Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. november 3. 12:19 Világ

Már a kínaiak kirakat kikötőjében sem tudnak időben lerakodni a hajók

Egyelőre semmi jele annak, hogy a világ logisztikai rendszere a – koronavírus-járvány kitörése óta szinte állandósult – káosz rendezése felé haladna, épp ellenkezőleg, a helyzet egyelőre tovább romlik. A világ legjelentősebb kikötőiben jellemzően inkább nő, mint csökken a várakozási idő, amely után a konténerszállító hajók partra tehetik rakományukat.

A világ egyik legfontosabb kikötőjének számító Szingapúrban például 53 hajó várta hétfői állás szerint a kikötőn kívül horgonyt vetve, hogy bejuthasson a kikötőbe, ami a legmagasabb szám, amióta a Bloomberg idén áprilisban elkezdte gyűjteni erről az adatot. Az eddigi rekord július 21-én volt 45 hajóval, amikor egy tájfun hátráltatta a kirakodást. Ezúttal viszont valószínűleg a járvány pénteken kezdődött rendkívüli fellángolása akadályozza a munkát.

Más délkelet-ázsiai kikötőkben is hasonló a helyzet, és egyelőre nem sikerült csökkenteni a „várólistát” az Egyesült Államok tengeri szállítmányozási csomópontjaiban sem. Ehhez képest az európai kikötők helyzete még jónak mondható, bár például a kínai COSCO által üzemeltetett Pireusz előtt is 18 hajó várakozott hétfői állás szerint, ami szintén rekord az április óta eltelt időszakot tekintve.

A kikötőben egyébként éppen a napokban növelte 67 százalékra tulajdonrészét a kínai vállalat, miután haladékot kapott a korábban megígért fejlesztések végrehajtására. Ennek kapcsán a COSCO közleményében egyebek mellett arról írt, hogy az újabb beruházásokkal a kikötő „fontos híd lesz a civilizációk és gazdaságok között az Övezet és út program keretében, emellett erősíti a barátságot Kína és Görögország között”.

Mint ismert, ehhez a kikötőhöz kötődik a Budapest-Belgrád vasútvonal igencsak költséges, nagyrészt kínai hitelből finanszírozott fejlesztése is, bár az áruforgalommal még annak jelentős növekedése esetén is meg tudott volna birkózni jelen állapotában is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

Világ Budapest-Belgrád vasút járvány kikötő konténer koronavírus logisztika pireusz tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2022. január 19. 06:35 Adat, Világ

Mindenhol népszerű, de kevés helyen sikeres az újraiparosítás

Alig néhány ország van a világon, amelyet nem ért el a dezindusztrializáció, de Magyarország köztük van.

Pálos Máté
2022. január 18. 14:21 Világ

Az unióban csak Észtországban drágultak a magyarországinál jobban az ingatlanok

Az uniós adatsor látványos lehet magyar szempontból, de nem meglepő.

Torontáli Zoltán
2022. január 17. 15:51 Világ

A nagy boltláncok nem akarnak olyan tejet árulni, amelyet megkötött tehénből fejtek

Németországban szintet lép az állatjóléti mozgalom, most már az Aldi sem fog olyan tejet beengedni a boltba, amelyet megkötött tehénből fejtek.

Fontos

Pálos Máté
2022. január 19. 17:10 Élet

Pedagógus-krízis: harmadannyi pályakezdő, nagy lemorzsolódás, idősödő tanárkar

Akárhogy nézzük a nyilvánosan elérhető számokat, nem áll meg a minisztérium érvelése, amely szerint nincs baj.

Török Zoltán
2022. január 18. 15:59 Közélet

Egyre közelebb van, amikor már nem egészségügyi válsághelyzetként tekintünk a járványra

Bizonytalanság és kiszámíthatatlanság – talán ez a két jelző írja le legtalálóbban az elmúlt két évet, és nem lehetünk biztosak benne hogy 2022 mást hoz.

Hajdu Miklós
2022. január 18. 06:19 Adat

Itt az omikron, de Magyarország nem szigorít – kellene?

Megvizsgáltuk az óvintézkedések és az átoltottság összefüggését a járvány erősségével: az oltások számítanak igazán, de a szigorítások sem közömbösek.