Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. május 19. 10:38 Világ

Olajtanker-csetepatétól tartanak az irániak

A nyolcvanas években vívott iraki-iráni háború egyik jellegzetes mozzanata volt a „tankerháború”, amikor a szemben álló felek egymás olajexportjának elvágásával igyekeztek térdre kényszeríteni az ellenséget. Ez végül is nem sikerült, de azóta is jól látható, hogy milyen ingerülten reagál Irán, ha veszélyeztetve látja az olajkivitelét.

Az ország most azért lett ideges, mert igyekszik segíteni kevés szövetségese egyikét, az évek óta gazdasági válságban lévő Venezuelát. Utóbbi hiába rendelkezik a világ legnagyobb kőolajkészletével, a katasztrofális gazdaságpolitika miatt benzinből sem képes ellátni magát. Ezért azzal a kéréssel fordult Iránhoz, hogy küldjön a benzin előállításához szükséges adalékanyagokat, tartalék alkatrészeket és szakembereket.

A Bloomberg cikke szerint az utóbbi tíz napban legalább öt olyan tanker lépett be a Szuezi-csatornán keresztül a Földközi-tengerre, amely korábban Iránban horgonyzott, egy részük elképzelhető, hogy Venezuelába tart. Igen ám, de az irániak attól tartanak, hogy a Venezuelával szembeni amerikai szankciók miatt az amerikai flotta feltartóztathatja a hajókat, mielőtt célba érnének. Mivel velük szemben sem Irán, sem Venezuela nem tud szembeállítani komolyan vehető erőt, marad a diplomáciai keménykedés.

Az iráni hírügynökség arról számolt be, hogy az ország – az Egyesült Államokat Teheránban képviselő svájci nagyköveten keresztül – megüzente Washingtonnak: „gyors és döntő válaszra számítson”, ha megpróbálná feltartóztatni az iráni tankereket. A külügyminiszter-helyettes hozzátette, az iráni-venezuelai kereskedelem teljesen jogszerű, az amerikaiak pedig lényegében kalózkodást követnek el, ha ezt akadályozni próbálják.

Közben az olaj világpiaci ára szinte folyamatosan emelkedik az áprilisi mélypontokról, de ebben ezúttal legfeljebb csekély szerepe lehet az iráni keménykedésnek. Fontosabb például, hogy az élet és a gazdaság normalizálódása nyomán a kínai olajkereslet lényegében visszatért a koronavírus-járvány előtti szintre, a kitermelők pedig a vártnál is gyorsabban csökkentik a kitermelést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPiszkos Fred is csettintene, ahogy a hajókkal trükköznek a venezuelaiakSzankciókat hoznak az amerikaiak a hajóid ellen? Semmi gond, változtasd meg a nevüket!

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ benzin Irán kőolaj tankerek Venezuela Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2025. április 17. 10:09 Világ

Amerika több gázt akar eladni nekünk, de akkor az orosz kapcsolatot is át kellene gondolni

Az amerikai LNG aránya nagyot nőtt az uniós importban, de 2026-tól várhatóak az igazán drámai változások.

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. április 17. 05:50 Világ

Hol van az a pont, amely felett a vámháborúnak már nincs értelme?

Amerika a potenciális recesszió mellé bizalmi és tőkepiaci válságot rakott a saját nyakába, ezzel a feltörekvő piacok közé árazta be magát.

Váczi István
2025. április 15. 12:55 Világ

Trump megértő Oroszországgal, mégis ő a legnagyobb veszély az orosz gazdaságra

Ha a vámháborús káosz miatt tovább esik az olajár, az nehezen megoldható feladat elé állítja az utóbbi években jól vizsgázó orosz gazdasági vezetést.

Fontos

Váczi István
2025. április 16. 11:59 Pénz

Idegesek a befektetők, Argentína lesz az Egyesült Államokból?

Sok évtizedes bizalmat kezdett ki Donald Trump kaotikus gazdaságpolitikája, aminek következményeit Magyarországon is érezhetjük.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2025. április 16. 05:45 Közélet

Tele vannak a raktárak eladatlan hússal és tejjel, és ez nagyon sokba fog kerülni

Óriási költségekkel jár, hogy a száj- és körömfájás miatt beragadt az export, és nagy a bizonytalanság abban, hogy milyen kárenyhítést kapnak a piaci szereplők.

Vámosi Ágoston
2025. április 15. 05:50 Közélet

További uniós pénzeket sodort veszélybe a tegnapi alkotmánymódosítás

Jelen állás szerint már senki sem tudja kiszabadítani a felfüggesztett uniós pénzek jelentős részét, sőt az akadályok száma csak nő.