Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 5. 13:10 Tech

Már lefestették, mégis késik a Wizz Air által is megrendelt új repülő szolgálatba állítása

Bár az Airbus épp a napokban tett közzé egy videót az új A321XLR típusa első példányának festéséről, a vállalat kénytelen volt elismerni, hogy a repülésbiztonsági hatóság kifogásai miatt 2024-re csúszik a gép várható szolgálatba állítása.

A típus nevében az XLR a különösen nagy hatótávolságra utal, ugyanis az A321-es típuscsalád minden korábbi tagjánál messzebbre, mintegy 8700 kilométerre repülhet majd egy tank kerozinnal. Az ezt lehetővé egyik új tervezési megoldás a géptörzs hátsó alsó részébe beépített üzemanyag-tartály, amely viszont veszélyes lehet, ha beragadt fűtőművel – „hasra” – kell letenni a gépet. Emellett, mivel az üzemanyagtartály egységes szerkezetet alkot a géptörzzsel, a tűzveszély is nagyobb egy baleset esetén.

Az utóbbi napokban a Bloomberg és a Reuters is beszámolt arról, hogy az uniós repülésbiztonsági hatóság első körben nem tartotta meggyőzőnek a megoldás biztonságosságát, ezért valamilyen mértékben át kell tervezni a szóban forgó üzemanyagtartályt. A Bloomberg cikke szerint emiatt elképzelhető, hogy csökken a gép hatótávolsága, amely viszont pont a legvonzóbb része a típus értékajánlatának a légitársaságok számára. Az Airbus szerint ugyanakkor érdemben nem változik a gép hatótávolsága, a szolgálatba állítása pedig csak egy negyedévvel csúszik, 2024 elejére. A tesztgép szűzrepülése pedig továbbra is idén júniusban várható – ennek a gépnek a festéséről tették közzé az említett videót.

A Reuters által név nélkül megszólaltatott szakmai források ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy az átalakítás – a mértékétől függően – fél-egy évvel is késleltetheti a típus szolgálatba állítását. Egyébként már a negyedéves csúszás is azt jelenti, hogy a Wizz Air a tervezettnél később kaphatja csak meg az első A321XLR-jét. A magyar alapítású diszkont légitársaság 2019 nyarán rendelt 20 darabot a típusból, és az akkori bejelentés szerint a repülőgépek szolgálatba állítása 2023-ban kezdődik, azaz a vállalat az első alkalmazók között lesz. A társaság vezetése akkor azt emelte ki, hogy az új típusnak köszönhetően akár 7-8 órányi repülőútra lévő városokat is megcélozhat, míg addig csak 5-6 órás utakban gondolkodhatnak a hálózattervezői.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa legnagyobb fapadosa lett a Wizz Air – vak vagy bátor a cég?Valószínűleg részben kényszer az agresszív terjeszkedés a magyar alapítású légitársaságnak, de ettől még bejöhet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?Eddig fordítva ültünk a lovon, ha azt hittük, hogy az EasyJet sima nyertese lehet a járvány utáni kilábalásnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöredékére zuhant a világ legnagyobb utasszállító gépeinek értékeTizenkét év alatt a A380-asok elveszítették értékük 85 százalékát, pár év múlva pedig már csak huszadannyit érnek majd, mint újkorukban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus légi közlekedés repülés repülésbiztonság wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Bucsky Péter
2024. március 8. 14:42 Támogatói tartalom, Tech

Magyar gyártású midibuszokkal tehető népszerűbbé a közösségi közlekedés

A hazai gyártású Mercedes-Benz Sprinterek átvették a vezető szerepet a midibuszok piacán.

Fontos

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.