Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. szeptember 17. 15:44 Világ

Felkészületlenek a szélsőséges klímára a világkereskedelem csomópontjai

A globális kereskedelmi forgalom több mint fele olyan kikötőkön megy keresztül, amelyeket egyre inkább fenyeget a klímaváltozás. Az Economist cikkében bemutatott adat jelentőségének súlyt adnak a közelmúlt tapasztalatai is – például idén januárban a Michigan-tó partján fekvő Milwaukee kikötőjét olyan erős vihar tépázta meg, hogy az Európából rendre ide érkező acélszállítmányokat egy darabig nem tudta fogadni és továbbítani a szárazföldön a város. Vagy érdemes felidézni a Harvey és a Katrina hurrikánok kereskedelemre gyakorolt hatásait is: az előbbi következtében az üzemanyag-, az utóbbi nyomán pedig az élelmiszer-szállítmányozásban keletkeztek olyan zavarok, amelyek jelentős árnövekedést okoztak az Egyesült Államokban.

A londoni lap megbízásából egy a klímaváltozás gazdasági hatásainak modellezésére szakosodott cég vizsgálta meg alaposabban a kikötőket és a kereskedelmet érintő kockázatokat. A világ mintegy 340 jelentősebb helyszínét figyelembe véve a szakértők megállapították, hogy bár a gazdagabb országok néhány nagyobb kikötőjében már elkezdtek felkészülni például a növekvő vízszint és szélerősség okozta kihívásokra, de inkább a szükséges óvintézkedések hiánya a jellemző.

A felkészületlenség hátterében részben az elöregedett, korszerűtlen infrastruktúra áll, de a rendkívüli természeti jelenségek előrejelzésére és kivédésére vonatkozó eljárásrendek kidolgozatlansága is jellemző. Egy nemrégiben készített felmérés szerint a kikötők több mint ötöde nincs felszerelve a katasztrófák bekövetkeztére figyelmeztető rendszerekkel, sőt, olyan vészhelyzeti terveik sincsenek, amelyeket a hurrikánok, tájfunok vagy éppen a tűzvészek okozta károk minimalizálása végett követhetnének. 

Az akár súlyos gazdasági következményekkel járó felkészületlenséget a gyakran tisztázatlan felelősségi körök is fokozzák. Sok kikötő van állami tulajdonban, miközben az üzemeltetésükkel magáncégek foglalkoznak. Ráadásul a gátak vagy éppen az úthálózat fejlesztése is különböző hatóságok feladatköre, sőt, az Egyesült Államokban tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az állami és a szövetségi szintű szervezetek is érintettek lehetnek egy kikötő és a környezete átalakításában.

Amellett, hogy gyakran egymással egyébként nem sűrűn együttműködő szereplők összehangolt cselekvésére lenne szükség, a finanszírozással kapcsolatban is nehézségekbe ütközhet egy a kellő átalakításokra vállalkozó kikötő. Ez főleg a szegényebb országokban jelenthet gondot, ahol gyakran fejlesztési bankok biztosítják az infrastrukturális beruházások anyagi hátterét. Az efféle pénzintézetek ugyanis sokkal nagyobb léptékű projektekkel szoktak foglalkozni, mint egy-egy dokk felkészítése a kritikus természeti jelenségekre.

Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) mindenesetre napirendre tűzte a kérdést. A kikötők vezetőinek továbbképzéseket nyújt a szervezet, miközben összegyűjteni is igyekszik tőlük, illetve a témában járatos szakmai körökből a már meglévő ismereteket a klímaváltozás hatásaival kapcsolatban. A tapasztalatok szerint egyelőre leginkább azokban a kikötőkben mutatkozik hajlandóság az alkalmazkodás iránt, amelyekre lesújtott már valamilyen rendkívüli időjárási jelenség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAlig akarnak új hajót venni, pedig egyre drágább a szállításDrágább a konténeres áruszállítás, mint az utóbbi öt évben bármikor, a kockázatok miatt azonban egyelőre senki nem mer beruházni új hajókba.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ éghajlatváltozás klímaváltozás tengerhajózás tengerszint-emelkedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.