Ahogy arról az MTI is beszámolt, Vlagyimir Putyin orosz elnök tegnap iparvállalatok vezetőivel találkozva azt mondta, hogy minden orosz tisztviselőnek hazai gyártású gépkocsit kell használnia. Hozzátette, nincsen semmi baj azzal, ha szerényebbre fogják az igényeket.
Ez alapján valószínűleg nem arra gondol, hogy tömegével az általa is használt Aurusz Szenatba üljenek a tisztviselők, a tömegmodelleket előállító, nyugati szankciókkal sújtott orosz autógyártók viszont nem biztos, hogy ki tudnák szolgálni az igények hirtelen megnövekedését. A legnagyobb iparági szereplőnek számító Ladáról például olyan információk jelentek meg a napokban az orosz és ennek nyomán például a cseh sajtóban, hogy autói egy részét nem lehet eladni, mert hiányoznak belőlük egyes részegységek, alkatrészek.
Ez az idősebb oroszokat valószínűleg annyira nem lepi meg, a 90-es években nem volt ritka, hogy ablak vagy ajtó nélkül lehetett megvenni a Ladákat, amelyekbe aztán a vevő szerezte és szereltette be a hiányzó részegységeket. Ma már azonban más a helyzet, az orosz törvények tiltják a nem teljesen kész autók értékesítését.
„A megújított Lada Vesták akár 70 százaléka befejezetlenül érkezik meg a márkakereskedőkhöz, hiányzik például a vészhívó gomb vagy éppen a multimédiás kijelző. Így viszont nem tudják eladni őket” – mondta az orosz autókereskedők szövetségének elnöke.
A Ladákat gyártó AvtoVAZ-t irányító Makszim Szokolov elismerte a probléma létezését – amelyért a beszállítókat tette felelősség –, de hangsúlyozta, hogy a befejezetlen kocsik nem jutnak el a vevőkhöz. De a vállalatnak nincs más választása, ha nem akarja visszafogni a gyártósort. (Ilyesmi egyébként előfordult uniós autógyárakban is, amikor a koronavírus-járvány szétzilálta a beszállítói láncokat.)
Egy orosz közösségi médiába felkerült bejegyzés szerint a togliatti gyár mellett több mint 12 ezer Lada Vesta sorakozik, részben hiányzó részegységek, részben szoftverproblémák miatt. De a kereskedésekbe kiszállított és eladott Ladák kedvezőtlen aránya is az említett problémákra utal.
Valószínűleg ezzel függ össze az is, hogy egyes márkakereskedők sokkal többet kérnek el az autókért, mint amennyit a Ladával kötött megállapodás alapján megtehetnének. Erre reagálva a gyártó próbavásárlásokba kezdett, és szóvivője szerint megszakítja a kapcsolatot a szerződésszegő dílerekkel.
Vállalat
Fontos