Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. szeptember 8. 07:29 Élet

Már egyáltalán nem érdekel minket, hogy drága a benzin

Nem vetette vissza az üzemanyagok iránti keresletet, hogy mind a benzin, mind a gázolaj kiskereskedelmi ára jelentősen emelkedett az elmúlt hónapokban. A dízelért lassan négy hónapja több mint 400 forintot kell fizetni literenként, és az elmúlt hetekben a 95-ös benzin ára is átlépte a lélektani határt.

Ez ugyan 15-20 százalékkal több, mint egy évvel korábban és az év eleji szintet is jó tizedével meghaladja, ennek ellenére a NAV adatai szerint hazai benzinkutak forgalma egy cseppet sem csökkent a nyár elején. Júniusban 162, júliusban közel 172 millió liter 95-ös fogyott, gázolajból pedig júniusban 298, egy hónappal később majdnem 322 millió litert adtak el. Utóbbi rekord, eddig ugyanis mindössze egyszer, tavaly októberben sikerült átlépni a 300 millió litert, de a 310-t akkor sem érte el az értékesítés.

 


A benzin iránti kereslet az idén eddig minden hónapban nőtt, és a dízelfogyasztás is csak márciusban esett vissza kismértékben*Az előző év hasonló időszakához képest.. Magyarul, amióta az árak május elején kilőttek, tulajdonképpen folyamatosan nő az értékesítés.

Az üzemanyagnak alacsony az árrugalmassága, azaz az ár 1 százalékos emelkedése ennél sokkal kisebb mértékben veti vissza iránta a keresletet. Főleg mert nincs helyettesítő terméke. Korábban azonban a drágulás összességében azért mégiscsak hozott némi forgalomcsökkenést.

A benzin és a gázolaj legutóbb 2009 és 2012 között drágult jelentősen, akkor 270-280 forint környékéről egészen 420-430-ig ugrottak az árak. Ezzel párhuzamosan pedig a kereslet szép lassan el is kezdett csökkenni: 95-ösből 2008-ban még több mint 2 milliárd liter fogyott a benzinkutakon, négy évvel később azonban már csak szűk 1,6, a dízel-felhasználás pedig 2,5 milliárdról 2,3-ra esett vissza*A kereslet és az ár közötti összefüggés természetesen ellentétes irányú, azaz normál esetben a kereslet (és a kínálat) alakulása határozza meg az árat, mivel azonban az olajpiac globális az üzemanyag adóterhei pedig adottak, a magyar kiskereskedelmi ár bizonyos keretek között adottság..

 

A 2012-es újabb árfordulat aztán ismét a növekedés irányába tolta a piacot, igaz a benzin iránti kereslet azóta sem érte el a válság előtti szintet: tavaly is csak 1,8 milliárd literig kúszott fel a fogyasztás. A dízel viszont már jó 600 millió literrel a 2008-as érték felett jár. A nem egyforma ütemű bővülés magyarázata, hogy a buszok és kamionok csak gázolajat tankolnak, illetve, hogy az elmúlt években Magyarországot elárasztották a használt nyugati, gyakran dízelüzemű autók.

Mindenesetre az jól látszik, hogy a fogyasztás és az árak hosszabb távon ellentétes irányba mozogtak. Ez az, aminek az elmúlt hetekben nyoma sem volt. Különösen a dízel fogyott nagyon jól júniusban és júliusban, hiszen éves összevetésben közel tizedével többet adtak el belőle, de néhány százalékkal a benzin fogyasztása is emelkedett.

 

A magas árak ellenére tartósan élénk kereslet egyik magyarázata szinte biztosan az, hogy a tankolás most sokkal kevésbé terheli meg egy háztartás pénztárcáját, mint a legutóbbi árcsúcsnál. Jelenleg ugyanis nem csak többen dolgoznak, mint 2012-13 környékén, de a keresetek is sokat emelkedtek. Most nagyjából 530 liter üzemanyag jön ki egy teljes munkaidőben foglalkoztatott nettó átlagkeresetéből, hat éve ez közel 200 literrel kevesebb volt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak érzéki csalódás, hogy drága a benzinUtoljára 2014 őszén kellett olyan sokat fizetni a benzinkutakon, mint most, de az átlagjövedelemből ma már sokkal több üzemanyagra futja, mint akkoriban.

Élet benzin dízel gázolaj üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2018. november 20. 17:05 Élet, Világ

Nem sikerült a Google-nak vércukormérő kontaktlencsét fejleszteni

Ilyen az, amikor egy nagyon ígéretes fejlesztés négy év próbálkozás után kimúlik, a projektet felfüggesztették.

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Torontáli Zoltán
2018. november 20. 06:50 Élet, Piac

Egyetlen gyümölcs sem jut el olyan nyakatekert módon a boltba, mint a banán

Az hagyján, hogy nagyon messziről és viszonylag kis adagokban kell behozni, de itthon kell megérlelni, és azonnal el kell adni, máskülönben megy a kukába.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.