Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 5. 13:10 Tech

Már lefestették, mégis késik a Wizz Air által is megrendelt új repülő szolgálatba állítása

Bár az Airbus épp a napokban tett közzé egy videót az új A321XLR típusa első példányának festéséről, a vállalat kénytelen volt elismerni, hogy a repülésbiztonsági hatóság kifogásai miatt 2024-re csúszik a gép várható szolgálatba állítása.

A típus nevében az XLR a különösen nagy hatótávolságra utal, ugyanis az A321-es típuscsalád minden korábbi tagjánál messzebbre, mintegy 8700 kilométerre repülhet majd egy tank kerozinnal. Az ezt lehetővé egyik új tervezési megoldás a géptörzs hátsó alsó részébe beépített üzemanyag-tartály, amely viszont veszélyes lehet, ha beragadt fűtőművel – „hasra” – kell letenni a gépet. Emellett, mivel az üzemanyagtartály egységes szerkezetet alkot a géptörzzsel, a tűzveszély is nagyobb egy baleset esetén.

Az utóbbi napokban a Bloomberg és a Reuters is beszámolt arról, hogy az uniós repülésbiztonsági hatóság első körben nem tartotta meggyőzőnek a megoldás biztonságosságát, ezért valamilyen mértékben át kell tervezni a szóban forgó üzemanyagtartályt. A Bloomberg cikke szerint emiatt elképzelhető, hogy csökken a gép hatótávolsága, amely viszont pont a legvonzóbb része a típus értékajánlatának a légitársaságok számára. Az Airbus szerint ugyanakkor érdemben nem változik a gép hatótávolsága, a szolgálatba állítása pedig csak egy negyedévvel csúszik, 2024 elejére. A tesztgép szűzrepülése pedig továbbra is idén júniusban várható – ennek a gépnek a festéséről tették közzé az említett videót.

A Reuters által név nélkül megszólaltatott szakmai források ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy az átalakítás – a mértékétől függően – fél-egy évvel is késleltetheti a típus szolgálatba állítását. Egyébként már a negyedéves csúszás is azt jelenti, hogy a Wizz Air a tervezettnél később kaphatja csak meg az első A321XLR-jét. A magyar alapítású diszkont légitársaság 2019 nyarán rendelt 20 darabot a típusból, és az akkori bejelentés szerint a repülőgépek szolgálatba állítása 2023-ban kezdődik, azaz a vállalat az első alkalmazók között lesz. A társaság vezetése akkor azt emelte ki, hogy az új típusnak köszönhetően akár 7-8 órányi repülőútra lévő városokat is megcélozhat, míg addig csak 5-6 órás utakban gondolkodhatnak a hálózattervezői.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa legnagyobb fapadosa lett a Wizz Air – vak vagy bátor a cég?Valószínűleg részben kényszer az agresszív terjeszkedés a magyar alapítású légitársaságnak, de ettől még bejöhet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?Eddig fordítva ültünk a lovon, ha azt hittük, hogy az EasyJet sima nyertese lehet a járvány utáni kilábalásnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöredékére zuhant a világ legnagyobb utasszállító gépeinek értékeTizenkét év alatt a A380-asok elveszítették értékük 85 százalékát, pár év múlva pedig már csak huszadannyit érnek majd, mint újkorukban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus légi közlekedés repülés repülésbiztonság wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 16:30 Tech, Vállalat

Közép-kelet-európai versenytársak szorítják ki a magyar tőkét a magyar e-kereskedelemből

A Foxpost eladása újabb jele annak, hogy a régióban hosszabb távon a magyar cégek nem rúgnak labdába.

Hidi János Kovács Márton
2024. június 16. 05:42 Tech, Világ

Felgyorsítható a zöld átmenet, vagy bukni fogjuk a klímacélokat?

A jó trend már kialakult, de nincs elég beruházás ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímakonferencián kitűzött klímacélt. Miben lehet mégis bízni?

Torontáli Zoltán
2024. május 23. 05:07 Tech, Vállalat

Három magyar élelmiszerboltlánc kezd kísérletezni a személyzet nélküli nyitva tartással

Nagy az óvatoskodás a témában, mert az indulás erősen kísérleti jellegű lesz.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. június 24. 05:03 Közélet

Annyi pénz ömlött a magyar fociba, hogy Ausztrián kívül mindenkit lehagytunk a régióban

Pénzügyileg olyan ütemben fejlődik 2010 óta a magyar labdarúgó élvonal, amit a régióban még csak megközelíteni sem tud egyetlen más liga sem.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.

Elek Péter
2024. június 22. 06:45 Közélet, Pénz

Csodára vár a kormány, hogy szavazatvesztés nélkül rendbe tudja tenni a költségvetést

Június 9-e után olyan belpolitikai képlet állt elő, amelyben lehetetlennek tűnik népszerűségvesztés nélkül korrigálni, márpedig azt muszáj lesz.