Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. március 21. 17:59 Vállalat

Heteken belül hozzájuthatnak pénzükhöz a Wizz Air pórul járt utasai

Ahogy a napokban írtuk, az Egyesült Királyságban a Wizz Air tartozik a legtöbbel az utasoknak a törölt és sokat késő járatok miatt, de idehaza is sokakat érint ez a probléma, különösen a tavaly nyári légi közlekedési káosz nyomán. A társaság vezérigazgatója egy mai sajtótájékoztatón azt mondta, hogy ezeken a problémákon reményei szerint a következő hetekben már túl lesz a légitársaság.

Váradi József, valamint a Wizz Air elnöke, Robert Carey egy új repülőgép budapesti bázisra telepítését jelentette be, amelynek köszönhetően új járatok indulnak a magyar fővárosból, több másik pedig sűrűbben fog közlekedni. A sajtótájékoztató elején még csak az utóbbi volt jelen, a vezérigazgató repülőgépe ugyanis késett – Robert Carey gyorsan el is mondta, hogy Váradi József most nem a Wizz Airrel, hanem a Lufthansával repült.

Az új repülő a légitársaság 15. magyarországi bázissal működő gépe lesz – az októberi menetrendváltáskor áll munkába –, Budapesten pedig a 14., a fennmaradó egy Debrecenből üzemel. Ez idén összesen 5,5 millió székes kapacitást ad ki, amellyel a társaság piacvezető Magyarországon. Cserébe Budapest súlya is jelentős a Wizz Air hálózatán belül, 8-10 százalék körüli, és a társaság harmadik legnagyobb bázisa lesz a 14. gép érkezésével – mondta Robert Carey a G7 kérdésére válaszolva.

Persze a hálózat is egyre terebélyesedik, a légitársaság közel ezer útvonalat kínál több mint 50 országba, a repülőgépei számát pedig a következő egy évben a jelenlegi 178-ről 200 fölé növeli. Igaz, ebből három az ukrajnai háború kezdete óta az egyik kijevi repülőtéren ragadt, és a korábban Lvivben maradt egy repülővel szemben továbbra sem lehet tudni, mikor hagyhatná el biztonságban a háborúban álló országot. Azt nem árulta el az elnök, hogy a kijevi repülők inaktivitásából fakadó veszteséget az azokat lízingelő Wizz Air vagy a gépek tulajdonosa viseli.

A Wizz Air tavaly Máltán is leányvállalatot alapított, ezzel jogilag már négy légitársaságból áll a csoport: a magyar és a máltai mellett brit és egyesült arab emírségekbeli társaságokból. Amikor arra kérdeztem rá, hogy van-e adózási vagy hatósági oka annak, hogy sok gép magyar helyet így máltai lajstromjelet kap, Robert Carey azt mondta, a növekedés természetes velejárója a diverzifikáció, a kockázatok csökkentése abból a szempontból is, hogy milyen joghatóság alatt vannak a repülőgépek, ez jellemző a hasonló méretű versenytársaikra is. Magyarországon és Máltán is 75 repülőgép lesz regisztrálva – tette hozzá.

Miután megérkezett, Váradi József egy kérdésre válaszolva elismerte, hogy tavaly nyáron lényegében összeomlott a Wizz Air működése, és az elhúzódó kártérítési ügyek még mindig ennek tudhatók be. Szerinte ennek azonban a következő hetekben már a végére járnak, ami a szövegkörnyezet alapján azt jelentheti, hogy

akinek a követelését nem vitatják, megkapja a szóban forgó összeget.

(A BBC cikke alapján a magyar sajtó is beszámolt egy brit férfi esetéről, aki csak azt követően jutott hozzá a pénzéhez, hogy a nyertes pere után végrehajtót küldött a cégre.)

