Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. március 13. 13:02 Vállalat

A kecskeméti Mercedes figyelmeztető sztrájkja csak a jéghegy csúcsa

Leáll ma délután 15 és 17 óra között a kecskeméti Mercedes-gyárban a présüzem, a fényezőüzem és az összeszerelőüzem is, mert a dolgozók figyelmeztető sztrájkot tartanak. A cégnek egyelőre nincs 2024-es megállapodása a béremelést követelő munkavállalókkal.

Miért fontos ez? A Mercedes a Magyarországon működő járműipar egyik legfontosabb szereplője, de a cégnek a tavaly október óta tartó tárgyalások ellenére még március közepén sincs rendezett bérmegállapodása, ami általánosságban is a magyar iparban lévő, sokszor rejtett bérfeszültségekre utal.

Számokban: a szakszervezet 14 százalékos alapbéremelést kér 2024-től, ami egyébként pont annyi, mint a 2023-as egész évre vonatkozó országos bruttó átlagbér-növekedés volt. Mivel a tavalyi éves infláció 17,6 százalék volt, mindez visszamenőleg nézve reálbércsökkenés lenne. 2025-re 12 százalék a követelés, ez várhatóan már jelentős reálbéremelést jelentene.

Tágabb kontextus: Magyarországon eleve ritka a sztrájk kilátásba helyezése, a figyelmeztető sztrájk, majd a tényleges munkabeszüntetés megtartása, többnyire a szakszervezetek gyenge beágyazottsága, a jogszabályi nehezítések és az ágazati kollektív szerződések hiánya miatt. Amikor azonban eljutnak a munkavállalók a sztrájkig, annak általában jelentős hatása van. Erre néhány példa az utóbbi évekből:

  • A magyar versenyszféra legnagyobb sztrájkja a győri Audiban volt 2019 elején, akkor hat nap után 18 százalékos béremeléssel zárult az akció.
  • A Continental makói egységében 2021 márciusában három nap munkabeszüntetés zárt le egy hónapok óta tartó konfliktust azzal, hogy az új kollektív szerződést a korábbi feltételekkel vitték tovább.
  • A székesfehérvári Arconic Köfémnél 2023 júniusában kilenc napig nem vették fel a dolgozók a munkát, ott fizetésemelés helyett egy azzal egyenértékű egyszeri bérkiegészítést kaptak.

Felülnézet: a szociális alapon tökéletesen érthető és a munkaerőhiány által is táplált béremelési igények hosszabb távon csak akkor teljesíthetők, ha a munkaadók termelékenysége, vagyis az egy főre jutó hozzáadott érték is emelkedik.

  • A magyar versenyszférában a sztrájkok döntő többsége olyan cégeknél, a jellemzően exportáló multi vállalatoknál tör ki, amelyek ebben sokkal jobban teljesítenek, mint a jellemzően kisebb, nem exportáló magyar tulajdonú társaságok. Utóbbiaknál kevésbé lehet racionális gazdasági alapja a követelések teljesítésének, pedig náluk dolgozik a magyar versenyszféra alkalmazottainak kétharmada.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyon megdrágult a magyar dolgozó a multiknakMásfél év alatt 34 százalékot emelkedett a bruttó magyar átlagkereset euróban számolva, meddig mehet ez így?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA legnagyobb csongrádi cég sztrájkolói azt mondják, megszakadnak a munkábanLemaradó fizetések, autóipari lassulás, kizsigerelt dolgozók és megnyirbált jogosultságok is szerepet játszanak abban, hogy sztrájkolnak a Continental makói gyáránál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAudi sztrájk: nem mindegy, hogy mi mennyiJól hangzik a félmilliós átlagfizetés, de egy betanított munkás alapbére feleennyi lehet. A sztrájk nemcsak a pénzről, hanem a szabadidőről és a kiszámítható munkáról is szólt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk"Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni": Miskolcig söpör az audis sztrájkhullámA miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat béremelés Kecskemét mercedes reálbér szakszervezet sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

A BYD számára nem lesz magyar munkaerő, magyar energia, de a hazai beszállítók sem állnak készen.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Fontos

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.