Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. június 13. 10:10 Világ

„Mindenki spekulál, visszatért a banditizmus” – az autósok már érzik a szankciók hatását Oroszországban

Bár még kevés az igazán látványos probléma az orosz gazdaságban a nyugati szankciók hatására, az alkatrész-ellátási hiányosságok egyre több autós számára érezhetővé válik. A Guardian minapi cikke egy olyan moszkvai vállalkozó, Elder Gadzijev példáját hozta fel ennek illusztrálására, aki négy autót ad lízingbe taxisok számára. Amikor áprilisban az egyik Skodája gyanús hangokat kezdett kiadni magától, az illető tudta, hogy nagy a baj.

A márkakereskedőn keresztül már ekkor is teljesen esélytelenné vált a beszerzés, több hónap volt a várakozási idő alkatrészekre. Miután a közösségi médiában kezdett megoldást keresni, elárasztották ajánlatokkal. Ezek egy része azonban olyan drága volt, hogy az egész autó nem ért annyit, másoknál pedig az jutott a vállalkozó eszébe, hogy vajon nem lopott alkatrészekről van-e szó. „Nincsenek már cserealkatrészek, mindenki spekulál, visszatért a banditizmus” – fogalmazott Gadzijev.

Ő végül is a háború előtti ár nyolcszorosáért tudta megjavíttatni a Skodáját, amivel még egészen jól járt, mert manapság nem ritka a tízszeres szorzó sem. Ezt megerősítette a lapnak Alekszej Atapov, egy moszkvai autószerviz tulajdonosa is. „Az alkatrészraktárak szinte teljesen kiürültek, ami korábban 900 rubelbe került, az most 7000-7500 rubel, az eredeti motorolaj pedig 1200 helyett 12 ezer rubel”.

Mivel a szürkeimport még nem igazán indult be közvetítő országokon keresztül, sok beszámoló szerint a piacot elárasztották a lopott és hamisított alkatrészek. A keresletet mutatja, hogy a Vatera helyi megfelelőjén olyan új termékkategóriák jelentek meg, mint az autómotor, az üzemanyag-adagoló berendezések vagy éppen alvázalkatrészek.

A probléma egyébként az új autók gyártását is érinti. Ugyan nagy hírverést kapott az – alaposan lebutított, egyebek mellett légzsák nélküli – Lada Granták gyártásának újraindítása, de az azokat előállító Avtovaz nemrég hosszabbította meg egy héttel a dolgozói kényszerszabadságolását a külföldi részegységek elérhetetlensége miatt.

Az új autók értékesítése májusban 83,5 százalékkal esett vissza Oroszországban, az átlagos áruk pedig 50 százalékkal emelkedett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb szankciók jönnek Oroszországgal szemben, de mit értek el az eddigiek?A pénzügyi káoszt sikerült legyűrnie az orosz kormánynak, de már a lakosságnak is fájnak a büntetőintézkedések. Más kérdés, hogy egyelőre úgy néz ki, Putyint ez nem hatja meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjra tömött sorokban hagyják el Oroszországot a nagy nyugati cégekAz oroszországi tevékenység felfüggesztésének vagy feladásának első nagy hulláma közvetlenül Ukrajna lerohanása után következett be, de mostanra több olyan szereplőnek is elfogyott a türelme, amely eddig kivárt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína sem segít OroszországonAz ukrajnai invázió előtt népszerű nézet volt, hogy Kína kisegíti majd Oroszországot a nyugati szankciók esetén, de ennek pont az ellenkezője történt a kereskedelmi adatok szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar gazdasági szankció orosz-ukrán háború Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.