Hírlevél feliratkozás
Vigóczki Máté György
Az MCC Geopolitikai Műhelyének Oroszország-kutatója, nemzetközi tanulmányok és ruszisztika képzéseit követően jelenleg a Pécsi Egyetem geopolitikai doktori programjának hallgatója. A posztszovjet térséget nem csak szakmai szemüvegen keresztül vizsgálja, hanem ha teheti, backpackerként személyesen ismeri meg.

Oroszország háborút nyer, de húsz év nagyhatalmi ambícióit veszítheti el

2022. július 8. 17:13

Jó eséllyel csalódni fognak azok, akik a háború utáni Oroszországot úgy képzelik, el, hogy megkerülhetetlen befolyással bíró globális szereplővé válik, de vélhetően azok is csalatkozni fognak, akik hirtelen és látványos gazdasági összeomlásra, politikai vezetőváltásra számítanak. Érdemes azonban a közeljövőt nem a Nyugat aktuális érdekei, esetleges vágyai, sőt, még csak nem is Moszkva jelenlegi célkitűzései, hanem az elmúlt bő húsz év legfőbb orosz külpolitikai ambíciói tükrében vizsgálni.

Nehéz ugyan a háború kimenetelét pontosan megjósolni, de egyre határozottabb kontúrokkal rajzolódik ki, hogy a Kreml még egy katonai győzelmet követően is nagy valószínűséggel olyan helyzetben találhatja magát, amelyben a két évtizeden át védelmezett nemzetközi, regionális és belpolitikai célkitűzései semmissé válnak.

„Gyengeséget mutattunk, és a gyengéket legyőzik”

Hogy megértsük, miért viszi végig a Kreml bármi áron a háborút, fontos látnunk, hogy az erő, illetve az erős állam eszménye mennyire fontos a mai Oroszországban. Vlagyimir Putyin politikájának a legitimitását (igaz ez a háború támogatottságára is) javarészt elnökségének első két ciklusa, illetve a folyamatosan hangoztatott, és tettekben is megnyilvánuló cselekvő állam képe adja. A katasztrofális és megalázó kilencvenes évekhez képest valóságos feltámadásként értékelhető a 2000-2008 közötti időszak.

Az átlagos oroszországi polgár nem csak évről évre jobban élt, de az ország egységét is sikerült megerősíteni például a csecsen szeparatizmus legyőzésével, az oligarchák megregulázásával. A megnövekedett képességekhez

a nemzetközi tisztelet kivívásának vágya, a politikai erő felmutatása és nagyhatalmi külpolitikai ambíciók

is mind gyakrabban társultak. Putyin már a 2000-es elnökválasztási kampánya során fogalmazott úgy a nyugati pénzügyi körökre utalva, hogy „aki megsért minket, nem bírja három napig”.

2004-ben Sztálint idézve kritizálta a korábbi politikai elitet, mondván „gyengeséget mutattunk, és a gyengéket legyőzik”. 2007-ben az elhíresült müncheni beszédében egyértelműen megfogalmazta, hogy Oroszország ismét helyet követel magának a világpolitika fő sodrában.

A külpolitikai eszköztárban a katonai erő használata egyre inkább dominánssá vált a gazdasági és a soft powerhez képest,

amit bizonyít Georgia 2008-as, Ukrajna 2014 óta tartó példája, de a szíriai és különböző afrikai beavatkozások is. Idén februárban, az Ukrajna elleni támadást bejelentő beszédében már úgy fogalmazott Putyin, hogy „az erő az igazságban és a jogban rejlik, ami a mi oldalunkon van… a függetlenség és a szuverenitás alapja az erő és a harcra való készség…”

Mindez korántsem alap nélküli: az erő és igazság az orosz köznyelvben és populáris kultúrában is gyakran együtt jelenik meg. Putyin pozitív hazai megítélésében is az erős, mindent kézben tartó vezető imázsa meghatározó. A közvéleménykutatásokból látni, hogy a válaszadók szerint

február 24-e óta Oroszország nem is Ukrajnával harcol, hanem a teljes Nyugattal

– így a küszöbön álló orosz katonai győzelem épp Nyugatra nézve lesz megalázó. A „különleges katonai művelet” magas oroszországi támogatottsága mögött vélhetően az is meghúzódik, hogy legyen akármennyire kevéssé is kézzelfogható a győzelem, a vereségtől visszavonhatatlanul gyengének látszana Moszkva, amit mindenképpen el kell kerülni.

Hiába áll küszöbön az orosz katonai győzelem, pontosan ez az erő mítoszára épített szerep gyengülhet meg, melyben Oroszország a Kreml döntéshozói és ideológusai szerint a többpólusú világrend egyik egyenrangú nagyhatalma, befolyási övezetének megkérdőjelezhetetlen vezetője, az orosz kultúra és orosz lakosság, sőt, mondhatjuk azt is, hogy a határokon átnyúló orosz civilizáció kétségbevonhatatlan védelmezője.

