Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. május 19. 10:38 Világ

Olajtanker-csetepatétól tartanak az irániak

A nyolcvanas években vívott iraki-iráni háború egyik jellegzetes mozzanata volt a „tankerháború”, amikor a szemben álló felek egymás olajexportjának elvágásával igyekeztek térdre kényszeríteni az ellenséget. Ez végül is nem sikerült, de azóta is jól látható, hogy milyen ingerülten reagál Irán, ha veszélyeztetve látja az olajkivitelét.

Az ország most azért lett ideges, mert igyekszik segíteni kevés szövetségese egyikét, az évek óta gazdasági válságban lévő Venezuelát. Utóbbi hiába rendelkezik a világ legnagyobb kőolajkészletével, a katasztrofális gazdaságpolitika miatt benzinből sem képes ellátni magát. Ezért azzal a kéréssel fordult Iránhoz, hogy küldjön a benzin előállításához szükséges adalékanyagokat, tartalék alkatrészeket és szakembereket.

A Bloomberg cikke szerint az utóbbi tíz napban legalább öt olyan tanker lépett be a Szuezi-csatornán keresztül a Földközi-tengerre, amely korábban Iránban horgonyzott, egy részük elképzelhető, hogy Venezuelába tart. Igen ám, de az irániak attól tartanak, hogy a Venezuelával szembeni amerikai szankciók miatt az amerikai flotta feltartóztathatja a hajókat, mielőtt célba érnének. Mivel velük szemben sem Irán, sem Venezuela nem tud szembeállítani komolyan vehető erőt, marad a diplomáciai keménykedés.

Az iráni hírügynökség arról számolt be, hogy az ország – az Egyesült Államokat Teheránban képviselő svájci nagyköveten keresztül – megüzente Washingtonnak: „gyors és döntő válaszra számítson”, ha megpróbálná feltartóztatni az iráni tankereket. A külügyminiszter-helyettes hozzátette, az iráni-venezuelai kereskedelem teljesen jogszerű, az amerikaiak pedig lényegében kalózkodást követnek el, ha ezt akadályozni próbálják.

Közben az olaj világpiaci ára szinte folyamatosan emelkedik az áprilisi mélypontokról, de ebben ezúttal legfeljebb csekély szerepe lehet az iráni keménykedésnek. Fontosabb például, hogy az élet és a gazdaság normalizálódása nyomán a kínai olajkereslet lényegében visszatért a koronavírus-járvány előtti szintre, a kitermelők pedig a vártnál is gyorsabban csökkentik a kitermelést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPiszkos Fred is csettintene, ahogy a hajókkal trükköznek a venezuelaiakSzankciókat hoznak az amerikaiak a hajóid ellen? Semmi gond, változtasd meg a nevüket!

Világ benzin Irán kőolaj tankerek Venezuela Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2020. május 28. 12:43 Világ

Ötször annyi sírt ásnak, összeeső betegek nem jutnak kórházba, de hivatalosan nincs járvány

Kiélezetten mutatja Jemen példája, hogy mi történik a fejlődő országokban.

Fabók Bálint
2020. május 26. 10:17 Világ

Buszvezetők vagy pincérek pótolják a profi vendégmunkásokat az olasz földeken

Az utazási korlátok miatt nagyjából 150 ezer külföldi idénymunkást pótolnak munkájukat elvesztő olaszok.

Avatar
2020. május 25. 16:55 Világ

Ki a felelős a világjárvány felszámolásáért a nemzetközi politikában?

Megdöbbentő látni, hogy a fejlett országok belső állapota is hozzájárul a helyzet súlyosbodásához.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. május 27. 08:23 Közélet

Kilencvenmilliárdért építi meg az új Duna-hidat Paksnál a kormány kedvenc útépítője

A hídra főleg a paksi atomerőmű bővítése miatt van szükség, és 25 kilométernyi utat is építhet hozzá a Duna Aszfalt a következő három évben.

Váczi István
2020. május 27. 06:29 Közélet

Mire vége a járványnak, nagyon felkészültek leszünk rá

Az egészségügyi felszerelések terén önellátásra törekszik a kormány, sőt, mintha ezt más ágazatokra is ki akarná terjeszteni, ami furcsa egy nyitott gazdaságban.

Fabók Bálint
2020. május 26. 12:22 Vállalat

Utolsókat rúgja a nagy múltú Ajka Kristály, bontani kezdték az üveggyárat

A rendszerváltás idején még 1300 embert alkalmazó gyár fénykorában szinte kizárólag gazdag országokba exportált, mostanra azonban nagyjából 15 embernek ad munkát.