A vezérigazgató szerint az ágazat külső körülményeiben (földi kiszolgálás, légi irányítás) ez a nyár se lesz könnyebb, mint a tavalyi, ők azonban az utóbbiból okulva olyan intézkedéseket hoztak, amelyekkel elkerülhető lesz az újabb összeomlás. Talán a legfontosabb, hogy a korábbinál sokkal kevésbé van kicentizve a pilóták és légiutas-kísérők munkaideje, így kevésbé fenyeget az a veszély, hogy a késések miatt kifutnak a szabályok által lehetővé tett maximumból, és a napi utolsó járat személyzet nélkül marad, így törölni kell. A Wizz Air irodai személyzetének létszámát megduplázták (150-ről 300-ra), és a készenléti szolgálatot is megerősítették, hogy jobban tudjanak reagálni a rendkívüli helyzetekben.

Mindez persze sok pénzbe kerül, de a vezérigazgató szerint más intézkedésekkel igyekeznek fenntartani a hatékonyságot, ami elengedhetetlen a nyereséges működéshez. A londoni tőzsdén jegyzett Wizz Air részvényeivel a cikk írásakor 28 font feletti árfolyamon kereskednek, miközben a Concorde magyar elemzőjének egyéves célárfolyama csak 20,5 font, azaz a befektetési cég szerint jelenleg masszívan túlértékelt a Wizz Air. A G7 erre vonatkozó kérdésére Váradi József azt mondta, a Concorde egyike azon elemzőknek, amelyek sosem értették a Wizz Airt, és most sem érti. Szerinte az említett, egyre növekvő földrajzi diverzifikációjának köszönhetően védettebbé váltak a geopolitikai kockázatokkal szemben, és a 350 repülőgépes megrendelésállomány is óriási stratégiai előny az ágazatban, ahol sok évet kell várnia annak, aki most rendel új gépeket.

A vezérigazgató alaptalannak minősítette azokat az évek óta visszatérő feltételezéseket, hogy a Lufthansa felvásárolná a Wizz Airt, már csak azért is, mert a legnagyobb részvényese, az Indigo Partners nem akar kiszállni. Az igazgatóság, részvényesek 120 fontos célárfolyam elérését tűztek ki a menedzsment számára, nem fognak a mostani árfolyamon kiszállni – jegyezte meg.

Amikor arról kérdeztem, hogy befolyásolja-e a társaság magyarországi terveit a Budapest Airport állami megvásárlási szándéka („És itt nem állunk meg, már lobog a szélben a szélzsák” – fogalmazott évértékelő beszédében, az állami vásárlásokkal kapcsolatban Orbán Viktor, Korda György sorával utalva a reptérre), Váradi József azt mondta: mióta a Wizz Air 2004 óta létezik és repül Budapestről, már legalább négyszer változott a repülőtér tulajdonosa, így ő ezzel különösebben nem foglalkozik.

Nem az a kérdés, hogy ki a tulajdonos, hanem hogy milyen fejlesztéseket hajt végre és hogyan üzemel. Szerintem ezen a fronton rendben vagyunk, rendben voltunk más tulajdonosokkal is. Nyilván én is hallottam ezekről a tervekről, de ezek a tervek szerintem már jó ideje lebegnek a levegőben. Ha majd lesz változás, nyilván viszonyulni fogunk ehhez

– tette hozzá a Wizz Air alapító-vezérigazgatója.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Wizz Air tartozik messze a legtöbbel az utasoknak az Egyesült KirályságbanIdehaza is ismerős probléma: nehézkesen tudják érvényesíteni kártérítési igényeiket az utasok, amiben az intézményrendszer is hibás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA reptéri pénzbeszedés segíthet a Ryanairnek, hogy megszorongassa itthon a Wizz AirtA jegyárak a munkaerőhiány és az üzemanyagárak elszállása miatt egyébként is drágultak volna, de a diszkont légitársaságok az extranyereség-adó miatt sem fogják tudni tartani a régi árakat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár lefestették, mégis késik a Wizz Air által is megrendelt új repülő szolgálatba állításaAz Airbus kénytelen volt elismerni, hogy a repülésbiztonsági hatóság kifogásai miatt 2024-re csúszik az A321XLR szállítása, amelyből a Wizz Air 20-at rendelt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat diszkont légitársaság fapados légitársaságok légi közlekedés légitársaság váradi józsef wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.