Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. június 13. 10:10 Világ

„Mindenki spekulál, visszatért a banditizmus” – az autósok már érzik a szankciók hatását Oroszországban

Bár még kevés az igazán látványos probléma az orosz gazdaságban a nyugati szankciók hatására, az alkatrész-ellátási hiányosságok egyre több autós számára érezhetővé válik. A Guardian minapi cikke egy olyan moszkvai vállalkozó, Elder Gadzijev példáját hozta fel ennek illusztrálására, aki négy autót ad lízingbe taxisok számára. Amikor áprilisban az egyik Skodája gyanús hangokat kezdett kiadni magától, az illető tudta, hogy nagy a baj.

A márkakereskedőn keresztül már ekkor is teljesen esélytelenné vált a beszerzés, több hónap volt a várakozási idő alkatrészekre. Miután a közösségi médiában kezdett megoldást keresni, elárasztották ajánlatokkal. Ezek egy része azonban olyan drága volt, hogy az egész autó nem ért annyit, másoknál pedig az jutott a vállalkozó eszébe, hogy vajon nem lopott alkatrészekről van-e szó. „Nincsenek már cserealkatrészek, mindenki spekulál, visszatért a banditizmus” – fogalmazott Gadzijev.

Ő végül is a háború előtti ár nyolcszorosáért tudta megjavíttatni a Skodáját, amivel még egészen jól járt, mert manapság nem ritka a tízszeres szorzó sem. Ezt megerősítette a lapnak Alekszej Atapov, egy moszkvai autószerviz tulajdonosa is. „Az alkatrészraktárak szinte teljesen kiürültek, ami korábban 900 rubelbe került, az most 7000-7500 rubel, az eredeti motorolaj pedig 1200 helyett 12 ezer rubel”.

Mivel a szürkeimport még nem igazán indult be közvetítő országokon keresztül, sok beszámoló szerint a piacot elárasztották a lopott és hamisított alkatrészek. A keresletet mutatja, hogy a Vatera helyi megfelelőjén olyan új termékkategóriák jelentek meg, mint az autómotor, az üzemanyag-adagoló berendezések vagy éppen alvázalkatrészek.

A probléma egyébként az új autók gyártását is érinti. Ugyan nagy hírverést kapott az – alaposan lebutított, egyebek mellett légzsák nélküli – Lada Granták gyártásának újraindítása, de az azokat előállító Avtovaz nemrég hosszabbította meg egy héttel a dolgozói kényszerszabadságolását a külföldi részegységek elérhetetlensége miatt.

Az új autók értékesítése májusban 83,5 százalékkal esett vissza Oroszországban, az átlagos áruk pedig 50 százalékkal emelkedett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb szankciók jönnek Oroszországgal szemben, de mit értek el az eddigiek?A pénzügyi káoszt sikerült legyűrnie az orosz kormánynak, de már a lakosságnak is fájnak a büntetőintézkedések. Más kérdés, hogy egyelőre úgy néz ki, Putyint ez nem hatja meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjra tömött sorokban hagyják el Oroszországot a nagy nyugati cégekAz oroszországi tevékenység felfüggesztésének vagy feladásának első nagy hulláma közvetlenül Ukrajna lerohanása után következett be, de mostanra több olyan szereplőnek is elfogyott a türelme, amely eddig kivárt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína sem segít OroszországonAz ukrajnai invázió előtt népszerű nézet volt, hogy Kína kisegíti majd Oroszországot a nyugati szankciók esetén, de ennek pont az ellenkezője történt a kereskedelmi adatok szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar gazdasági szankció orosz-ukrán háború Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 16. 05:27 Világ

Európa legelmaradottabb vidéke lett a magyar kifektetés fő célpontja

A magyar külpolitika által megcélzott nyugat-balkáni országok évtizedek óta alig közelednek Európához, ami kérdéseket vet fel a megtérüléssel kapcsolatban.

Fazekas Dóra Simó Márton
2024. szeptember 13. 06:36 Világ

Súlyosan alábecsülhetjük a klímaváltozás gazdasági kockázatait

A legújabb hőmérsékleti anomáliák arra utalnak, hogy az éghajlat globális átalakulása hamarabb változtatja meg a klímarendszert, mint azt korábban várták.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. szeptember 17. 05:04 Vállalat

Tartozáshegy alatt roskad össze egy százéves magyar gyár

Ha nem sikerül megmenteni a nagyatádi cérnagyárat, akkor több mint 200 ember marad munka nélkül, és a település költségvetése is nehéz helyzetbe kerülhet.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 16. 16:18 Adat

Az EU egyik leginkább vízfejű gazdasága a magyar

Majdnem negyedével lenne alacsonyabb Magyarországon az egy főre jutó GDP Budapest nélkül.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 16. 09:53 Adat, Élet

Vannak olyan országrészek, ahol több eső esett egy nap alatt, mint a megelőző három hónapban

Az ország nagy részén 24 óra alatt több csapadék hullott, mint a megelőző 30 napban, de voltak olyan mérőpontok, ahol az előző háromhavi mennyiséget is túlszárnyalta.