Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 14. 14:34 Tech

Töredékére zuhant a világ legnagyobb utasszállító gépeinek értéke

Miután a koronavírus-járvány földbe döngölte a légi közlekedést, hatalmasat esett a használt repülőgépek értéke. A jelek szerint ez az ág is az A380-ast húzza a legjobban, amely korábban is sokrétű problémákkal küszködött, és az Airbus már be is jelentette, hogy befejezi a gyártását.

A több mint 500 férőhelyes európai jumbóknak jelenleg csak a tizede repül, ami persze nem meglepő, hiszen most jóval kisebb repülőgépeket is nagy kihívás olyan szinten megtölteni, hogy gazdaságos legyen az üzemeltetésük. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség prognózisa szerint az ágazat nem is tudja lerázni magáról 2024 előtt a járvány hatásait, így gyakorlatilag minden légitársaság felülvizsgálja a flottája összetételét.

Az Air France már be is jelentette, hogy azonnali hatállyal nyugdíjazza mind a kilenc A380-asát, míg a Lufthansa 14-ből hatot. A 19 ilyen géppel rendelkező Singapore Airlines egyelőre csak annyit közölt, hogy felülvizsgálja az alkalmazásukat.

Az Economist megvizsgálta, mennyit érnek használtan ezek az újonnan 250-300 millió dollárba kerülő gépek. A legidősebb A380-asokat nagyjából 12 éve repülik, ennyi idő alatt a különböző típusú repülőgépek átlagosan az értékük felét veszítik el. A brit üzleti lap cikke szerint azonban az ilyen idős A380-asok már a járvány előtt sem értek többet 75-100 millió dollárnál. Most pedig néhány példánynál már ennek az összegnek is csak a felével lehet számolni az Aircore Aviation légi tanácsadó cég megkérdezett munkatársa szerint.

Ez nagyjából 85 százalékos értékcsökkenésnek felel meg.

Ezt legjobban azok alapján a cégek alapján lehet megbecsülni, amelyek egy vagy több A380-ast birtokolnak, és lízingbe adnak egy-egy légitársaságnak. A Doric Nimrod Air egyetlen eszköze egy olyan A380-as, amelyet az Emiratesnek, a típus messze legnagyobb üzemeltetőjének adott lízingbe – nos, ez a vállalkozás nemrég 51 százalékos értékcsökkenést könyvelt el a gépre.

Vannak olyan, hasonló társaságok is, amelyeket tőzsdén jegyeznek, ezek árfolyamából szintén ki lehet indulni, hiszen legrosszabb esetben – ha csődbe mennek – annyit érnek, mint a birtokolt eszközeik*Persze csak akkor, ha nincsenek adósságaik.. Ebből kiindulva egy-egy A380-as a lízing lejárta után nem ér többet 10-15 millió dollárnál (2,9-4,4 milliárd forint) Matthew Hose, a Jeffries befektetési bank egyik munkatársa szerint.

Az A380-asnál ráadásul valószínűleg nem jöhet szóba a használt utasszállító gépek potenciális menekülési útvonala, a teherszállítóvá alakítás sem. Az Airbus ugyanis nem készített ilyen változatot a típusból, és nagyon kétséges, hogy ebbe valaki a saját szakállára belevágna. Így egyre nagyobb az esély arra, hogy számos további társa követi a repülőgépbontóba a 2007-ben elsőként szolgálatba állított A380-ast.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletétAmit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Tech Airbus Airbus A380 értékcsökkenés járvány Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2022. december 1. 12:00 Tech

Több millió Iphone hiányzik majd a piacról a kínai óriásgyárban kitört zavargások miatt

Az Apple kulcsfontosságú gyártási központjában, Csengcsouban a tervezettnél valószínűleg közel 6 millióval kevesebb Iphone Pro telefont fognak legyártani – írja a Bloomberg egy meg nem nevezett bennfentesre hivatkozva.

Bőgel György
2022. november 29. 16:29 Tech

Úgy tűnik, nem egy újabb dotkomlufi durran a techszektorban, de attól még fájni fog

Két évtizeddel ezelőtt alapjaiban remegett meg a tech-szektor. A mostani válság újult erővel esik neki, de a visszaesés okai korántsem azok, mint a dotkomlufi idején.

Kabos Eszter
2022. november 26. 14:34 Tech, Világ

A legnagyobb nyertesek között vannak a magyarok a roamingdíjak eltörlése nyomán

Az európai fogyasztók nyertek a roamingárak letörésével, a magyar felhasználók a legnagyobb nyertesek közé tartoznak.

Fontos

Hajdu Miklós
2022. december 2. 12:11 Világ

Fagyhalálra ítélné Putyin az ukrán városlakókat, folyamatos tűz alatt tartják az oroszok a civilek energiaellátását

Fél évbe is beletelhet, mire sikerül helyreállítani az ukrán energetikai infrastruktúrát, ami folyamatos orosz támadás alatt áll.

Bucsky Péter Buzder Gábor
2022. december 2. 09:57 Pénz, Támogatói tartalom

Felével csökkenhet a ház vagy lakás rezsije energetikai felújítással

Kevesen döntenek az energetikai korszerűsítés mellett, pedig akár 60-80 százalékos energiamegtakarítást is el lehet érni vele.

Torontáli Zoltán
2022. december 2. 09:04 Világ

Németország sokkal több unión kívülről érkező bevándorlót szeretne

A munkaerőhiány egyre jobban visszaveti a gazdaságot, és az unión belüli bevándorlók-átköltözők nincsenek elegen a probléma enyhítésére.