Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2017. október 3. 15:57 Élet, Világ

A szupermarketek és a gyorséttermek miatt egyre túlsúlyosabbak Afrikában

A 27 éves ghánai Daniel Awaitey-nek jól fizető állása van Ghána virágzó olajszektorában, ennek köszönhetően Daniel is az egyre izmosodó afrikai középosztály tagja. Van lakása, autója, okostelefonja, és középosztályosan még barátnőt is egy internetes társkeresőn talált. A születésnapját pedig a hozzá hasonlóan viszonylagos jólétben élő kollégáival a kedvenc éttermében ünnepli: egy KFC-ben.

A New York Times Daniel példájával kezdi cikkét az afrikai gyorséttermek terjedéséről. Az Afrikához leginkább párosított jelenségek közé tartozik a szegénység és az éhezés, az egyre gyarapodó városi középosztályra viszont egyre jellemzőbb az elhízás.  

Bár az extrém szegénység továbbra is jelen van a 28 millió lakosú Ghánában, a fellendülő olajipar miatt a gazdaság átlagosan évi 7 százalékkal nőtt az elmúlt évtizedben. Milliók költöztek nagyvárosokba, és folyamatosan terjednek az urbanizáció melléktermékei, mint a bevásárlóközpontok vagy a gyorséttermek.

“A KFC nem csupán étel, hanem társadalmi státuszt is jelent” – foglalta össze egy ghánai egyetemi kutató. Ezt egyrészt az magyarázza, hogy a nyugatról érkező gyorséttermeket Ghánában a gazdag országokkal azonosítják. Másrészt egy olyan országban, ahol pár évtizede még komoly éhínségek voltak, a túlsúlynak kulturálisan kevésbé negatív társadalmi megítélése van, mint a modern nyugati társadalmakban.  

Tudományosan bizonyított, hogy a gyorséttermi ételek hízlalnak, bár az elhízás okai komplexek. Az elhízásban a magas só-, cukor- és zsírtartalmú ételek mellett az étkezési szokások, az életmód és a genetika is szerepet játszhatnak. Egy amerikai felmérés mindenesetre azt állítja, hogy 1980 óta 650 százalékkal nőtt az elhízott ghánaiak aránya, ami így már 14 százalékos a lakosságon belül.

A megváltozott étkezési szokások a ghánai utcákon is észlelhetőek. A hagyományos ételek, mint a raguk vagy a zabkása helyett egyre több helyen árulnak sült csirkét és hamisított chipseket. A változóban lévő szokásokról a Guardian is szemlézett egy tanulmányt keddi cikkében.

A kutatás szerint az afrikai elhízás egyik fő oka a szupermarketek elterjedése. Míg korábban a középosztály többnyire a saját maga által termelt alapanyagokat fogyasztotta, a gazdasági fejlődés miatt már inkább a szupermarketekben vásárolnak. Egy kenyai tanulmány alátámasztotta, hogy a kenyai középosztály tagjai inkább zsírban és cukorban gazdag, feldolgozott ételeket vesznek a boltokban a friss alapanyagok helyett.

Az elhízás elsősorban a tanult nőket érinti és a gyerekeket. A világon 41 millió 5 éven aluli elhízott gyerek van, és ezek negyede afrikai. Az elhízott afrikai gyerekek aránya megduplázódott 2000 óta.

A gazdagabb országokban megjelenő elhízási tendencia nem jelenti azt, hogy tömeges alultápláltság megszűnt volna Afrikában. Az ENSZ adatai szerint Fekete-Afrikában az elmúlt két évben 233 millió ember éhezett, és az alultáplált emberek aránya 23 százalék volt (amely 10 százalékpontos javulást jelent 1990 óta).

(Fotó: AFP/Europress)

Élet Világ Afrika egészség Ghána Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Wiedemann Tamás
2018. november 14. 16:33 Állam, Élet

Egy év alatt két Mercedest nyert ugyanattól a cégtől Magyarország legszerencsésebb embere

A Ferrero Rocher tavaly és idén is kisorsolt egy Mercedest a nyereményjátékban résztvevő vásárlók között. Ugyanaz nyert, aki tavaly. Hogy lehet ez?

Jandó Zoltán
2018. november 13. 18:17 Élet

Nagyon nem szívesen segítenek idegeneken a magyarok

Nemzetközi összevetésben kifejezetten alacsony a magyarok jótékonykodási hajlandósága. Az idegeneknek szinte mindenhol szívesebben segítenek.

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 17:28 Élet, Világ

Soha nem fizettek még annyit kortárs műtárgyért, mint a Medence két alakkal címűért fognak

David Hockney festménye 80 millió dollárért mehet el, és ezzel a legértékesebb műalkotás lehet, amelyet még élő művész jegyez.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. november 14. 06:53 Piac

Hogy kerülhetsz be egy áruval az Aldi polcaira?

Elbeszélgettünk néhány aldis beszerzővel arról, hogyan döntik el, mit vesznek meg, és mit nem. Tudod, hány palack bort kell legalább szállítani, vagy hogyan lehet bejuttatni a magyar paprikát az osztrák Aldiba?

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.