Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

A közös európai vállalkozásként működő Airbus bejelentette, hogy 2021-ben befejezi a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépének, az A380-asnak a gyártását. Újabb rendelést nem vesznek fel a gépre, a jelenlegieket pedig két éven belül leszállítják.

Az A380-as iránti kereslet, vagyis a modell piacképessége kezdettől fogva megkérdőjelezhető volt, és jelenleg minden jel arra mutat, hogy egy ilyen nagyméretű és drága repülő nem tud versenyképes lenni a kisebb, hatékonyabb versenytársaival. A világ repülő gyártásának másik nagy szereplője, a Boeing nem is tervezett ekkora gépet.

A modellt mindössze 12 éve dobták piacra, így várhatóan csak 14 gyártási éve lesz. Az utolsó cseppet az jelentette a pohárban, hogy a világ egyik leggazdagabb és legjobban teljesítő légitársasága, az Emirates a napokban jelezte, hogy 162 helyett csak 123 A380-ast vásárol. Eddig összesen 234 épült a böhöm repülőből, amely (elrendezéstől függően) 555-960 utast tud szállítani.

“Ennek eredményeképpen nincs megfelelő méretű megrendelésállományunk és így nincs alapja annak, hogy a gyártást fenntartsuk, az elmúlt években tett minden ellenkező erőfeszítésünk ellenére sem” – áll a cég kiadott közleményében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIsmét veszélybe került a világ legnagyobb utasszállítójának jövőjeA Qantas visszamondta nyolcdarabos A380-megrendelését, az Emirates pedig azt fontolgatja, hogy A350-eseket vegyen az óriásgépek helyett, amelyeknek lassan nem maradnak vevői.

Az Airbus azt is közölte, hogy a döntés 3-3,5 ezer munkahelyet érinthet a következő három évben, de nem részletezte, hogy melyik gyáregységekben kell majd leépíteni a létszámot.

Az A380-ast a visszajelzések alapján az utasok kedvelték, vesztét a gazdasági irracionalitása okozta. Az Airbus arra számított, hogy az óriásgép a Boeing 747 (Jumbo) versenytársa lesz, az elmúlt években azonban pont a kisebb, gazdaságosabb repülők felé fordult a piac. Az A380-asnak négy hajtóműve van, a légitársaságok azonban még a hosszú távú járatokon is hatékonyabban tudják fenntartani a kéthajtóműves, kisebb repülőket, ezért a kereslet ebbe az irányba tolódik el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech A380 Airbus Emirates gyártás repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. november 28. 06:01 Tech, Vállalat

Tucatjával menekülnek Szlovákiába a magyar webáruházak

Kedvezőbb az adók összetétele, nem rángatják egyik napról a másikra a szabályokat, és barátságosabb a hatósági ügyintézés.

Vermes Nikolett
2024. november 25. 06:03 Élet, Tech

Új szemlélet adhat nagyobb gyógyulási esélyt a rákbetegeknek Magyarországon

A cukorbetegség és a daganatok közötti összefüggés felismerésével, figyelembe vételével a megelőzés és a gyógyítás is nagyobb sikerrel kecsegtet.

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. december 9. 13:26 Adat

Külföldre megy a gáz a magyar tárolókból, ezért apad rohamosan a készletszint

Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.

Hajdu Miklós
2024. december 9. 05:20 Adat

Lengyelek, románok, bolgárok százezrei léptek a magyarok elé a jövedelmi ranglétrán

Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.