Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. március 20. 16:48 Világ

Szabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhant

Elkerülhető lett volna a Lion Air repülőgépének tavaly őszi katasztrófája, ha az indonéz légitársaság pilótái megosztják az ominózus géppel kapcsolatos tapasztalatokat. A tragédia ugyanis kis híján már egy nappal korábban is bekövetkezett, az október 29-én lezuhant Boeing 737 Max állásszög-érzékelő berendezése már ekkor is hibásan működött. Csakhogy egy szolgálaton kívüli pilóta, aki a meghibásodáskor épp a pilótafülkében tartózkodott, tudta, hogy miképp kell beavatkozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

A Bloomberg értesülései szerint merő véletlen volt, hogy a pilótafülke pótszékén pont egy olyan embert foglalt helyet, aki meg tudta mondani a gép vezetőinek, hogy mit tegyenek a vészhelyzetben, és így épségben le tudtak szállni. Másnap azonban már teljesen más személyzet irányította a gépet, az új pilóták pedig már nem tudtak megküzdeni ugyanazzal hibával, amit egy nappal korábban szerencsésen megoldottak a kollégáik.

A Lion Air, az indonéz hatóságok és a Boeing egyelőre nem kommentálták, hogy miért nem tudta senki a balesetet szenvedett járaton, hogy mi történt a géppel az előző napon, és egyáltalán, hogy szállhatott fel újra a műszaki hibás repülő. Igaz, az egyik hivatalos jelentés megemlíti, hogy a repülőgépnek több hibája is volt, amelyet nem javítottak ki megfelelően a végzetes baleset előtt.

A Reuters pedig arról számolt be, hogy a szerencsétlenséget szenvedett járat pilótái egészen az utolsó pillanatokig keresték a repülő műszaki leírásában, hogy mit tegyenek. A dokumentáció azonban semmilyen útmutatást nem tartalmazott a zuhanást okozó MCAS*Maneuvering Characteristics Augmentation System – ez a berendezés avatkozik be akkor, ha az érzékelő szerint a repülőgépet az átesés veszélye fenyegeti, méghozzá a gép orrának lefelé irányításával. rendszer meghibásodásának esetére, sőt, a berendezés működéséről sem találtak benne leírást. Mindez már kevéssé meglepő, ugyanis ahogy a hét elején megírtuk, sok pilóta számára az indonéz és az etióp légi szerencsétlenségek nyomán vált csak ismertté a szerkezet léte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

A balesetek következtében világszerte a földre parancsolták a 737 Maxokat, ami nemcsak a Boeing megítélésén rontott, hanem a légitársaságoknak is súlyos problémákat okoz, amit végső soron az utasok is megérezhetnek a repülőjegy-árakon. A gépek leállítása miatt a Norwegian például lehet, hogy kénytelen lesz felfüggeszteni az olcsó transzatlanti járatait. A norvég társaság számára a Bloomberg által idézett becslések szerint naponta 1,8 millió dolláros többletköltséget okoz, hogy parkoltatnia kell a flottájába tartozó 18 darab 737 Maxot, amelyeket ráadásul részben pont az Európa és Amerika közötti járatain állított szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVilágszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépétPercről-percre változik a helyzet: egyre több országban tiltják be a Boeing 737 MAX típusú gépek repülését.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing 737 MAX légi katasztrófa légi közlekedés Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.