Marginalizálódás globális szinten

Már a koronavírusjárvány ideje alatt egyértelművé vált a Kreml számára, hogy a világpolitika egyre inkább USA-Kína globális versengése felé halad. Dmitrin Trenyin, a moszkvai Carnegie Központ igazgatója szerint ebben a szembenállásban Moszkvának egy dologra kellett volna ügyelnie: arra, hogy fenntartsa az egyensúlyt a két szereplő közt, miközben elkerüli egy olyan helyzet kialakulását, melyben egyértelműen oldalt kell választania. Utóbbi esetben ugyanis Oroszország, főleg a gazdasága mérete miatt, mindenképp a másodhegedűs szerepét kaphatná csak. A mostani háborúval viszont elintézte, hogy

ne tudja megőrizni az egyensúlyozói szerepet a Washington vezette Nyugat és Peking között.

Moszkvának a közeljövőben, korábban ritkán látott egységes Európai Unióval és NATO-val kell szembenéznie, mely egységet épp az Ukrajna elleni támadás teremtette meg. Oroszország a transzatlanti ellentéteket szerette volna mélyíteni és a nyugati térnyerést megfékezni. Ehhez képest a svéd és finn csatlakozás nyomán hamarosan a NATO „beltengerévé” válik a Balti-tenger, megduplázódik a védelmi szövetséggel közös orosz határ hossza, miközben Moldova és Ukrajna EU tagjelölti státuszt kapott, és az Unió szintén sorra fogadja el a szankciós csomagokat.

Legyen akármennyire is átmeneti ez a nyugati egység, mindenképpen úgy kell rá tekinteni, mint az „Oroszország által kovácsolta frigyre”. Nem is csoda, hogy minden EU- és NATO-tagállam a barátságtalan országok listáján szerepel. Eközben Moszkva arra készülhet, hogy gazdasági és politikai befolyása jórészt eltűnik a térségben. A nyugati vezetők szemszögéből a jelenlegi orosz politikai elittel nem képzelhető el az együttműködés folytatása.

Tavaly még Putyin úgy fogalmazott, hogy a történelemben sosem voltak ennyire jók az orosz-kínai kapcsolatok.

Peking reakciói február 24. óta ugyanakkor inkább csalódásra adnak okot.

Retorika szintjén sokszor azonosak a nyilatkozataik, de a kínai cégek ugyanúgy kivonulnak az orosz piacról, mint nyugati társaik. Ahogy Andrej Szmjolnakov fogalmaz, Kína prioritása maga Kína és nem Moszkva megmentése. Egyik ország se tekint fő kereskedelmi partnerként a másikra, de a közeljövőben inkább Oroszországnak jelent nagy kihívást, hogy a nyugati irányú külkereskedelmét valahogy átállítsa más irányba. És ezen az sem változtat különösebben, hogy átadták az első jelentős, Kínába menő nem vasúti hidat.

Amíg az exportbevételek közel negyven százaléka a nyersanyagok kiviteléből származik, valamint Oroszország nyugati (és kínai) technológia nélkül képtelen a gazdasági szerkezetváltásra. modernizációról aligha beszélhetünk. Árulkodó az a kínai felajánlás, miszerint segítik fejleszteni a szibériai bányákhoz vezető vasúti infrastruktúrát, cserében ezeken az új vonalakon szállíthat Oroszország nyersanyagokat Pekingnek. Ilyen típusú „kooperáció” legutóbb Európa afrikai gyarmatosító politikáját jellemezte. Csakhogy

az orosz gazdaság a jelenlegi méretével és struktúrájával más minőségű együttműködésre nem alkalmas

Kína – vagy akár egész Ázsia – szemszögéből.

Emiatt a marginalizálódás a valószínű forgatókönyv. Míg Dmitrij Medvegyev elnöksége alatt a gazdasági együttműködéseket a Lisszabontól Vlagyivosztokig terjedő Nagy-Európa kezdeményezéssel lehetett keretezni, és még 2014 után a Szentpétervár-Sanghaj közötti Nagy-Ázsia terv is grandiózusnak volt mondható, 2022 után legfeljebb a jóval szerényebb Minszk-Biskek (Belarusz-Kirgízia) dimenziónak lehet realitása.

Színlelt barátság regionális szinten

Oroszország az elmúlt két évtizedben katonai és gazdasági integrációra törekedett Közép-Ázsiában, a Kaukázusban és Kelet-Európában. Itt egyrészt a katonai dimenziót felölelő Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezetéről (KBSZSZ) beszélhetünk, melyet Kazahsztánnal, Belarusszal, Kirgizisztánnal, Örményországgal és Tádzsikisztánnal hozott tető alá. Ugyanezekkel az államokkal alkotják az Eurázsiai Gazdasági Uniót.

Jól szemlélteti ezeknek a regionális kapcsolatoknak a minőségét Oroszország ukrajnai inváziójára adott kazah reakciók.

