Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. június 13. 10:10 Világ

„Mindenki spekulál, visszatért a banditizmus” – az autósok már érzik a szankciók hatását Oroszországban

Bár még kevés az igazán látványos probléma az orosz gazdaságban a nyugati szankciók hatására, az alkatrész-ellátási hiányosságok egyre több autós számára érezhetővé válik. A Guardian minapi cikke egy olyan moszkvai vállalkozó, Elder Gadzijev példáját hozta fel ennek illusztrálására, aki négy autót ad lízingbe taxisok számára. Amikor áprilisban az egyik Skodája gyanús hangokat kezdett kiadni magától, az illető tudta, hogy nagy a baj.

A márkakereskedőn keresztül már ekkor is teljesen esélytelenné vált a beszerzés, több hónap volt a várakozási idő alkatrészekre. Miután a közösségi médiában kezdett megoldást keresni, elárasztották ajánlatokkal. Ezek egy része azonban olyan drága volt, hogy az egész autó nem ért annyit, másoknál pedig az jutott a vállalkozó eszébe, hogy vajon nem lopott alkatrészekről van-e szó. „Nincsenek már cserealkatrészek, mindenki spekulál, visszatért a banditizmus” – fogalmazott Gadzijev.

Ő végül is a háború előtti ár nyolcszorosáért tudta megjavíttatni a Skodáját, amivel még egészen jól járt, mert manapság nem ritka a tízszeres szorzó sem. Ezt megerősítette a lapnak Alekszej Atapov, egy moszkvai autószerviz tulajdonosa is. „Az alkatrészraktárak szinte teljesen kiürültek, ami korábban 900 rubelbe került, az most 7000-7500 rubel, az eredeti motorolaj pedig 1200 helyett 12 ezer rubel”.

Mivel a szürkeimport még nem igazán indult be közvetítő országokon keresztül, sok beszámoló szerint a piacot elárasztották a lopott és hamisított alkatrészek. A keresletet mutatja, hogy a Vatera helyi megfelelőjén olyan új termékkategóriák jelentek meg, mint az autómotor, az üzemanyag-adagoló berendezések vagy éppen alvázalkatrészek.

A probléma egyébként az új autók gyártását is érinti. Ugyan nagy hírverést kapott az – alaposan lebutított, egyebek mellett légzsák nélküli – Lada Granták gyártásának újraindítása, de az azokat előállító Avtovaz nemrég hosszabbította meg egy héttel a dolgozói kényszerszabadságolását a külföldi részegységek elérhetetlensége miatt.

Az új autók értékesítése májusban 83,5 százalékkal esett vissza Oroszországban, az átlagos áruk pedig 50 százalékkal emelkedett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb szankciók jönnek Oroszországgal szemben, de mit értek el az eddigiek?A pénzügyi káoszt sikerült legyűrnie az orosz kormánynak, de már a lakosságnak is fájnak a büntetőintézkedések. Más kérdés, hogy egyelőre úgy néz ki, Putyint ez nem hatja meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjra tömött sorokban hagyják el Oroszországot a nagy nyugati cégekAz oroszországi tevékenység felfüggesztésének vagy feladásának első nagy hulláma közvetlenül Ukrajna lerohanása után következett be, de mostanra több olyan szereplőnek is elfogyott a türelme, amely eddig kivárt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína sem segít OroszországonAz ukrajnai invázió előtt népszerű nézet volt, hogy Kína kisegíti majd Oroszországot a nyugati szankciók esetén, de ennek pont az ellenkezője történt a kereskedelmi adatok szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar gazdasági szankció orosz-ukrán háború Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. február 21. 04:34 Világ

Külföldi tudással, hajóflottával és jüanelszámolással terjeszkedne a kínai autóipar

A kínai állam tervei között szerepel a külföldi kutatás-fejlesztés, az értékesítési- és szervízhálózatok, valamint a jüanalapú pénzügyi infrastuktúra kiépítése az autóexport ösztönzése érdekében.

Mészáros R. Tamás
2024. február 17. 04:38 Világ

Trump NATO-fenyegetése régi stratégia, de eddig nem hallgatott rá Európa

Az amerikai elnökök az 1950-es évek óta próbálják rávenni a NATO-tagokat, hogy költsenek többet a védelemre, de a nyilvános fenyegetések eddig nem működtek.

Stubnya Bence
2024. február 14. 09:32 Adat, Világ

Már csak néhány ország maradt, ahol ne szakadt volna meg a szennyezés és a növekedés évtizedekig kitartó együttmozgása

A fejlett országokban a 2000-es évek vége óta csökkenő szén-dioxid-kibocsátás mellett nő a gazdaság, és a legtöbb feltörekvő és fejlődő országban is meglazult az összefüggés.

Fontos

Stubnya Bence
2024. február 21. 10:01 Közélet

Európai rekorder lenne Magyarország, ha sikerülne a kormány terve

85 százalékra emelkedhet a kormány tervei szerint a foglalkoztatottsági ráta. Tartalék azonban csak a 25 év alattiakban és az 55 év felettiekben van.

Bőgel György
2024. február 20. 15:27 Vállalat

Mit tanulhatnak magyar vállalkozók a Kifli-anyacég sikeréből?

Adva volt egy gyorsan táguló piaci rés, a lehetőség felismerése azonban még kevés a nemzetközi piaci sikerhez, amit a Rohlik tíz év alatt elért.

Bucsky Péter
2024. február 20. 04:34 Közélet

7 év alatt csak egy villamosvonal épülhet meg biztosan az uniós pénzekből Budapesten

300 milliárd forintos uniós támogatást lát biztosítottnak a főváros, ami az előző hét éves ciklushoz képest visszalépés. De a kormány eredeti tervéhez képest mégis jelentős.