Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. május 19. 10:38 Világ

Olajtanker-csetepatétól tartanak az irániak

A nyolcvanas években vívott iraki-iráni háború egyik jellegzetes mozzanata volt a „tankerháború”, amikor a szemben álló felek egymás olajexportjának elvágásával igyekeztek térdre kényszeríteni az ellenséget. Ez végül is nem sikerült, de azóta is jól látható, hogy milyen ingerülten reagál Irán, ha veszélyeztetve látja az olajkivitelét.

Az ország most azért lett ideges, mert igyekszik segíteni kevés szövetségese egyikét, az évek óta gazdasági válságban lévő Venezuelát. Utóbbi hiába rendelkezik a világ legnagyobb kőolajkészletével, a katasztrofális gazdaságpolitika miatt benzinből sem képes ellátni magát. Ezért azzal a kéréssel fordult Iránhoz, hogy küldjön a benzin előállításához szükséges adalékanyagokat, tartalék alkatrészeket és szakembereket.

A Bloomberg cikke szerint az utóbbi tíz napban legalább öt olyan tanker lépett be a Szuezi-csatornán keresztül a Földközi-tengerre, amely korábban Iránban horgonyzott, egy részük elképzelhető, hogy Venezuelába tart. Igen ám, de az irániak attól tartanak, hogy a Venezuelával szembeni amerikai szankciók miatt az amerikai flotta feltartóztathatja a hajókat, mielőtt célba érnének. Mivel velük szemben sem Irán, sem Venezuela nem tud szembeállítani komolyan vehető erőt, marad a diplomáciai keménykedés.

Az iráni hírügynökség arról számolt be, hogy az ország – az Egyesült Államokat Teheránban képviselő svájci nagyköveten keresztül – megüzente Washingtonnak: „gyors és döntő válaszra számítson”, ha megpróbálná feltartóztatni az iráni tankereket. A külügyminiszter-helyettes hozzátette, az iráni-venezuelai kereskedelem teljesen jogszerű, az amerikaiak pedig lényegében kalózkodást követnek el, ha ezt akadályozni próbálják.

Közben az olaj világpiaci ára szinte folyamatosan emelkedik az áprilisi mélypontokról, de ebben ezúttal legfeljebb csekély szerepe lehet az iráni keménykedésnek. Fontosabb például, hogy az élet és a gazdaság normalizálódása nyomán a kínai olajkereslet lényegében visszatért a koronavírus-járvány előtti szintre, a kitermelők pedig a vártnál is gyorsabban csökkentik a kitermelést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPiszkos Fred is csettintene, ahogy a hajókkal trükköznek a venezuelaiakSzankciókat hoznak az amerikaiak a hajóid ellen? Semmi gond, változtasd meg a nevüket!

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ benzin Irán kőolaj tankerek Venezuela Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.