mol finomítóját más típusú kőolaj feldolgozására átállítani – igaz, Horvátországon keresztül orosz kőolaj is érkezhet, és legalább decemberig semmi sem tiltja, hogy bármely uniós ország tengeri szállítású orosz kőolajat importáljon. Korábban a magyar kormány ugyanis épp azzal érvelt az orosz olaj embargója ellen, hogy a Mol finomítói orosz olaj feldolgozására vannak beállítva, és ezt a nyersanyag fizikai tulajdonságai miatt csak hosszú idő, és rengeteg pénz befektetésével lehet megváltoztatni.

Fontosabb olajvezetékek és olajfinomítók Közép-Európában

Cikkünk megjelenése után egyébként a Reuters és az orosz RIA Novosztyi hírügynökség is beszámolt a Barátság déli ágának leállásáról. A hírek megjelenése után a Mol részvényárfolyama közel 5 százalékot zuhant, hiszen megkérdőjeleződött az az üzleti modell, amely a legutóbbi félévben rekord nyereséget hozott a vállalatnak. Mivel a helyzet az egész magyar gazdaság számára aggasztó, a forint közel egy százalékot gyengült az euróval szemben.

Frissítés

A Mol a Portfolio.hu megkeresésére közölte: a társaságnak több hétre elegendő tartaléka van, és folyamatosan dolgozik a megoldáson, egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is. A vállalatnál hozzátették, a leállás időzítése abból a szempontból „szerencsésnek” mondható, hogy a Mol százhalombattai finomítója egyébként is csökkentett kapacitásokkal működik ütemezett karbantartások miatt, így ez a hazai ellátást nem befolyásolja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogyan lehet 500 milliárdos profitja a Molnak, ha 480-ért adta az üzemanyagot?Hatalmasat nyert a Mol az európai szintű üzemanyaghiányon, de még nagyobbat azon, hogy finomítói jelentős részben orosz olajat használnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz olcsó orosz olaj menti meg Orbánék benzinárstopjátA nagykereskedelmi piacon az árstop miatt tízmilliárdokat bukó Mol az orosz olajra épülő finomítói tevékenység megugró hasznából fedezheti ezt a veszteséget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLétezik-e még Magyarország orosz energiafüggősége?Széles körben elterjedt vélekedés, hogy Magyarország ki van szolgáltatva az orosz kőolaj- és földgázszállításoknak, ez azonban ma már nem így van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem okoz ellátási problémát az orosz olajembargó Magyarországon, legfeljebb a Mol profitja csökkenAz orosz olajembargó egyetlen gazdaságot, így a magyart sem tenne tönkre, mert a világpiacon van elég kőolaj, és az a Mol finomítóiba is eljuttatható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz olajembargó elleni magyar vétó leginkább a pénzről szólAz ellátásbiztonság nincs veszélyben, az ország ellátható üzemanyaggal még egy esetleges gyors leválás esetén is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat barátság kőolajvezeték kőolaj Magyarország Oroszország szankciók Ukrajna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.