Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. július 10. 17:00 Világ

Piszkos Fred is csettintene, ahogy a hajókkal trükköznek a venezuelaiak

Rejtő Jenő klasszikusában, Az elveszett cirkálóban a csavargókból álló legénység, Piszkos Freddel az élen, úgy kerüli el a lebukást, hogy átfesti a brit haditengerészettől ellopott hadihajó nevét. Nem tudni, mennyi rajongója van Rejtőnek Venezuelában, de részben igen hasonló módszerrel verik át az amerikaiakat.

Igaz, ők nem loptak hajót senkitől, problémáikat az okozza, hogy az Egyesült Államok az elmúlt hónapokban egymás után vette fel a szankciós listájára azokat a tankereket, amelyek Venezuelából Kubába szállítanak kőolajat. A két ország együttműködésének évtizedes hagyománya van, és nagy vonalakban abból áll, hogy Venezuela olajat visz az energiahordozókban szegény Kubába, amely ezt orvosok, tanárok és katonai tanácsadók kiküldésével viszonozza.

Főként az utóbbiak jelentenek szálkát az amerikai vezetés szemében, úgy látják ugyanis, hogy legalábbis részben a kubai hírszerzési és rendfenntartó tisztek szakértelme, segítsége tartja még a víz felett az országot teljes gazdasági-szociális összeomlásba kormányzó Maduro-rezsimet. Amelynek megbuktatását minden békés eszközzel igyekszik elérni, különösen azóta, hogy az amerikai kormány Juan Guadiót ismerte el Venezuela törvényes vezetőjének.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyszer már elszálltak a hiperinflációval, most ismét beindították a bankópréstJanuár végén egyetlen hét alatt 31 százalékkal nőtt a pénzmennyiség Venezuelában a központi bank adatai szerint, miután a kormány pánikszerű költekezésbe kezdett.

Ennek érdekében az Egyesült Államok igyekszik megakadályozni Kuba és Venezuela további együttműködését, ennek jegyében szankcionálja egymás után a venezuelai tankereket. A Bloomberg saját adatgyűjtése alapján azonban azt írja, hogy ez nagyon nem zavarja őket.

A korábban Ocean Elegance névre hallgató hajó már Oceano néven teljesít szolgálatot, míg az S-Trottert Tropic Sea-re keresztelték át. A Nedas nevű tanker tavasszal úgy tette meg a Venezuela-Kuba utat, hogy kikapcsolta a műholdas jeladóját – ami tilos lenne –, majd hazatérve felvette az Esperanza nevet. Csak ez az egy hajó idén 2 millió hordó kőolajat vitt Kubába.

Ebből látszik, hogy masszív haditengerészeti felvonulás nélkül – amire az amerikaiak nem szánták rá magukat, ráadásul a jogalapja is ingatag lenne – igen nehéz lesz megállítani a venezuelai olaj Kubába áramlását. A világban 4500 tanker teljesít szolgálatot, de a venezuelai olajtársaság más típusú hajókat is használ olajtermékek szállítására, ami tovább bonyolítja a képet.

Igaz, a venezuelai kitermelés folyamatos hanyatlása idővel akár magától is megoldhatja a kérdést. Tíz évvel ezelőtt még napi 103 ezer hordó venezuelai kőolajat kapott Kuba, az idei első félévben viszont már alig több mint 35 ezret. De ebből is látszik, hogy milyen fontos a kubai kapcsolat Maduro számára, hiszen a hazai ellátási gondok ellenére is mindent megtesz a venezuelai kormány a kapcsolat fenntartása érdekében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHetven fillér a benzin, kár, hogy már alig van belőleA világ legnagyobb olajtartalékán ülő Venezuela eljutott oda, hogy már üzemanyagból sem képes elegendőt előállítani.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ amerikai szankciók egyesült államok kőolaj tankerek Venezuela Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.

Virovácz Péter
2024. szeptember 11. 17:06 Pénz, Világ

Adósságválsághoz vezethet, ha tovább szórja a pénzt Amerika

Együttes erővel söprik szőnyeg alá a költségvetési problémát az elnökjelöltek, pedig súlyos következményei lehetnek, ha nem változik semmi.

Stubnya Bence
2024. szeptember 11. 14:41 Vállalat, Világ

Felébredt szendergéséből a Volkswagen, és ezt a győri Audi is megérzi

Költségcsökkentésre és hatékonyságnövelésre van szükség, a változások a foglalkoztatásra is kihathatnak.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.

Stubnya Bence
2024. szeptember 12. 10:41 Közélet, Vállalat

Nagyon tolná a kisvállalkozásokat a kormány, de honnan lesz hozzá dolgozó?

Javítaná az inflációs időszakot nagyon megszenvedő magyar kkv-k hatékonyságát az erre szakosodott államtitkárság, de az egyik legnagyobb bajukra egyelőre nem hoztak új ötletet.