Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. december 29. 14:04 Világ

Olyan óriásvállalatot hoznak létre Kínában, amelynek az egész világra hatása lesz

A világon felhasznált ritkaföldfémek 70 százaléka Kínából származik, ezért globális jelentősége is van annak, hogy összeolvasztják több állami vállalat ezzel foglalkozó egységeit. Az egyik résztvevő, a China Minmetals Rare Earth Co. erről karácsony előtt számolt be egy tőzsdei közleményben. Rajta kívül még az Aluminium Corp. of China és a Ganzhou Rare Group Co. vesz részt az egyesülésben.

Ez a lépés egyrészt azért váltott ki jelentősebb figyelmet, mert ritkaföldfémek nélkül lényegében nem lennének korszerű elektronikai eszközök, szükség van rájuk az okostelefonoktól kezdve az elektromos autókon át a harci repülőgépekig. Másrészt Kína nemcsak a kitermelésben, hanem a feldolgozásban is megkerülhetetlen szereplő, és amikor 2019-ben eldurvult az amerikai-kínai kereskedelmi háború, a kínai kormányzat belengette, hogy korlátozza a ritkaföldfémek exportját.

Erre végül azóta sem került sor, de felhívta a figyelmet a Nyugat kiszolgáltatottságára ezen a téren – az Egyesült Államokban például egyetlen ritkaföldfémbánya működik. Azóta sokan figyelik, mit lépnek a kínaiak, a Bloomberg szeptemberben egy olyan tervről számolt be, hogy két szakosított vállalatot hoznak létre, egyet az ország északi, egy másikat a pedig a déli részén.

Nem kizárt tehát, hogy a mostani összeolvadást további hasonló lépések követik, az állami CCTV mindenesetre azzal kommentálta az egyesülést, hogy ezáltal jobban hasznosulnak az erőforrások, felgyorsulnak a bányafejlesztések az ország déli részén, és a feldolgozó kapacitás is fejlődik. Legutóbb 2016-ban volt átszervezés a kínai ritkaföldfémszektorban, akkor hat csoportot hoztak létre. Mindegyik meghatározó tulajdonosa az állam, de a kormányzat egyébként is szoros irányítás alatt tartja a szektort, éves kitermelési kvótát meghatározva, amely idén 168 ezer tonna.

A Bloomberg mostani cikkében azt emelte ki, hogy az egyesített vállalat nagyobb befolyást tud majd gyakorolni az egész világpiacra. A kínai ritkaföldfémexport idén jelentősen nőtt tavalyhoz képest, a havi mennyiség most decemberben haladhatja meg először a 10 ezer tonnát. Ráadásul közben sokat drágultak is a 17 elemből álló csoport tagjai, és az elektromos autózás terjedésének köszönhetően ez várhatóan tartós trend lesz.

A kínai dominancia mértéke idővel csökkenhet, mert a nyugati országok igyekeznek csökkenteni a függőségüket. Ehhez azonban sok időre van szükség, mert egy bányanyitás akár évtizedes folyamat is lehet, ráadásul a ritkaföldfémek bányászata és feldolgozása kifejezetten környezetszennyező tevékenység, amit nem lesz könnyű elfogadtatni a nyugati közvéleménnyel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzékelyföldi bányákkal törne be az e-autózásba RomániaA Gyergyói-medencében, Ditró környékén nyitnának újra olyan bányákat, ahonnan az akkumulátorgyártásnál fontos ritkaföldfémeket lehet felszínre hozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ellátási gondok miatt már zagytározókból vonják ki a ritka ásványkincseketA nyugati kormányok besokalltak a kínai függéstől és az ellátási problémáktól, a nagy bányacégek pedig igyekeznek ezt kihasználni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA tálibok aranyaAfganisztánban a szovjet után az angolszász típusú modernizációs kísérlet is megbukott, új államalapításra lenne szükség. Ehhez a nyersanyagkincs csak elméletileg ad jó alapot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ bányászat elektromos autók Kína okostelefonok ritkaföldfémek Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.