Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. április 20. 04:34 Vállalat

A munka része a játék, mégis kőkemény üzlet a jojók, sárkányok és társasok forgalmazása

A csapágyas jojókra gyerektáboroztatás közben figyelt fel Amerikában Ádám Attila a kétezres évek legelején. A játék olyannyira megtetszett az egyetemből kiábrándult fiatalembernek, hogy a Magyarországon még lényegében ismeretlen termék behozatalával kezdte lekötni a tanulás mellett fennmaradt kapacitásait, majd húsz év alatt felépítette a hazai játékkereskedelem egyik meghatározó üzletét, a Reflexshopot, aminek nevét is egy jojómárka – a Reflex – ihlette.

Amikor jól cseng a freemailes email-cím

Először 144 jojót hozott be Attila Amerikából, aminek beszerzését és értékesítését már az interneten szervezte. Ehhez az egyetemi számítógépeket használta, mivel az otthoni internetkapcsolat a kétezres évek kezdetén még ritkaságszámba ment, egyetemista létét azonban nem akarta a partnerei előtt felfedni a felsőoktatási intézményre mutató email-címével. Így jött a freemailes regisztráció ötlete, és sokat elárul a húsz évvel ezelőtti körülményekről, hogy első irodáját vezetékes telefonnal és egy színes nyomtatóval szerelte fel Attila szülei házának pincéjében.

Ádám Attila

Innentől kezdve eleinte kisebb, majd egyre nagyobb lépésekkel lépett a folyamatos fejlődés útjára az ekkor még jobbára a jojók nagykereskedelmével foglalkozó vállalkozás. Attila kezdetben bőröndökben hordta az árut Debrecenből a fővárosba:

Kitroliztam az állomásra, Budapestre vonatoztam, a Nyugatiban a csomagmegőrzőben lepakoltam és onnan terítettem a városban az árut. Emlékszem, amikor először édesanyám autójával jöttem, ez talán egy mérföldkő 2003-ból.

A vállalkozás már ekkor megélhetést adott Attilának és egy alkalmazottjának, akik 2005-ben webshopot, illetve egy apró boltot is nyitottak Debrecenben – ekkor még kötelező volt fizikailag létező üzletet fenntartaniuk az online kereskedőknek.

Milliárdos üzlet a legjobb játékokat megtalálni

A cég fő tevékenysége máig a disztribúció, elsősorban diszkontáruházaknak, szuper- és hipermarketeknek és drogériáknak szállít játékokat, de kiskereskedelemmel és közösségépítéssel is foglalkozik a nagyjából harminc fős csapat. A cégre jellemző viszonylag egyenletes növekedési ütemeken a pandémia nagyot dobott, a bezárkózás során sokan a játékokban találtak megoldást a lelki egészségük megőrzésére – igaz, a milliárdos árbevételt már 2019-ben elérte a Reflexshop, ám a következő két évben megduplázódott a forgalom.

A cég hozzáadott értéke leginkább a „kincsek” megtalálásában rejlik Attila szerint, ami, bár álommunkának tűnik, mégis egy nagyon tudatos folyamat. Az irodába szinte naponta érkeznek akár 6-7 tesztjátékból álló „karácsonyi pakkok”, a gyártás előtt lévő termékekből számítógépes próbaváltozatokat kapnak, továbbá nemzetközi szakkiállításokra, vásárokra járnak, ahol a legújabb játékfejlesztésekről tájékozódnak – ebből a sokaságból kell tehát kiválasztani az üzleti sikerrel kecsegtető lehetőségeket.

Fotó: Reflexshop

A Reflexshopnál alapvetően az ügyfelek, vásárlók szempontjából gondolják végig a döntéseket: ha egy termék iránt kisebb kereslet várható, de a csapat valami különlegest tehet mellé a forgalmazással, akkor a saját kiskereskedelmi hálózatában értékesíti, míg a gazdaságosan skálázható, és vélhetően szélesebb közönséget vonzó játékokat nagykereskedelmi szinten adja el. A döntést persze megelőzi a játékok tesztelése, a piacelemzés – például a hasonló, konkurens termékek vizsgálata –, a gyártás lehetőségének felmérése.

