Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. július 10. 17:00 Világ

Piszkos Fred is csettintene, ahogy a hajókkal trükköznek a venezuelaiak

Rejtő Jenő klasszikusában, Az elveszett cirkálóban a csavargókból álló legénység, Piszkos Freddel az élen, úgy kerüli el a lebukást, hogy átfesti a brit haditengerészettől ellopott hadihajó nevét. Nem tudni, mennyi rajongója van Rejtőnek Venezuelában, de részben igen hasonló módszerrel verik át az amerikaiakat.

Igaz, ők nem loptak hajót senkitől, problémáikat az okozza, hogy az Egyesült Államok az elmúlt hónapokban egymás után vette fel a szankciós listájára azokat a tankereket, amelyek Venezuelából Kubába szállítanak kőolajat. A két ország együttműködésének évtizedes hagyománya van, és nagy vonalakban abból áll, hogy Venezuela olajat visz az energiahordozókban szegény Kubába, amely ezt orvosok, tanárok és katonai tanácsadók kiküldésével viszonozza.

Főként az utóbbiak jelentenek szálkát az amerikai vezetés szemében, úgy látják ugyanis, hogy legalábbis részben a kubai hírszerzési és rendfenntartó tisztek szakértelme, segítsége tartja még a víz felett az országot teljes gazdasági-szociális összeomlásba kormányzó Maduro-rezsimet. Amelynek megbuktatását minden békés eszközzel igyekszik elérni, különösen azóta, hogy az amerikai kormány Juan Guadiót ismerte el Venezuela törvényes vezetőjének.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyszer már elszálltak a hiperinflációval, most ismét beindították a bankópréstJanuár végén egyetlen hét alatt 31 százalékkal nőtt a pénzmennyiség Venezuelában a központi bank adatai szerint, miután a kormány pánikszerű költekezésbe kezdett.

Ennek érdekében az Egyesült Államok igyekszik megakadályozni Kuba és Venezuela további együttműködését, ennek jegyében szankcionálja egymás után a venezuelai tankereket. A Bloomberg saját adatgyűjtése alapján azonban azt írja, hogy ez nagyon nem zavarja őket.

A korábban Ocean Elegance névre hallgató hajó már Oceano néven teljesít szolgálatot, míg az S-Trottert Tropic Sea-re keresztelték át. A Nedas nevű tanker tavasszal úgy tette meg a Venezuela-Kuba utat, hogy kikapcsolta a műholdas jeladóját – ami tilos lenne –, majd hazatérve felvette az Esperanza nevet. Csak ez az egy hajó idén 2 millió hordó kőolajat vitt Kubába.

Ebből látszik, hogy masszív haditengerészeti felvonulás nélkül – amire az amerikaiak nem szánták rá magukat, ráadásul a jogalapja is ingatag lenne – igen nehéz lesz megállítani a venezuelai olaj Kubába áramlását. A világban 4500 tanker teljesít szolgálatot, de a venezuelai olajtársaság más típusú hajókat is használ olajtermékek szállítására, ami tovább bonyolítja a képet.

Igaz, a venezuelai kitermelés folyamatos hanyatlása idővel akár magától is megoldhatja a kérdést. Tíz évvel ezelőtt még napi 103 ezer hordó venezuelai kőolajat kapott Kuba, az idei első félévben viszont már alig több mint 35 ezret. De ebből is látszik, hogy milyen fontos a kubai kapcsolat Maduro számára, hiszen a hazai ellátási gondok ellenére is mindent megtesz a venezuelai kormány a kapcsolat fenntartása érdekében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHetven fillér a benzin, kár, hogy már alig van belőleA világ legnagyobb olajtartalékán ülő Venezuela eljutott oda, hogy már üzemanyagból sem képes elegendőt előállítani.

Világ amerikai szankciók egyesült államok kőolaj tankerek Venezuela Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2020. június 4. 14:39 Világ

Felgyorsította a már egyébként is vergődő olajipar hanyatlását a járvány

A Carbon Tracker elemzése szerint az olajiparban sokkal nagyobb kockázatok vannak, mint amit a pénzpiacok megmutatnak.

Váczi István
2020. június 4. 10:27 Világ

Szennyezőbb kocsikat vettünk, megintette az autógyártókat az EU

A 2018-as emissziós statisztika kapcsán az Európai Bizottság felszólította a járműgyártókat, hogy tegyenek többet a kibocsátás csökkentése érdekében.

Torontáli Zoltán
2020. június 2. 12:59 Vállalat, Világ

Az olajfinomítókból két hónapig pénznyelő automaták lettek, és ezt a Mol is megérezhette

Az olyan üzemeket, mint például a százhalombattai, nem lehet könnyen leállítani, azok akkor is termelik az üzemanyagot, ha nem kell senkinek. Hova öntötték a sok benzint, amíg a kutakon alig tankolt valaki?

Fontos

Avatar
2020. június 3. 13:49 Közélet

A rendszerváltáshoz mérhető kihívás vár ránk

Sok korábbi válsághoz hasonlították már a mostani helyzetet, idehaza a rendszerváltást követő időszak tanulságait is érdemes felidézni.

Jandó Zoltán
2020. június 3. 06:31 Vállalat

Mészáros Lőrinc lehet az ország legnagyobb munkaadója az állam után

A Mészáros-csoport vállalatai összesen mintegy 25 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. Ennél több alkalmazottja itthon csak a Magyar Postának van.

Avatar
2020. június 2. 17:35 Vállalat

Nem baj, ha szigorúak a pályázat feltételei

A koronavírus-válság körüli pályázatokban megjelent szempontként, hogy a rossz cégeket nem kell támogatni. Ez nem baj, a szubjektív szempontok viszont rontják a hitelességet.