Kazahsztán elnöke Putyin szemébe mondta, hogy nem ismeri el a kelet-ukrajnai szakadár államokat.

Kijelentette, hogy nem támogatja Ukrajna szuverenitásának megsértését, és nem vesz részt Oroszország oldalán a szankciók kijátszásában. Ellenben humanitárius segítséget nyújt Ukrajnának, támogatja a bucsai civilek ellen elkövetett visszaélések kivizsgálását. Továbbá a kirgizekhez hasonlóan betiltotta a „Z” jelet és a győzelem napi felvonulás is elmaradt. Cserében Moszkva ott akadályozza a kazah olajexportot, ahol tudja.

Putyin Kirgizisztánnal és Tadzsikisztánnal sem volt sokkal sikeresebb. Hiába utazott a régióba, semmilyen támogatást nem kapott ahhoz, hogy kikerülje a nyugati szankciókat, és csökkenjen a térség gázexportja az EU-ba. Miközben nyugaton Oroszországot az ukrajnai háború köti le,

a Kaukázusban hatalmi pozíciói gyengülhetnek,

ha Azerbajdzsán a Hegyi-Karabah hovatartozása körüli azeri-örmény konfliktusban teljesen vissza tudja foglalni a karabahi területet. Békefenntartó orosz csapatok egyelőre vannak a régióban, de Azerbajdzsán három év múlva kérheti a kivonulásukat, és így sikerülhet helyreállítania az országa szuverenitását.

Eltolódó etnikai arányok

A háború egyik legsúlyosabb következménye Oroszországra nézve, hogy felerősíti a már egyébként is súlyos demográfiai válságot. A putyini éra fontos célkitűzése volt a népességfogyás megállítása. Ennek ellenére az elmúlt húsz évben csupán három olyan év volt, amikor a lakosságszám növekedett. A kivándorlás ugyanakkor az elmúlt években egyre nagyobb méreteket öltött. A február 24. óta eltelt bő négy hónapban olyannyira felgyorsult, hogy az már a jelcini időszak teljes éves adatait is felülmúlja. Főleg

a társadalom képzettebb rétegei, értelmiségi-középosztálybeli tagjai hagyják el az országot,

akikre a gazdasági modernizációhoz legalább annyira szükség lenne, mint a nyugati import technológiára. Szociológusok szerint a népességfogyásért azonban nem a kivándorlás vagy a háború (az elesettek magas száma) okolható elsősorban, hanem a születésszám drasztikus visszaesése. Utóbbi olyan mértékű, hogy még a recessziós években vagy a koronavírus-járvány idején sem volt ilyen alacsony, és legfeljebb az 1943-44-es háborús évekhez hasonlítható. Ha valamennyi mostani trend folytatódik, akkor a soknemzetiségű országon belül tovább eltolódás várható a nemzetiségi arányokban.

A népességcsökkenés eddig is jobban érintette az orosz nemzetiségű lakosságot, miközben a közép-ázsiai, főleg muszlim népesség száma és lakosságon belüli aránya nő. Nem véletlen, hogy az idei Győzelem napja megemlékezésen az orosz elnök az ország erejét épp a soknemzetiségű társadalmában látta. Az ország multietnikus (nem multikulturális) jellege az elmúlt tíz évben óriási hangsúlyt kapott – miközben a demográfiai adatok szerint

Oroszország lassan elveszítheti „orosz jellegét”.

Ezeket a jeleket orosz nacionalista erők is felismerték. Vannak, akik úgy tekintenek a háborúra, hogy az veszélyesen meggyengíti Moszkvát, főleg, ha sokáig elhúzódik. És vannak, akik a háború mielőbbi befejezése érdekében Ukrajna oldalán is harcolnak. Egy háborúban kimerült országban ezek a kritikus szélsőségek könnyen megerősödhetnek, különösen egy ellenséges nemzetközi környezetben, ahol a külpolitikai lehetőségek beszűkültek, a demográfiai mutatók pedig tragikusak.

G7 Holnap

Lukács András
2023. augusztus 22. 17:01 Élet

A lényegről kellene beszélni akkor is, amikor a közlekedésről beszélünk

A létünket veszélyeztető klíma- és környezeti válsághoz való alkalmazkodáshoz a városi közlekedést is alapvetően át kell alakítani.

Bogár Zsolt
2023. augusztus 9. 16:23 Élet

Varázsolj kis cilinderből nagy nyulat!

Klímasemlegesség, e-mobilitás, kapacitásszegény infastruktúra - ezek a városi közlekedés problémái.

Vargha Márton
2023. július 25. 16:22 Élet

Klubtagságival lehessen közlekedni a városban!

A sofőr nélküli autók korában a város nyújtotta szolgáltatássá alakulhat a közlekedés, amelyért használatarányos klubtagsági díjat kell fizetni. Bár mindez távolinak tűnhet, ideje lenne rá felkészülni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.