Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. október 6. 13:30 Adat, Világ

Az oroszok megadták a kegyelemdöfést: teljes a káosz a gázpiacon

Soha nem látott mértékben emelkedett az elmúlt napokban és különösen ma a földgáz ára Európában. Az irányadónak számító holland tőzsdei ár 40 százalékkal magasabb, mint egy héttel ezelőtt, de napon belül is majdnem 30 százalékkal ugrott meg. Mindezt úgy, hogy már szeptember végén is történelmi csúcson volt a jegyzés. Egy köbméter gázt jelenleg nagyjából 440 forintnak megfelelő euróért lehet megvenni a tőzsdén. Összehasonlításképpen, a magyar lakosság ugyanezért 66 forintot fizet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMenteni kell a rezsicsökkentést az elszálló árak miattNagyjából háromszor annyiba kerül a piacon a villamosenergia, mint amennyit a magyar lakosság fizet érte. Százmilliárdokat kell lenyeletni a rendszerrel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBő egy év alatt drágult hússzorosára a gáz, de hogy fordulhatott ez elő?Az eddig olcsó gázt biztosító amerikai szállítások elmaradnak, és az oroszok sem sietnek adni. Korábban mindenki áresést várt, most már vásárolnának drágán is, de nincs mit.

Fokozódó pánik

Az alakuló európai energiakrízisről és annak hatásairól több cikket is írtunk az elmúlt hetekben. A gáz és villamosenergia-árak már nyár vége óta meredeken emelkednek, ennek a betetőzése egyelőre a mai tőzsdei pánik. Pont ellentétes folyamatnak lehetünk szemtanúi, mint tavaly, a járvány idején. Akkor a nagy leállás miatt a kereslet omlott össze egyik pillanatról a másikra, történelmi mélypontra lökve a földgáz árát. Volt olyan nap, amikor 11 forint körül volt a köbméterenként árfolyam, most ugye ennek a negyvenszeresénél járunk. Európában kifejezetten gázbőség volt: szállítottak az oroszok, a norvégok, az észak-afrikai országok és nagy mennyiségben jött a cseppfolyósított földgáz (liquefied natural gas, azaz LNG) az Egyesült Államokból is.

Utóbbi volt az, amely már a pandémia előtt is leszorította az árakat Európában azzal, hogy konkurenciát állított az oroszoknak. Az idén év elején azonban az amerikai szállítmányok új irányt vettek. Az ázsiai kereslet növekedni kezdett, így az USA exportja abba az irányba fordult.

Ázsia lényegében elszívta az amerikai gázt Európa elől.

Januárban ez még nem okozott komoly gondot, mert Európában jelentős tartalékok voltak: a tárolókban a korábbi hónapokban (sőt inkább másfél-két évben) rengeteg földgáz halmozódott fel. Az árak azonban tavasszal és nyáron is viszonylag magasak maradtak, sőt folyamatosan emelkedtek. Ez pedig arra késztette a gazdaság különböző szereplőit, hogy kivárjanak, hátha jön egy – egyébként sok szakértő által jósolt – fordulat. A gáztározók lassan teltek, a cégek nem vásároltak be előre.

A fordulat azonban nem jött, sőt épp az ellenkezője történt annak, mint amiben sokan reménykedtek. Az amerikai szállítások elakadása után az oroszok is elkezdték visszafogni a szállításokat. Szeptemberben már egyértelmű túlkereslet volt: miközben továbbra sem érkezett nagy mennyiségű gáz a kontinensre, a vevők már nem igazán tudtak tovább várni, az addig elhalasztott vásárlások egyszerre jelentek meg a piacon.

Az orosz gázipari óriáscégnek, a Gazpromnak lett volna lehetősége például Ukrajnán keresztül sokkal többet is szállítani, de nem akart. Az általános vélekedés szerint az oroszok arra várnak, hogy a már elkészült, de még engedélyekre váró Északi Áramlat 2-t üzembe helyezzék, és megindulhassanak a szállítások az Oroszországot Németországgal a Balti-tenger alatt összekötő gázvezetéken.

Orosz nyomás

Októberben pedig még tovább fokozták a nyomást. Kotek Péter, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) főmunkatársa a G7-nek azt mondta: a mostani extrém ármozgásokat az okozza, hogy az Ukrajnán keresztül eddig sem szállító oroszok az elmúlt napokban a Fehéroroszország alatt húzódó Jamal vezetékbe is csak harmadannyi gázt töltenek, mint szeptemberben. Ez egyébként a Gazprom adataiból is jól látszik: miközben szeptember 27-ig százmillió köbméter feletti mennyiség érkezett abból az irányból naponta, most harminc.

A mai ármozgás egyértelműen pánikreakciónak tűnik, ugyanakkor az is látszik, hogy piac nem vár gyors árcsökkenést. Kotek Péter szerint ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, vagy az amerikai szállítások irányának kellene megváltoznia, vagy az oroszoknak kellene növelni az Európába irányuló exportot. Utóbbi azonban valószínűleg csak az Északi Áramlat 2-n történhetne meg, márpedig az új vezeték engedélyeztetési folyamata még egy ideig elhúzódhat.

A jövőbeli szállításokra vonatkozó jegyzések alapján a piac most azt árazza, hogy a

gáz ára 2022 márciusáig még nagyon magas szinten marad. Ez pedig egész biztosan más termékek és szolgáltatások árát is felhajtja majd.

Különösen, hogy a gáz rohamos drágulása húzza magával a villamosenergia-árakat is. Utóbbiak szintén extrém mozgásokat produkálnak, és rohamosan emelkednek. A kereskedők már múlt héten is arra panaszkodtak, hogy az éles árfolyammozgások miatt ajánlatot sem tudnak adni, mert mire a vevő elfogadná, már sokkal drágább az áram.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKozmetikázhatják a tízmilliárdos veszteséget, amit Mészáros Lőrinctől vállalt át az államHatalmasat fordult idén az energiaszektor, és ennek köszönhetően nyár végén elkezdhetett nyereséget termelni az évek óta veszteséges Mátrai Erőmű.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gázár már durvább, mint a bitcoin, és ennek mindannyian megfizetjük az árátAz energiahordozó áremelkedése Európa-szerte nehéz helyzetbe hozta a műtrágyagyártókat, nem kivétel ez alól a Nitrogénművek sem. Az eredmény az élelmiszerek további drágulása lehet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Világ fölgáz gázár gazprom villamosenergia Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.