Az ígéretes termékek kiválasztásán túl a nemzetközi játékkiadókkal kialakított kapcsolataiból is profitál a Reflexshop. A forgalmazók ugyanis hosszú távú, stratégiai együttműködések révén sokszor előjogokat szerezhetnek egy-egy játék behozatalára, így elkerülhetők a konkurensekkel vívott, meglehetősen erőforrásigényes „számháborúk”. Végül, de nem utolsó sorban a játékok magyarországi adaptálásában és bevezetésében szerzett rutin is az üzleti siker része, mivel a fordítás, a lektorálás és a gyártás sokszor a kiadóval együttműködve történik, sőt, akár a játékok más országokba történő bevezetésével is össze kell hangolni a magyar változat piacra dobását – persze sok a nyelvfüggetlen játék, az ilyen esetekben lényegében a többi kereskedőhöz hasonlóan az értékesítésben vesz részt a Reflexshop.

A cél a növekedés, a recept a tudatos munka

Attila szerint sok sikeres vállalkozónak lényegében fogalma sincs arról, mitől növekszik a cége, csak megelégszik a kedvező statisztikák láttán – a Reflexshop vezetése azonban a nagyobb cégeknél jellemző vállalatirányítási rendszerek és optimalizálási módszerek alkalmazásával próbálja a lehető legtudatosabban növekedési pályán tartani a vállalkozást. Az elvárások is magasak, sőt, Attila a saját bevallása szerint máig gyakran vesz részt az alacsonyabb szintű folyamatok szervezésében:

Én a mikromenedzselős, magamtól és a kollégáktól is sokat elváró típus vagyok, rálátok a folyamatainkra és bármin gyorsan változtathatok, ha kell.

A fent említett tudatosság változó technikákat és eszközöket takar, Attila folyamatosan keresi az új ötleteket, akár az iparágon kívülről is, részt vesz vezetői találkozókon, fejleszti önmagát és a csapatát. A cégalapító ráadásul nem rest bizonyos partnerektől és kollégáktól sem megválni, ha úgy látja, hogy „kinövik” egymást, vagyis a fejlődésben különböző pályákra állnak. Hasonló a helyzet a forgalmazott termékeket nézve is, az időnként ciklikus divathullámokhoz próbál igazodni a cég.

Ami momentumban van, azt kell használni, folyamatosan elemezzük a partnerekben és a lehetőségekben rejlő potenciált.

Bár a vállalkozás által forgalmazott termékek jórészt a szórakozást és a kikapcsolódást segítik, a munkamorálban mindez kevéssé érződik. Időnként munkaköri kötelesség a játék, ám ugyanúgy a beszerzés, az értékesítés és a marketing területein kell jól teljesítenie a Reflexshopnak, mint bármelyik kereskedelmi vállalatnak.

Érdekes termékeket forgalmazunk, de nem vagyunk különlegesek, a szaktudásunkat alkalmazzuk, mint minden cég.

A cég történetében persze kudarcok is előfordultak, például a járvány során a forgalom meredek növekedése mellett nem jutott elég idő a szervezetfejlesztésre, ami személyes konfliktusokhoz vezetett. Előfordul továbbá, hogy ígéretesnek tűnő játékok végül nem váltják be a hozzájuk fűződő reményeket a piacon. Ilyenkor alapítványoknak, tanodáknak adományozzák vagy jótékonysági licitre bocsátják a beragadt készleteket, de van, amikor meg kell semmisíteni a legyártott játékokat.

Mindeközben a keresletet is kell építeni

Annyiban mégis különleges a Reflexshop működése, hogy gyakran a keresletet is magának kell megteremtenie a forgalmazott termékek iránt. Már az elsőként behozott jojók is ebbe kategóriába estek, és a hasonló árucikkek sora azóta jócskán kibővült. A probléma egyik megoldása a közösségek megtalálása és építése, a jojó esetében például Attila iskolát és bajnokságot szervezett, versenyzőket szponzorált, amikor pedig sárkányokat kezdett értékesíteni a Reflexshop, akkor meglévő sárkányreptető társaságokat kerestek meg.

