Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. szeptember 8. 07:29 Élet

Már egyáltalán nem érdekel minket, hogy drága a benzin

Nem vetette vissza az üzemanyagok iránti keresletet, hogy mind a benzin, mind a gázolaj kiskereskedelmi ára jelentősen emelkedett az elmúlt hónapokban. A dízelért lassan négy hónapja több mint 400 forintot kell fizetni literenként, és az elmúlt hetekben a 95-ös benzin ára is átlépte a lélektani határt.

Ez ugyan 15-20 százalékkal több, mint egy évvel korábban és az év eleji szintet is jó tizedével meghaladja, ennek ellenére a NAV adatai szerint hazai benzinkutak forgalma egy cseppet sem csökkent a nyár elején. Júniusban 162, júliusban közel 172 millió liter 95-ös fogyott, gázolajból pedig júniusban 298, egy hónappal később majdnem 322 millió litert adtak el. Utóbbi rekord, eddig ugyanis mindössze egyszer, tavaly októberben sikerült átlépni a 300 millió litert, de a 310-t akkor sem érte el az értékesítés.

 


A benzin iránti kereslet az idén eddig minden hónapban nőtt, és a dízelfogyasztás is csak márciusban esett vissza kismértékben*Az előző év hasonló időszakához képest.. Magyarul, amióta az árak május elején kilőttek, tulajdonképpen folyamatosan nő az értékesítés.

Az üzemanyagnak alacsony az árrugalmassága, azaz az ár 1 százalékos emelkedése ennél sokkal kisebb mértékben veti vissza iránta a keresletet. Főleg mert nincs helyettesítő terméke. Korábban azonban a drágulás összességében azért mégiscsak hozott némi forgalomcsökkenést.

A benzin és a gázolaj legutóbb 2009 és 2012 között drágult jelentősen, akkor 270-280 forint környékéről egészen 420-430-ig ugrottak az árak. Ezzel párhuzamosan pedig a kereslet szép lassan el is kezdett csökkenni: 95-ösből 2008-ban még több mint 2 milliárd liter fogyott a benzinkutakon, négy évvel később azonban már csak szűk 1,6, a dízel-felhasználás pedig 2,5 milliárdról 2,3-ra esett vissza*A kereslet és az ár közötti összefüggés természetesen ellentétes irányú, azaz normál esetben a kereslet (és a kínálat) alakulása határozza meg az árat, mivel azonban az olajpiac globális az üzemanyag adóterhei pedig adottak, a magyar kiskereskedelmi ár bizonyos keretek között adottság..

 

A 2012-es újabb árfordulat aztán ismét a növekedés irányába tolta a piacot, igaz a benzin iránti kereslet azóta sem érte el a válság előtti szintet: tavaly is csak 1,8 milliárd literig kúszott fel a fogyasztás. A dízel viszont már jó 600 millió literrel a 2008-as érték felett jár. A nem egyforma ütemű bővülés magyarázata, hogy a buszok és kamionok csak gázolajat tankolnak, illetve, hogy az elmúlt években Magyarországot elárasztották a használt nyugati, gyakran dízelüzemű autók.

Mindenesetre az jól látszik, hogy a fogyasztás és az árak hosszabb távon ellentétes irányba mozogtak. Ez az, aminek az elmúlt hetekben nyoma sem volt. Különösen a dízel fogyott nagyon jól júniusban és júliusban, hiszen éves összevetésben közel tizedével többet adtak el belőle, de néhány százalékkal a benzin fogyasztása is emelkedett.

 

A magas árak ellenére tartósan élénk kereslet egyik magyarázata szinte biztosan az, hogy a tankolás most sokkal kevésbé terheli meg egy háztartás pénztárcáját, mint a legutóbbi árcsúcsnál. Jelenleg ugyanis nem csak többen dolgoznak, mint 2012-13 környékén, de a keresetek is sokat emelkedtek. Most nagyjából 530 liter üzemanyag jön ki egy teljes munkaidőben foglalkoztatott nettó átlagkeresetéből, hat éve ez közel 200 literrel kevesebb volt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak érzéki csalódás, hogy drága a benzinUtoljára 2014 őszén kellett olyan sokat fizetni a benzinkutakon, mint most, de az átlagjövedelemből ma már sokkal több üzemanyagra futja, mint akkoriban.

Élet benzin dízel gázolaj üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Romlik a dugóhelyzet Budapesten: egy fővárosi ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban, ami 16 órával több az egy évvel korábbinál.

Fabók Bálint
2019. február 13. 08:44 Élet

A félelmetes krumplidrágulás csak tünete a magyar krumplitermelés vergődésének

1960-hoz képest közel tizedére esett a magyar burgonyatermelés, és egyre nagyobb mértékben vagyunk kiszolgáltatva az importnak és az éghajlatváltozásnak.

Fabók Bálint
2019. február 12. 18:30 Élet

Az egyik legmélyebb társadalmi változásnak ágyaz meg az internetes párkeresés

Az Egyesült Államokban a 2017-ben összejött párok közel 40 százaléka az interneten ismerkedett össze. Nagyobb lett a társadalmi osztályok közötti átjárás.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.