Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. november 3. 12:19 Világ

Már a kínaiak kirakat kikötőjében sem tudnak időben lerakodni a hajók

Egyelőre semmi jele annak, hogy a világ logisztikai rendszere a – koronavírus-járvány kitörése óta szinte állandósult – káosz rendezése felé haladna, épp ellenkezőleg, a helyzet egyelőre tovább romlik. A világ legjelentősebb kikötőiben jellemzően inkább nő, mint csökken a várakozási idő, amely után a konténerszállító hajók partra tehetik rakományukat.

A világ egyik legfontosabb kikötőjének számító Szingapúrban például 53 hajó várta hétfői állás szerint a kikötőn kívül horgonyt vetve, hogy bejuthasson a kikötőbe, ami a legmagasabb szám, amióta a Bloomberg idén áprilisban elkezdte gyűjteni erről az adatot. Az eddigi rekord július 21-én volt 45 hajóval, amikor egy tájfun hátráltatta a kirakodást. Ezúttal viszont valószínűleg a járvány pénteken kezdődött rendkívüli fellángolása akadályozza a munkát.

Más délkelet-ázsiai kikötőkben is hasonló a helyzet, és egyelőre nem sikerült csökkenteni a „várólistát” az Egyesült Államok tengeri szállítmányozási csomópontjaiban sem. Ehhez képest az európai kikötők helyzete még jónak mondható, bár például a kínai COSCO által üzemeltetett Pireusz előtt is 18 hajó várakozott hétfői állás szerint, ami szintén rekord az április óta eltelt időszakot tekintve.

A kikötőben egyébként éppen a napokban növelte 67 százalékra tulajdonrészét a kínai vállalat, miután haladékot kapott a korábban megígért fejlesztések végrehajtására. Ennek kapcsán a COSCO közleményében egyebek mellett arról írt, hogy az újabb beruházásokkal a kikötő „fontos híd lesz a civilizációk és gazdaságok között az Övezet és út program keretében, emellett erősíti a barátságot Kína és Görögország között”.

Mint ismert, ehhez a kikötőhöz kötődik a Budapest-Belgrád vasútvonal igencsak költséges, nagyrészt kínai hitelből finanszírozott fejlesztése is, bár az áruforgalommal még annak jelentős növekedése esetén is meg tudott volna birkózni jelen állapotában is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Budapest-Belgrád vasút járvány kikötő konténer koronavírus logisztika pireusz tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.