Fotó: Reflexshop

Mára a Tiktok lett a terméknépszerűsítés egyik legfontosabb csatornája, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a Reflexshop a legnagyobb követőszámú magyar cégek között található. Attiláék tiktokos sikertörténete is jól példázza az ötletszerűség és a tudatosság keveredését a cég működésében:

A Tiktok a véletlennek is köszönhető, a Pop It nevű játék egy tiktokos kihívásnak a része volt, és szólt a gyártó, hogy milyen sikere van. Rávettem a tartalomfejlesztő csapatot, hogy próbáljunk mi is profin tiktokozni, és bár kezdetben nem voltak lelkesek, mégis bejött.

Az elmúlt évtizedben a játékpiac is sokat fejlődött, kialakult egy komolyan érdeklődő vásárlói kör, akik várnak bizonyos újdonságokra, és egyre több blogger, szakértő foglalkozik a termékekkel, akikkel szintén kapcsolatban áll a Reflexshop.

Megmarad a növekedés, de már nem olyan dinamikus

A 2019 és 2021 közötti gyors növekedési ütem több tényező miatt is lelassult mostanra: egyrészt sikerült a játékra fogékony vásárlók jórészét elérni, másrészt romlott a gazdasági helyzet, a vásárlók kevesebb pénzt tudnak vagy akarnak a dráguló játékokra fordítani Attila szerint. A Reflexshop a helyzethez új termékkategóriák keresésével alkalmazkodik, maradva a prémium szegmensben, olcsóbb tehát nem akar lenni.

Nem bűvöl el, ha nagyobb az eladott termékek száma, az eredményességet tartjuk elsősorban szem előtt, és ezt tudatosan tesszük.

Noha a bizonytalanságok miatt most a rövid- vagy legfeljebb középtávon lehet tervezni, hosszabb távon a nemzetközi piacra lépés is a lehetőségek között van.

Úgy érzem, hogy a munkánk külföldön is megállja a helyét, de még nem tudom, pontosan mivel léphetünk ki oda.

Fotó: Reflexshop

Felmerült továbbá Attila szerepkörének jövőbeli változása is, amivel kapcsolatban elmondta, hogy az operatív munkától hátrébb lépve a stratégiai feladatokra kell majd inkább koncentrálnia. A nagyon távoli jövőt nézve további nyitott kérdés, hogy a Reflexshopból családi vállalkozás lesz-e. Attila egyedüli tulajdonosként és ügyvezetőként vonzó lehetőséggé igyekszik tenni az üzletét három gyermeke számára, a cég sorsát illető elvárásai irántuk azonban nincsenek, és azt sem tartja helyesnek, ha csak egyszerűen a következő generációra száll a vállalkozás.

Az idei év eddigi tapasztalatai mindenesetre arra utalnak, hogy a céltudatos hozzáállás a nehezebb gazdasági körülmények között is eredményre vezet, Attila optimista a Reflexshop kilátásaival kapcsolatban. A mostani időszak átvészelésében fontosnak tartja továbbá önmaga és a kollégák továbbképzését, és akár tevékenységek bővítésével való előre menekülésben is lát lehetőséget, a lényeg, hogy elsősorban a piaci szempontok szerinti versenyképesség megőrzését szolgálják a kihívásokra adott válaszlépések.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz éve a csőd szélén állt, ma már mindenki ismeri a fertőtlenítőket gyártó magyar cég termékeitA Florin Zrt-nek egy százalék esélye volt a túlélésre, de azt sikerült megragadni - élelmes vezetői teljesítménnyel és rengeteg munkával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTízmilliókat spóroltak egy szakdolgozattalEgy feljelentés miatt vágott bele a tápiószőlősi Ferzol Kft. alapítója abba a vállalkozásba, amelyből mára az évi több milliárdos árbevételt produkáló lemezmegmunkáló cég kinőtte magát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat cégportré játékpiac reflexshop társasjáték Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.