Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 5. 13:10 Tech

Már lefestették, mégis késik a Wizz Air által is megrendelt új repülő szolgálatba állítása

Bár az Airbus épp a napokban tett közzé egy videót az új A321XLR típusa első példányának festéséről, a vállalat kénytelen volt elismerni, hogy a repülésbiztonsági hatóság kifogásai miatt 2024-re csúszik a gép várható szolgálatba állítása.

A típus nevében az XLR a különösen nagy hatótávolságra utal, ugyanis az A321-es típuscsalád minden korábbi tagjánál messzebbre, mintegy 8700 kilométerre repülhet majd egy tank kerozinnal. Az ezt lehetővé egyik új tervezési megoldás a géptörzs hátsó alsó részébe beépített üzemanyag-tartály, amely viszont veszélyes lehet, ha beragadt fűtőművel – „hasra” – kell letenni a gépet. Emellett, mivel az üzemanyagtartály egységes szerkezetet alkot a géptörzzsel, a tűzveszély is nagyobb egy baleset esetén.

Az utóbbi napokban a Bloomberg és a Reuters is beszámolt arról, hogy az uniós repülésbiztonsági hatóság első körben nem tartotta meggyőzőnek a megoldás biztonságosságát, ezért valamilyen mértékben át kell tervezni a szóban forgó üzemanyagtartályt. A Bloomberg cikke szerint emiatt elképzelhető, hogy csökken a gép hatótávolsága, amely viszont pont a legvonzóbb része a típus értékajánlatának a légitársaságok számára. Az Airbus szerint ugyanakkor érdemben nem változik a gép hatótávolsága, a szolgálatba állítása pedig csak egy negyedévvel csúszik, 2024 elejére. A tesztgép szűzrepülése pedig továbbra is idén júniusban várható – ennek a gépnek a festéséről tették közzé az említett videót.

A Reuters által név nélkül megszólaltatott szakmai források ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy az átalakítás – a mértékétől függően – fél-egy évvel is késleltetheti a típus szolgálatba állítását. Egyébként már a negyedéves csúszás is azt jelenti, hogy a Wizz Air a tervezettnél később kaphatja csak meg az első A321XLR-jét. A magyar alapítású diszkont légitársaság 2019 nyarán rendelt 20 darabot a típusból, és az akkori bejelentés szerint a repülőgépek szolgálatba állítása 2023-ban kezdődik, azaz a vállalat az első alkalmazók között lesz. A társaság vezetése akkor azt emelte ki, hogy az új típusnak köszönhetően akár 7-8 órányi repülőútra lévő városokat is megcélozhat, míg addig csak 5-6 órás utakban gondolkodhatnak a hálózattervezői.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa legnagyobb fapadosa lett a Wizz Air – vak vagy bátor a cég?Valószínűleg részben kényszer az agresszív terjeszkedés a magyar alapítású légitársaságnak, de ettől még bejöhet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?Eddig fordítva ültünk a lovon, ha azt hittük, hogy az EasyJet sima nyertese lehet a járvány utáni kilábalásnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöredékére zuhant a világ legnagyobb utasszállító gépeinek értékeTizenkét év alatt a A380-asok elveszítették értékük 85 százalékát, pár év múlva pedig már csak huszadannyit érnek majd, mint újkorukban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus légi közlekedés repülés repülésbiztonság wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Vermes Nikolett
2024. szeptember 1. 04:50 Élet, Tech

Kapzsi fiatalokat, hiszékeny időseket és céges profikat is csőbe húznak az online csalók

Egyre kifinomultabban és gyorsabban dolgoznak az online pénzügyi csalók; ha túl jó egy ajánlat ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az átverés.

Torontáli Zoltán
2024. augusztus 30. 05:10 Közélet, Tech

Nyolc eltékozolt év után vége a személyi igazolványhoz járó e-aláírásnak

Túl bonyolult volt igényelni, nem segítették a terjedését, értelmetlenné is vált, és most más jön helyette.

Torontáli Zoltán
2024. augusztus 24. 05:26 Élet, Tech

Új korszak kezdődhet a cukorbetegség kezelésében az okos inzulinnal

Egyre komolyabb esélye van, hogy a cukorbeteg úgy érezhesse, szinte meggyógyult; a remények szerint meg lehet majd úszni a kezelést heti egyetlen tűszúrással.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.