Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 10. 13:01 Vállalat

Hogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?

A brit EasyJet csütörtökön két fontos és elég meglepő dolgot jelentett be. Egyrészt 1,2 milliárd fontra (majdnem 500 milliárd forintra) lesz szüksége ahhoz, hogy a járvány utáni kilábalási szakaszt sikerrel vegye, másrészt közölte, hogy az igazgatóság egyhangúan elutasított egy kéretlen felvásárlási ajánlatot – a vevőt egyértelműen a magyar indulású Wizz Airrel azonosítják a piaci szakértők.

Az EasyJet egészen mostanáig a posztpandémiás lehetséges piaci nyertesek közé volt sorolva, a jelek szerint azonban eddig fordítva ültünk a lovon. Az EasyJet a járvány miatt már korábban 450 millió font tőkeinjekcióra szorult, ehhez jönne most az 1,2 milliárdos csomag, és a cég még így sem tudja garantálni, hogy 2023 előtt eléri a pandémia előtti forgalmi szintet. Jelenleg az utasszámban csak 57 százalékos teljesítményt produkál 2019-hez képest (ez persze nem jelenti azt, hogy a bevétele is csak ennyi, ha magasabb átlagáron adja el a jegyeket).

Számítani lehetett rá, hogy a meglehetősen széttagolt európai légi piacon a járvány utáni újraindulás konszolidációs hullámot indít el, eddig azonban kevesen számítottak arra, hogy az EasyJet szerepe nem a terjeszkedés, hanem a védekezés lesz.

Most már azonban világos az, ami a részvények árfolyamváltozásait nézve tulajdonképpen nem meglepő: a befektetők az úgynevezett ultra fapados üzleti modellt pillanatnnilag életképesebbnek tartják, mint a puhább üzleti megközelítést alkalmazó EasyJet verziót. Az európai ultra szegmensben pedig a Ryanair és a Wizz Air meghatározó (előbbi inkább a nyugati részen, utóbbi pedig keleten).

A konkrét csata egyértelműen a brit fapados turistákért (nyaralók, városlátogatók) megy, a Wizz kísérlete döntően az ő megszerzésükre irányult. A Wizz szeretné kihasználni az alkalmat az EasyJet piacrészének megszerzésére, az EasyJet viszont az ellenkező irányba menekülne előre: a szintén megroggyant British Airways árérzékenyebb utasaira repülne rá. A most kért tőkeinjekció is részben ezt a célt szolgálná, meg kellene szerezni azokat, akik némi komfort kompromisszumért hajlandóak átülni egy félig fapados verzióban működő gépre.

A British Airways, amelynek üzletileg borzasztóan fontos hosszú távú járatait a járvány miatti korlátozások még mindig blokkolják, érzi is ezt a veszélyt, és már jó ideje pórbál olcsóbb szolgáltatásokba kezdeni, de eddig nem sok sikerrel tette ezt. A Wizz próbálkozása ezért is jó időzítésű, addig próbált meg a cég helyezkedni, amíg a posztpandémiás új status quo még nem rögzül. A Wizz Air ugyanis a lépéssel egycsapásra meghatározó szereplővé válhatott volna Nyugat-Európában, ráadásul a két cég flottáját egyaránt Airbus gépek alkotják, az igazi különbség csak a „fapadosság mértékében” van. A pillanat pedig adott volt arra, hogy a relatív magasra értékelt Wizz részvényekkel a relatív alacsonyra taksált EasyJet papírokat fel lehessen vásárolni.

Tulajdonképpen az EasyJet (tulajdonosai és részvényesei) szemszögéből nézve a legjobb hír most az, hogy egy szakmai befektető felvásárlással próbálkozott átvenni a piacát, vagyis elég értékesnek tartja a vagyonát és pozícióját ahhoz, hogy érdemi ajánlatot adjon rá.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat EasyJet felvásárlás repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.