Sikerült kiszabadítani azt az ukrán teherhajót, amely 13 ezer tonna borsóval a fedélzetén feneklett meg a Boszporuszban, veszélyeztetve Európa egyik legfontosabb hajózási útvonalának forgalmát – számolt be a CNN Türk.
Az MKK-1 nevű hajó helyi idő szerint ma reggel fél 8 körül akadt el a kormánymű technikai hibája miatt, utána mindkét irányba leállították a forgalmat. Ezt követően civil vontató- és mentőhajók, valamint a part őrség vízi járművei is a segítségére siettek, búvárokkal közösen. A mentőakció körülbelül négy órán át tartott, ügyelve arra, hogy közben ne sérüljön meg a megfeneklett hajó.
Végül helyi idő szerint nem sokkal fél egy után sikerült kimozdítani a helyéről, ezt követően a forgalom a megszokott módon folytatódott a szorosban.
Az eset nem számít szokatlannak, és a hasonló problémákat általában néhány óra alatt sikerül elhárítani – emlékeztet a Bloomberg. Most valószínűleg azért kapott nagyobb figyelmet (számos magyar hírportál is beszámolt róla), mert az egész világ élelmezési helyzetét befolyásolja, hogy a háborús körülményekhez képest zavartalanul lehet-e lebonyolítani az ukrán agrárexportot a fekete-tengeri egyezmény keretében. Márpedig ennek döntő részének át kell haladnia a Boszporuszon.
Emellett az eset arra is rámutat, hogy a török hatóságok miért ragaszkodnak szigorúan ahhoz, hogy csak biztosítással rendelkező hajók haladhassanak át a tengerszorosaikon. Mint ismert, a nyugati hatalmak által bevezetett olajárplafonnak azzal lehet szélesebb körű érvényt szerezni, hogy csak az engedélyezett (hordónként 60 dollár alatti) szinten vásárolt orosz kőolajszállítmányokat biztosíthatják az ezen a téren a világpiacot uraló nyugati társaságok. Az MKK-1 esetében egyébként nem történt olajszivárgás.
Világ
Fontos