Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 10. 13:01 Vállalat

Hogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?

A brit EasyJet csütörtökön két fontos és elég meglepő dolgot jelentett be. Egyrészt 1,2 milliárd fontra (majdnem 500 milliárd forintra) lesz szüksége ahhoz, hogy a járvány utáni kilábalási szakaszt sikerrel vegye, másrészt közölte, hogy az igazgatóság egyhangúan elutasított egy kéretlen felvásárlási ajánlatot – a vevőt egyértelműen a magyar indulású Wizz Airrel azonosítják a piaci szakértők.

Az EasyJet egészen mostanáig a posztpandémiás lehetséges piaci nyertesek közé volt sorolva, a jelek szerint azonban eddig fordítva ültünk a lovon. Az EasyJet a járvány miatt már korábban 450 millió font tőkeinjekcióra szorult, ehhez jönne most az 1,2 milliárdos csomag, és a cég még így sem tudja garantálni, hogy 2023 előtt eléri a pandémia előtti forgalmi szintet. Jelenleg az utasszámban csak 57 százalékos teljesítményt produkál 2019-hez képest (ez persze nem jelenti azt, hogy a bevétele is csak ennyi, ha magasabb átlagáron adja el a jegyeket).

Számítani lehetett rá, hogy a meglehetősen széttagolt európai légi piacon a járvány utáni újraindulás konszolidációs hullámot indít el, eddig azonban kevesen számítottak arra, hogy az EasyJet szerepe nem a terjeszkedés, hanem a védekezés lesz.

Most már azonban világos az, ami a részvények árfolyamváltozásait nézve tulajdonképpen nem meglepő: a befektetők az úgynevezett ultra fapados üzleti modellt pillanatnnilag életképesebbnek tartják, mint a puhább üzleti megközelítést alkalmazó EasyJet verziót. Az európai ultra szegmensben pedig a Ryanair és a Wizz Air meghatározó (előbbi inkább a nyugati részen, utóbbi pedig keleten).

A konkrét csata egyértelműen a brit fapados turistákért (nyaralók, városlátogatók) megy, a Wizz kísérlete döntően az ő megszerzésükre irányult. A Wizz szeretné kihasználni az alkalmat az EasyJet piacrészének megszerzésére, az EasyJet viszont az ellenkező irányba menekülne előre: a szintén megroggyant British Airways árérzékenyebb utasaira repülne rá. A most kért tőkeinjekció is részben ezt a célt szolgálná, meg kellene szerezni azokat, akik némi komfort kompromisszumért hajlandóak átülni egy félig fapados verzióban működő gépre.

A British Airways, amelynek üzletileg borzasztóan fontos hosszú távú járatait a járvány miatti korlátozások még mindig blokkolják, érzi is ezt a veszélyt, és már jó ideje pórbál olcsóbb szolgáltatásokba kezdeni, de eddig nem sok sikerrel tette ezt. A Wizz próbálkozása ezért is jó időzítésű, addig próbált meg a cég helyezkedni, amíg a posztpandémiás új status quo még nem rögzül. A Wizz Air ugyanis a lépéssel egycsapásra meghatározó szereplővé válhatott volna Nyugat-Európában, ráadásul a két cég flottáját egyaránt Airbus gépek alkotják, az igazi különbség csak a „fapadosság mértékében” van. A pillanat pedig adott volt arra, hogy a relatív magasra értékelt Wizz részvényekkel a relatív alacsonyra taksált EasyJet papírokat fel lehessen vásárolni.

Tulajdonképpen az EasyJet (tulajdonosai és részvényesei) szemszögéből nézve a legjobb hír most az, hogy egy szakmai befektető felvásárlással próbálkozott átvenni a piacát, vagyis elég értékesnek tartja a vagyonát és pozícióját ahhoz, hogy érdemi ajánlatot adjon rá.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat EasyJet felvásárlás repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Debreczeni Anna
2025. június 12. 09:37 Támogatói tartalom, Vállalat

A logisztikában, csakúgy, mint a repülésben, két lépéssel előre kell gondolkozni

A technológiai fejlődés gyorsabb, mint a jogszabályoké, interjú Roman Stoličnývel, a Dachser magyarországi ügyvezető igazgatójával

Jandó Zoltán
2025. június 12. 05:50 Pénz, Vállalat

Több pénzt kap külföldről a kormánymédia, mint a nem kormányközeli kiadók

A Szuverenitásvédelmi Hivatal büdzséje is többszöröse annak, mint amennyi külföldi támogatást a független média kap.

Vámosi Ágoston
2025. június 11. 05:50 Közélet, Vállalat

Pár dolog kezd eltűnni a magyar vendéglátásból, például a vendég, a pénztárcája és a szakács

Tucatjával zárnak be országszerte még a neves éttermek is, nincs a vendégeknek pénzük, az alapanyag, a rezsi és a közteher viszont az egekben van.

Fontos

Stubnya Bence
2025. június 11. 15:46 Adat

Csak két szakma előzi meg a politikusokat a fizetési listán

Az utóbbi öt évben a pilóták megelőzték a képviselőket, államtitkárokat és minisztereket. A szakorvosok előreléptek a negyedik helyre.

Váczi István
2025. június 11. 11:01 Közélet, Pénz

Tehetetlen a kormány, az árnyomás utat tör magának a gazdaságban

A kormány infláció elleni hadjárata nem hozza a várt eredményt, több szektorban is elkezdtek ritkulni az akciók, néhány bank a lakáshiteleknél szigorít.

Váczi István
2025. június 10. 13:53 Adat, Közélet

Külföldről akar hitelt felvenni a kormány a választás előtti osztogatásra

Hamarosan megtudhatjuk, hogy vevők-e erre a hitelezők, és mekkora kamatot kérnek cserébe. Könnyen lehet azonban, hogy ez a pénz sem lesz elég.