Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 13. 11:45 Világ

Székelyföldi bányákkal törne be az e-autózásba Románia

Az egyebek mellett az elektromos autók gyártásához szükséges ritkaföldfémek az elmúlt hetekben leginkább azért szerepeltek a hírekben, mert felmerült, hogy a legnagyobb termelő, Kína felhasználja ezt a pozícióját a kereskedelmi háborúban az Egyesült Államokkal szemben. Ezt ugyanakkor nehezíti, hogy míg a kínai termelés öt év alatt csak szerény mértékben emelkedett (93,8 ezer tonnáról 100,3 ezerre 2013 és 2018 között), addig a világ többi részén megtöbbszöröződött (18 ezerről 74,5 ezer tonnára nőtt).

Ez nyilván a növekvő igényeknek köszönhető, amit Románia is ki akar használni. Niculae Badalau gazdasági miniszter arról beszélt, hogy bányákat akarnak újranyitni, és szeretnének csatlakozni az európai akkumulátorgyártás fejlesztésére létrehozott szervezethez*European Battery Alliance. Ez szerinte biztosítaná, hogy az elektromos autókhoz energiatároló részegységeket gyártó vállalkozások közül legalább egy Romániában hozzon létre üzemet, minimum 50 millió eurós beruházással. Hozzátette, erről már tárgyalnak is akkumulátorgyártó cégekkel.

Konkrétan a Radioactiv Mineral Magurele SA nevű román vállalat csatlakozna az említett szövetséghez. Mint a neve is mutatja, ez a cég uránium kitermelésével foglalkozott, majd később kiterjesztette tevékenységét a ritkaföldfémekre is, még a kommunista rendszer idején. Később ezeket a bányákat bezárták a veszteséges termelés és az elavult technológia miatt.

A miniszter arról beszélt, hogy három bányát akarnak újranyitni. A Bloomberg cikke nem tér ki rá, de az alapjául szolgáló nyilatkozatból kiderül, hogy

ezek mind Székelyföldön, Hargita megyében, azon belül is a Gyergyói-medencében vannak, a Békény folyó mentén.

Ezt azok az internetes források is megerősítik, amelyek a térségbeli ritkaföldfém-előfordulásokról szólnak Ditró, Orotva és Szárhegy körül. Niculae Badalau nem fukarkodott a jelzőkkel az újranyitások jelentőségét illetően. Szerinte a ritkaföldfémek kitermelése Románia számára nemcsak európai, hanem világgazdasági szinten is fontos szerepet ad.

Ilyen források közelsége valóban adhat versenyelőnyt, de Magyarország a példa rá, hogy ez egyáltalán nem feltétel. Gödön a Samsung e-autós akkumulátorgyára már közel 1200 emberrel termel, Miskolcon a japán GS Yuasa üzemének épületét idén januárban adták át, és várhatóan novemberben kezdi meg a termelést. Komáromban a dél-koreai SK Innovation épít akkumulátorgyárat, amelynek első üteme 2020-ben állhat munkába.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA BMW debreceni gyáránál is nagyobb a most bejelentett komáromi beruházásA dél-koreai SK Innovation szerint kulcsszerepe lesz a komáromi gyárnak abban, hogy piacvezető legyen az elektromos autókba való akkumulátorok gyártásában.

Világ akkumulátorgyártás hargita ritkaföldfémek Románia székelyföld Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 4. 16:12 Vállalat, Világ

Lakókocsi-hajó hibridet kezdett árulni a Tchibo, a németek megőrülnek érte

Két legyet egy csapásra, a karavánhajó egy trélerre felrakva hirtelen sima lakókocsivá változtatható.

Fabók Bálint
2020. augusztus 3. 12:30 Világ

Trendforduló: a történelem folyamán először csökken a szénipar kapacitása

A szénipar az üvegházhatású gázok 30 százalékáért felel, de úgy tűnik, idén elkezdett visszaszorulni.

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 2. 13:15 Világ

Furcsa betétdíjat vetnének ki a fáradt olajra Lengyelországban

Azt szeretnék elérni, hogy ne érje meg vele fűteni, mert még mindig sokan ezt teszik.

Fontos

G7.hu
2020. augusztus 5. 07:55 Élet

Nem kell rosszra gondolni: főszerkesztőváltás a G7-nél

Kasnyik Mártont Váczi István váltja a főszerkesztői pozícióban, de egyébként semmi nem változik.

Tóth István János
2020. augusztus 4. 06:30 Vállalat

A magyar gazdaságtörténet legnagyobb csodája: a Mészáros és Mészáros kft., első rész

Ganz öntöde, Láng gépgyár, Weiss konzervgyár, Richter gyógyszergyár? Külföldön sikeresek voltak, mégis elbújhatnak Mészáros Lőrinc cégének exponenciális, gazdaságtörténeti jelentőségű növekedése mellett.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 3. 15:55 Vállalat

Aktualizálni kellene a paksi atomerőmű leszerelési tervét, de elsőre nem sikerült

Százmilliárdokba kerül majd a leszerelés, aminek a tervét most aktualizálták volna. A munkára azonban nem jelentkezett az egyetlen cég, amely elvégezhetné.