Mintegy másfélszeresére nőtt múlt héten az orosz kőolaj szállításának költsége a Balti-tenger és India közötti útvonalon. A drágulás hátterében a ma hatályba lépett olajembargó áll, december 5-től ugyanis az Európai Unióba tilos tengeri úton orosz nyersolajat behozni.
Felülnézet: A tengerre bocsátott orosz olajat az EU-tagállamok nem vásárolhatják és a szállíthatják december 5. után, a jelentős tankerkapacitással bíró Görögország is kiesik a potenciális szállítók közül.
Igen, de: Oroszország – leginkább Ázsiában – továbbra is értékesíthet majd olajat, viszont a termék odajuttatása erősen drágul. A magas szállítási költség mellett csak nyomott nyersanyagár mellett lehet versenyképes az orosz olaj.
Alulnézet: A nyugati és az orosz olajfajták közötti árrés a Mol második negyedéves rekordnyereségében is szerepet játszott. A magyar olajtársasághoz csővezetéken érkezik az orosz nyersanyag, amire nem vonatkozik szankció.
Reakciók: India az orosz olaj egyik fő felvásárlója lett, egyes finomítók szép nyereséget termeltek idén a diszkontáron vásárolt nyersanyag feldolgozásából. Ám a szankció őket is elbizonytalanítja az orosz olaj vásárlását illetően.
Mi következik: Az orosz olaj szállítói között rejtett tulajdonosi hátterű cégek jelenhetnek meg. Az ilyen szállítmányokra így aligha köthető biztosítás, nem lesz, aki felelősséget vállaljon például a balesetekért. Ráadásul szintén mától él a nyugati országok által bevezetett hordónkénti 60 dolláros olajárplafon, ha valaki ennél drágábban venne olajat, nyugati biztosítótársaság nem fedezheti a szállítás kockázatait.
Világ
Fontos