Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. március 13. 13:02 Vállalat

A kecskeméti Mercedes figyelmeztető sztrájkja csak a jéghegy csúcsa

Leáll ma délután 15 és 17 óra között a kecskeméti Mercedes-gyárban a présüzem, a fényezőüzem és az összeszerelőüzem is, mert a dolgozók figyelmeztető sztrájkot tartanak. A cégnek egyelőre nincs 2024-es megállapodása a béremelést követelő munkavállalókkal.

Miért fontos ez? A Mercedes a Magyarországon működő járműipar egyik legfontosabb szereplője, de a cégnek a tavaly október óta tartó tárgyalások ellenére még március közepén sincs rendezett bérmegállapodása, ami általánosságban is a magyar iparban lévő, sokszor rejtett bérfeszültségekre utal.

Számokban: a szakszervezet 14 százalékos alapbéremelést kér 2024-től, ami egyébként pont annyi, mint a 2023-as egész évre vonatkozó országos bruttó átlagbér-növekedés volt. Mivel a tavalyi éves infláció 17,6 százalék volt, mindez visszamenőleg nézve reálbércsökkenés lenne. 2025-re 12 százalék a követelés, ez várhatóan már jelentős reálbéremelést jelentene.

Tágabb kontextus: Magyarországon eleve ritka a sztrájk kilátásba helyezése, a figyelmeztető sztrájk, majd a tényleges munkabeszüntetés megtartása, többnyire a szakszervezetek gyenge beágyazottsága, a jogszabályi nehezítések és az ágazati kollektív szerződések hiánya miatt. Amikor azonban eljutnak a munkavállalók a sztrájkig, annak általában jelentős hatása van. Erre néhány példa az utóbbi évekből:

  • A magyar versenyszféra legnagyobb sztrájkja a győri Audiban volt 2019 elején, akkor hat nap után 18 százalékos béremeléssel zárult az akció.
  • A Continental makói egységében 2021 márciusában három nap munkabeszüntetés zárt le egy hónapok óta tartó konfliktust azzal, hogy az új kollektív szerződést a korábbi feltételekkel vitték tovább.
  • A székesfehérvári Arconic Köfémnél 2023 júniusában kilenc napig nem vették fel a dolgozók a munkát, ott fizetésemelés helyett egy azzal egyenértékű egyszeri bérkiegészítést kaptak.

Felülnézet: a szociális alapon tökéletesen érthető és a munkaerőhiány által is táplált béremelési igények hosszabb távon csak akkor teljesíthetők, ha a munkaadók termelékenysége, vagyis az egy főre jutó hozzáadott érték is emelkedik.

  • A magyar versenyszférában a sztrájkok döntő többsége olyan cégeknél, a jellemzően exportáló multi vállalatoknál tör ki, amelyek ebben sokkal jobban teljesítenek, mint a jellemzően kisebb, nem exportáló magyar tulajdonú társaságok. Utóbbiaknál kevésbé lehet racionális gazdasági alapja a követelések teljesítésének, pedig náluk dolgozik a magyar versenyszféra alkalmazottainak kétharmada.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyon megdrágult a magyar dolgozó a multiknakMásfél év alatt 34 százalékot emelkedett a bruttó magyar átlagkereset euróban számolva, meddig mehet ez így?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA legnagyobb csongrádi cég sztrájkolói azt mondják, megszakadnak a munkábanLemaradó fizetések, autóipari lassulás, kizsigerelt dolgozók és megnyirbált jogosultságok is szerepet játszanak abban, hogy sztrájkolnak a Continental makói gyáránál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAudi sztrájk: nem mindegy, hogy mi mennyiJól hangzik a félmilliós átlagfizetés, de egy betanított munkás alapbére feleennyi lehet. A sztrájk nemcsak a pénzről, hanem a szabadidőről és a kiszámítható munkáról is szólt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk"Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni": Miskolcig söpör az audis sztrájkhullámA miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat béremelés Kecskemét mercedes reálbér szakszervezet sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. december 2. 16:58 Közélet, Vállalat

Még idén több ezer Petőfi Sanyi, Széchenyi Pisti és Liszt Feri készül

Továbbá Brunszvik Rézi, Batthyány Lojzi, és Jókai Mór is. Tíz centis méretben fröccsöntött műanyagból, valamivel kevesebb mint 29 millió forintért.

Hajdu Miklós
2024. november 28. 16:28 Vállalat, Világ

Ez nem Kurzarbeit-válság: tömegeket bocsátanak el német nagyvállalatok

Éles különbség a német ipar mostani és 2020-as válsága között, hogy számos vállalat megválik a korábban nagy nehézségek árán toborzott dolgozóitól.

Torontáli Zoltán
2024. november 28. 06:01 Tech, Vállalat

Tucatjával menekülnek Szlovákiába a magyar webáruházak

Kedvezőbb az adók összetétele, nem rángatják egyik napról a másikra a szabályokat, és barátságosabb a hatósági ügyintézés.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.