Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. december 28. 12:00 Világ

Jönnek az amerikai tankerek, megfeleződött a gáz ára Európában

Karácsony előtt ismét rekordot döntött a földgáz ára az Európában irányadó hollandiai árutőzsdén, december 22-én 180 eurót is kellett fizetni egyetlen megawattórányi mennyiségért. Innen viszont gyors zuhanás következett, és tegnap csak nagyjából fele ennyiért kereskedtek az energiahordozóval.

Az ünnepek környékén a kisebb kereskedett mennyiségek miatt nem szokatlanok a heves mozgások, de ilyen szélsőséges kilengés így is ritkaságszámba megy. A jelentős esésben a Bloomberg cikke szerint szerepet játszott a vártnál enyhébbnek ígérkező nyugat-európai időjárás, valamint hogy egyre nagyobb számban érkeznek Európában a cseppfolyósított földgázzal (LNG) feltöltött tankerek az Egyesült Államokból.

Ezek a szállítások az év nagy részében inkább Ázsiába irányultak, az ősz második felében azonban annyira elszállt kontinensünkön a földgáz ára, hogy Európa elkezdte magához szívni az LNG-tankereket. December 22-én az amerikai üzleti hírügynökség arról írt, hogy az akkor úton lévő 76 amerikai LNG-tankerből 10 biztosan európai kikötőbe tartott, további 20-ról pedig az útvonala alapján lehetett ezt feltételezni.

Mivel akkor az európai gázár 14-szer magasabb volt, mint az Észak-Amerikában irányadó ár, a szállítás költségeivel együtt sem volt kérdés, hogy érdemes csúcskapacitáson üzemeltetni az ottani LNG-töltő terminálokat. És az is egyértelmű, hogy még a lefeleződött áron is jó üzlet az európai szállítás. Tegnapi állás szerint 20 amerikai LNG-tankerről lehetett biztosan tudni, hogy gázzal feltöltve Európába tart, és további 14-nél is ez valószínű a navigációja alapján.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSenki nem számított ilyesmire, de az elmúlt hetekben az energiakrízis szélére sodródtunkHogyan jutottunk ide és mire lehet számítani? A G7 Podcast e heti adásában Szabó Lászlóval, a REKK vezetőjével és Jandó Zoltán kollégánkkal jártuk körbe a kérdést.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy fellélegezhetnek az energiapiac szereplői, mert a Gazprom továbbra is visszafogottan szállít Nyugat-Európába, mivel a nagy hideg miatt most elsősorban a hazai igények kielégítésére kell koncentrálnia a vállalatnak. A cég szerint az utóbbi néhány napon több gázt kellett felhasználni az orosz földalatti tárolókból, mint az utóbbi öt évben bármikor.

Mindenesetre tegnap a francia és a német áramár – amelyet erősen befolyásol a földgáz ára – is jelentősen csökkent, az előbbi 28, az utóbbi 36 százalékkal januári leszállításra. Ennek és a gáz árának alakulását sok vállalatvezető most is erősen figyeli, miután Európa-szerte rengeteg ipari üzem állt le vagy korlátozta működését, mert az elszállt energiaárak mellett nem érte meg termelnie.

Térségünkben leállt például Románia legnagyobb műtrágyagyára, a marosvásárhelyi Azomures, idehaza pedig a Dunaferr közölte, hogy kénytelen volt leállítani a gyár mindkét hengerművét, valamint további energiamegtakarítás céljából teljesen kiüríteni és lezárni a vasmű összes adminisztratív épületét a karácsony estétől kezdődő két hétre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPolitikai vagy gazdasági okok miatt nem jön több orosz gáz?Európa gáztárolói csak 75 százalékig voltak feltöltve a fűtési szezon előtt a szokásos több mint 90 százalékkal szemben. Keményebb tél alatt a rendszer teljesítőképességeinek határaihoz érhetünk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz oroszok megadták a kegyelemdöfést: teljes a káosz a gázpiaconEgy nap alatt 30 százalékkal emelkedett a gáz tőzsdei ára. A piacon eddig is gázhiány volt, erre tettek most rá egy lapáttal a szállításaikat visszafogó oroszok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBő egy év alatt drágult hússzorosára a gáz, de hogy fordulhatott ez elő?Az eddig olcsó gázt biztosító amerikai szállítások elmaradnak, és az oroszok sem sietnek adni. Korábban mindenki áresést várt, most már vásárolnának drágán is, de nincs mit.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Dunaferr energiaárak földgáz gazprom LNG tankerek Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.