Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. március 27. 14:17 Világ

A szankciók ellenére rekordot dönthet az orosz dízelexport márciusban

Amennyiben kitart a lendülete, márciusban rekordot dönthet Oroszország gázolajexportja. Az orosz kivitel annak ellenére volt ilyen erős, hogy a szankciók miatt az addig legnagyobb exportpiacnak számító uniós országokba már nem tudtak dízelt eladni.

Az Európai Unió február 5-én az Egyesült Királysághoz és az Egyesült Államokhoz csatlakozva megtiltotta az orosz gázolaj és más finomított olajtermékek európai importját. Ekkor lépett életbe a dízel esetében hordónként 100 dolláros árplafon is, amely feletti vásárlás esetén nem lehet az előbbi országokban működő biztosító- és hajóstársaságok szolgáltatásait igénybe venni a gázolaj szállításához. A Bloomberg a Vortexa Ltd. adataira hivatkozva arról írt, hogy március 19-ig Oroszország átlagosan naponta 1,5 millió hordónyi gázolajat exportált.

Ha ez a trend kitart a hónap végéig, akkor a 2016 eleje óta eltelt időszakban ebben a hónapban lesz a legnagyobb az orosz gázolajexport mennyisége. Ennek az az oka, hogy eddig Oroszország sikeresen tudta növelni az eladásait Európán kívüli piacokon. A legnagyobb mértékben Törökország, Marokkó, Brazília, Tunézia és Szaúd-Arábia importja ugrott meg.

Mihail Turukalov független amerikai olajpiaci elemző szerint Oroszország finomítóinak forgalma márciusban eddig magas maradt, és a helyi termelők úgy látják, hogy el tudják adni az előállított mennyiséget. Egyrészt mert jelentős árengedményeket adnak az árura, másrészt pedig az alternatív vevők is új piacot teremtenek az üzemanyagnak.

Vannak ugyanakkor arra mutató jelek is, hogy a fellendülés nem tart ki. A legfontosabb orosz kikötők foglaltsága például áprilisra vonatkozóan csökkenést jelez előre márciushoz képest. Emellett pedig az EU-s szankció életbe lépése óta jelentősen megnőtt az Oroszországból származó úszó tárolókban lévő dízel mennyisége is, ami szintén annak a jele lehet, hogy kihívást jelent új vevőket találni az árura.

A Bloomberg által összegyűjtött adatok szerint az orosz dízel hordónként 30-35 dollárral olcsóban*Ez a február 5. előtti különbség nagyjából kétszerese. kerül a piacra a nem szankcionált gázolajhoz képest, bőven az említett 100 dolláros árplafon alatt (a legutóbbi, március 20-i adat szerint 75 dolláron Balti-tengeri kiindulópont esetén). Ez arra utal, hogy miközben – a nyersolajhoz hasonlóan – az export mennyiségét képesek fenntartani, esetleg még növelni is az oroszok, az ebből származó bevételük csökken, márpedig a szankcióknak végső soron ez a céljuk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárom nap múlva jön az új szankció Oroszország ellen, lesz-e elég gázolaj Európában?Február 5-én életbe lép a finomított orosz olajtermékekre vonatkozó uniós behozatali tilalom és árkorlátozás, az utóbbi mértékéről azonban nem tudtak megegyezni tegnap az uniós országok képviselői.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ dízel export gázolaj Oroszország üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2025. május 14. 12:10 Világ

Zakatol a háború, dübörög a diplomácia, az orosz gazdaság köhög

Mindenki Trump kegyeit keresi, de ha létre is jön az isztambuli orosz-ukrán találkozó, nem valószínű, hogy sokkal közelebb kerülünk a békéhez.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 16:39 Világ

Növelheti a kínai fegyverek népszerűségét a rövid indiai-pakisztáni háború

Kelendőbbek lehetnek az élesben korábban nem bizonyított kínai fegyverek, miután valószínűleg ezeknek köszönhetők a kezdeti pakisztáni légi sikerek.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 12:05 Világ

Miután megdrágította az EU a kínai e-autókat, elkezdtek benzinest hozni

Nem sikerült megállítani a terjeszkedést, a kínai márkák piaci részesedése öt százalék fölé emelkedett.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. május 13. 15:33 Adat, Közélet

Nem tetszik a Fradinak, hogy több fiatal magyar focistát kell játszatnia

Az MLSZ azt szeretné, hogy a klubok ne a kiöregedő légiósokra. alapozzanak, miközben irdatlan közpénz folyik az utánpótlásba.

Váczi István
2025. május 13. 13:42 Adat, Vállalat

Könnyebben találhat magyar dolgozókat egy kínai autógyár Pécsen, mint a BYD Szegeden

Nem tett le a kormány a pécsi autógyártásról, de nem világos, miért lenne jó, ha még erősebben függene a szektor szerencséjétől a magyar gazdaság.

Stubnya Bence
2025. május 13. 05:50 Közélet, Vállalat

Magyar beszállítókat és fejlesztést ígér a BYD Szegedre, de induláskor még az összeszerelés lesz a fókusz

A szegedi beruházás munkaerőpiaci előnyei az országon kívül csapódnak le, a magyar beszállítók megjelenése és a helyi k+f csak évek múlva jön szóba.