Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. augusztus 1. 17:53 Világ

Magasabb benzinárak mellett sem kezdenek azonnal spórolni az autósok

A hatósági üzemanyagárakra vonatkozó szabályok hétvégi változását követően felmerült egyik fő kritika, hogy az áremelkedés fogyasztáscsökkentő hatása továbbra sem érvényesülhet. A 480 forintos ársapka bevezetésével az üzemanyagok iránti keresletnek a költségek helyett inkább az átmeneti készlethiányok szabnak gátat, nem csoda, hogy idén nyáron rekordot döntött a benzin- és gázolajfogyasztás. Más országok példái azonban arra utalnak, hogy a rendkívül magas üzemanyagárak ellenére sem érzékelhető még az autóhasználat érdemi csökkenése, hiába várnánk a kereslet áremelkedéseket követő csökkenését, ahogy azt a piaci szabályok elméletileg diktálják.

Az Egyesült Királyságban – ahol az infláció egészen szélsőséges reakciókat is kiváltott az elmúlt hónapokban – az autósok kétharmada számolt be arról, hogy kevesebbet vezet, illetve másként is próbál spórolni a drága benzin miatt. A jelenség főleg a fiatalok és a családosok körében gyakori, akik körében még az is előfordul, hogy banki vagy családi pénzügyi segítséggel igyekeznek áthidalni a megnövekedett útiköltség okozta problémákat egy a Guardian által idézett felmérés szerint. A spórolás a forgalmi adatokon egyértelműen mégsem érzékelhető érdemben, a járvány előtti szint 95 százalékára tehető a valós autóhasználat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkInkább beteget jelentenek a brit ápolók, hogy ne kelljen autóba ülniük a magas üzemanyagárak miattAz Egyesült Királyságban egyre nehezebb kigazdálkodni a közalkalmazotti fizetésből a munkával kapcsolatos utazás költségeit.

A sebességkorlátozásoktól mentes autópálya-szakaszairól is ismert Németországban egy tavaszi elemzés szerint nem mondtak le az autósok a száguldozásról, hiába okoz könnyen elkerülhető többletfogyasztást az indokolatlanul gyors haladás. Igaz, a forgalom valamelyest mérséklődhetett ekkorra, aminek köszönhetően az úton maradók fokozhatták a sebességüket.

Az emelkedő üzemanyagárak Kanadában sem hoztak fordulatot az autóforgalom alakulásában, amit a közgazdászok a gépkocsihasználat alternatíváinak hiányával indokolnak. A benzinnel leginkább a nyaralás költségeinek lefaragásáért igyekeznek spórolni az észak-amerikai országban, a hétköznapokban azonban csak a legszegényebbek vagy az autózásra legkevésbé rászorulók mérséklik a gépkocsik használatát – sok tétel van a háztartások költségvetésében, amivel előbb próbálnak takarékoskodni, mint a benzinpénzzel. Egy a témában jártas közgazdász, Bruce Hellinga szerint a mostani üzemanyagárak mellett

sokaknak rövid távon még mindig költségesebbnek tűnik a közlekedési szokásaikon való változtatás az autóhasználattal szemben.

E megállapítás leginkább az olyan kényszerűségből történő utazásokra érvényes, mint a munkába és a boltba járás, de persze aki az eddigiekben megtehette, hogy hétvégenként például a természetbe autózva kapcsolódjon ki, aligha fog könnyen lemondani a kényelmes odajutás lehetőségéről. Az autózás alternatívái ráadásul sokak számára még mindig nem elég ismertek, a kiismerésük is egyfajta költséget jelent, vagyis még az alternatív lehetőségek fennállása esetében sem biztos, hogy racionálisnak érzik az autósok, hogy tájékozódjanak róluk és éljenek velük. Mindez kiegészül az autózás attraktív mivoltával például a közösségi közlekedéshez képest, sőt, a – koronavírus-járvány miatti – bezártság utáni kiugró utazási kedv is hajtja az üzemanyagok iránti keresletet.

Hosszabb távon azonban változhat a helyzet, ha az árak stabilan magasan maradnak, és az embereknek lesz idejük meghozni azokat a döntéseket, amelyek érdemben kihatnak az utazási szokásaikra. Ilyen például munkahely és az otthon közötti távolság csökkentése, tömegközlekedési lehetőségekkel jobban ellátott környékekre való költözés vagy a takarékosabb járművek választása.

Mindezt a magyarországi tapasztalatok is alátámasztják: 2018 nyarán hiába nőtt meg jelentősen az üzemanyagok ára, csúcsdöntő mennyiségeket értékesítettek a kutak, míg 2009 és 2012 között, amikor a 300 forint alatti literenkénti árszinttől egészen a 450 forintos történelmi csúcsokig menetelt felfelé a benzin és a gázolaj ára, a fogyasztás is csökkenőbe fordult, igaz, ebben az árakon túl a válságos gazdasági helyzet is szerepet játszott. Persze túlzás lenne állítani, hogy az ársapka elengedése nem járna semmilyen következménnyel, egy friss felmérés szerint minden második autós komolyan meggondolná járműve lerakását, ha megszűnne a 480 forintos ármaximum, és talán a üzemanyagpiaci forgalomrekordok megdöntésére sem került volna sor.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár egyáltalán nem érdekel minket, hogy drága a benzinEgyáltalán nem tankolunk kevesebbet azért, mert drága az üzemanyag, sőt gázolajból soha nem fogyott még annyi, mint júliusban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar autósok fele nem bírná a piaci benzinárat, 800 forint felett a kétharmaduk nem ülne volán mögéLegalábbis ezt mondják a Reacty Digitallal közösen készített reprezentatív felmérésünk szerint. Leginkább biciklire és tömegközlekedésre váltanának.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóforgalom benzinár benzinárstop üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.