Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. január 10. 10:04 Világ

Kolosszális összegeket kell költeni atomerőművekre egy uniós biztos szerint

Hatalmas összegeket kell fordítani atomenergetikai fejlesztésekre a következő 30 évben ahhoz, hogy az Európai Unió elérhesse kibocsátáscsökkentési céljait, miközben az áram iránti igény nő – nyilatkozta egy francia lapnak Thierry Breton, az EU belső piacért felelős biztosa.

A francia biztos szerint a meglévő atomerőművekre 2030-ig 50 milliárd eurót kell költeni, a következő generációs létesítmények pedig tízszer ekkora befektetést igényelnek 2050-ig.

A nyilatkozat főleg azért érdekes – valószínűleg a Bloomberg is ezért szemlézte –, mert az EU nemrég hozta nyilvánosságra azokat a terveit, hogy milyen beruházások kaphatnak fenntartható minősítést az energetikai átmenet során. Ezek szerint ezt a minősítést atomerőművek mellett földgáztüzelésű egységek is megkaphatják, mert egy ideig még szükség van rájuk a megújuló energiaforrások termelési ingadozásainak kiegyenlítéséhez.

Ezeket a terveket sok környezetvédő szervezet kritizálta, ami a gáz esetében abból a szempontból érthető, hogy végső soron egy fosszilis energiaforrásról van szó – még ha a szénnél kevesebb szén-dioxid is kerül az elégetésével a légkörbe. De az atomenergia „zölddé” minősítését is sokan kritizálták, köztük a német Zöldek immár kormányzati pozícióban ülő vezetői. (Miközben a földgázzal nincs bajuk, ami klímavédelmi szempontból legalábbis furcsa.)

Thierry Breton valószínűleg ezért is fontosnak tartotta elmondani a véleményét, miszerint mind a megújuló, mind az atomenergiába rengeteget kell beruházni ahhoz, hogy elérhető legyen a klímasemlegesség az EU-n belül 2050-re. A szükséges tőke összegyűjtéséhez pedig nagyon fontos, hogy az atomenergia is az elfogadott kategóriába tartozzon a most alakuló uniós taxonómiában. Mivel Franciaországban az áramtermelés meghatározó részét az atomerőművek adják, nem meglepő módon ezt a francia kormány is így gondolja (a magyarral együtt), vagyis itt nincs összhang az EU két legnagyobb gazdaságát vezető kormányok között.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrosz függéshez és csúcsra járatott szénerőművekhez vezetett az uniós energiapolitikaEurópa sorsa jelenleg az időjárás kezében van: egy átlagosnál hidegebb tél esetén az elszálló energiaárak tönkretehetik az európai ipart és élelmiszertermelést, brutális inflációt okozva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ atomenergia atomerőmű Európai Unió Franciaország klímasemlegesség németország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.