Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

A közös európai vállalkozásként működő Airbus bejelentette, hogy 2021-ben befejezi a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépének, az A380-asnak a gyártását. Újabb rendelést nem vesznek fel a gépre, a jelenlegieket pedig két éven belül leszállítják.

Az A380-as iránti kereslet, vagyis a modell piacképessége kezdettől fogva megkérdőjelezhető volt, és jelenleg minden jel arra mutat, hogy egy ilyen nagyméretű és drága repülő nem tud versenyképes lenni a kisebb, hatékonyabb versenytársaival. A világ repülő gyártásának másik nagy szereplője, a Boeing nem is tervezett ekkora gépet.

A modellt mindössze 12 éve dobták piacra, így várhatóan csak 14 gyártási éve lesz. Az utolsó cseppet az jelentette a pohárban, hogy a világ egyik leggazdagabb és legjobban teljesítő légitársasága, az Emirates a napokban jelezte, hogy 162 helyett csak 123 A380-ast vásárol. Eddig összesen 234 épült a böhöm repülőből, amely (elrendezéstől függően) 555-960 utast tud szállítani.

“Ennek eredményeképpen nincs megfelelő méretű megrendelésállományunk és így nincs alapja annak, hogy a gyártást fenntartsuk, az elmúlt években tett minden ellenkező erőfeszítésünk ellenére sem” – áll a cég kiadott közleményében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIsmét veszélybe került a világ legnagyobb utasszállítójának jövőjeA Qantas visszamondta nyolcdarabos A380-megrendelését, az Emirates pedig azt fontolgatja, hogy A350-eseket vegyen az óriásgépek helyett, amelyeknek lassan nem maradnak vevői.

Az Airbus azt is közölte, hogy a döntés 3-3,5 ezer munkahelyet érinthet a következő három évben, de nem részletezte, hogy melyik gyáregységekben kell majd leépíteni a létszámot.

Az A380-ast a visszajelzések alapján az utasok kedvelték, vesztét a gazdasági irracionalitása okozta. Az Airbus arra számított, hogy az óriásgép a Boeing 747 (Jumbo) versenytársa lesz, az elmúlt években azonban pont a kisebb, gazdaságosabb repülők felé fordult a piac. Az A380-asnak négy hajtóműve van, a légitársaságok azonban még a hosszú távú járatokon is hatékonyabban tudják fenntartani a kéthajtóműves, kisebb repülőket, ezért a kereslet ebbe az irányba tolódik el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech A380 Airbus Emirates gyártás repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Debreczeni Anna
2025. április 28. 10:43 Támogatói tartalom, Tech

Most teljesen ingyen juthatnak saját honlaphoz a vállalkozások, ha gyorsan lépnek

Az állami pályázat 9 milliárd forintos támogatási keretösszegéből már csak 3 milliárd forint maradt, ezért érdemes gyorsan lépniük az érdeklődő cégeknek.

Vermes Nikolett
2025. április 20. 06:48 Élet, Tech

Az online csalók kedvencei a férfiak lettek

Egy friss magyar kutatás szerint másfél év alatt megduplázódott a károsult férfiak aránya, akik a hamis biztonságérzetük miatt sebezhetőbbek, mint a nők. 

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 12:05 Világ

Miután megdrágította az EU a kínai e-autókat, elkezdtek benzinest hozni

Nem sikerült megállítani a terjeszkedést, a kínai márkák piaci részesedése öt százalék fölé emelkedett.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 06:08 Világ

Elég-e Európa védelmében 290 francia atomtöltet 4300 orosz ellen?

A kérdés sok kutatója szerint az elrettentés szempontjából nem számít, melyik ország hány töltettel bír, de a technológia fejlődése felboríthatja ezt.

Miklós László
2025. május 11. 06:01 Közélet, Vállalat

A politikai haszon mellett a multik kiszorításában is segíthet az árrésstop

Az intézkedés valós gondokon enyhít, a veszteségbe taszított külföldi kiskereskedelmi láncok pedig magyar tőkések felvásárlási célpontjává válhatnak.