Az olcsóbb munkaerőért jön Magyarországra egy újabb ázsiai gumigyártó, hiába tiltakoznak az otthoni dolgozói
Újabb gyár építését jelenti be hamarosan Szijjártó Péter – értesült az Mfor. A beruházó a dél-koreai gumiabroncsgyártó Kumho Tire, a cikkből azonban egyéb részletek nem derülnek ki, például hogy hol vagy mekkora összegből jöhet létre a beruházás.
Miért fontos ez? A kínai anyacég tulajdonában álló dél-koreai vállalat a világ 9. legnagyobb gumiabroncsgyártója. Az újabb koreai beruházással hat nagy világcég fog gyártani Magyarországon, a hazai gumiabroncsgyártók együtt a GDP 2 százalékát állítják elő.
A Michelin Nyíregyházán, a Bridgestone Tatabányán, az indiai Apollo Tyres Gyöngyöshalásziban, a Hankook pedig Dunaújvárosban gyárt. A Continental hét gyárral is jelen van Magyarországon, de abroncsokat nem gyárt.
Dél-Koreán kívül Vietnámban és az USA-ban van gyára a Kumho Tire-nek, de Szaúd-Arábiában is beruház.
Tágabb kontextus: a koreai gumigyártó számára most az európai piac a legfontosabb, a kontinensen már idén is duplázik. A prioritás számukra a logisztikai és bérköltségek leszorítása. Noha a termelés kihelyezése ellen Koreában már idáig is tiltakoztak a dolgozóik, az olcsó vendégmunkásokra apelláló Magyarország erre megfelelő lokáció lehet.
A munkaerőhiány és az alacsony hozzáadott-értékű szektorokra építő beruházáspolitika ellentmondását a kormány további ázsiai vendégmunkásokkal oldaná fel. A másik koreai gumigyártó, a Hankook dunaújvárosi gyárában már a Covid előtt is százas nagyságrendben dolgoztak ukrán és mongol vendégmunkások.
Ellentmondások: a gumiiparral szemben környezetvédelmi aggályok merülnek fel, a magyar kormány stratégiai partnerének számító Hankook pedig a dolgozói érdekképviselet működésének elszabotálásáról hírhedt.
A balesetek is rendszeresek a gumigyárakban, a Magyar Gumiipari Szövetség szerint évente sok száz baleset történik a gumi- és műanyaggyártásban.
A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.
A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.
Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.
Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.
Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.