Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

A közös európai vállalkozásként működő Airbus bejelentette, hogy 2021-ben befejezi a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépének, az A380-asnak a gyártását. Újabb rendelést nem vesznek fel a gépre, a jelenlegieket pedig két éven belül leszállítják.

Az A380-as iránti kereslet, vagyis a modell piacképessége kezdettől fogva megkérdőjelezhető volt, és jelenleg minden jel arra mutat, hogy egy ilyen nagyméretű és drága repülő nem tud versenyképes lenni a kisebb, hatékonyabb versenytársaival. A világ repülő gyártásának másik nagy szereplője, a Boeing nem is tervezett ekkora gépet.

A modellt mindössze 12 éve dobták piacra, így várhatóan csak 14 gyártási éve lesz. Az utolsó cseppet az jelentette a pohárban, hogy a világ egyik leggazdagabb és legjobban teljesítő légitársasága, az Emirates a napokban jelezte, hogy 162 helyett csak 123 A380-ast vásárol. Eddig összesen 234 épült a böhöm repülőből, amely (elrendezéstől függően) 555-960 utast tud szállítani.

“Ennek eredményeképpen nincs megfelelő méretű megrendelésállományunk és így nincs alapja annak, hogy a gyártást fenntartsuk, az elmúlt években tett minden ellenkező erőfeszítésünk ellenére sem” – áll a cég kiadott közleményében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIsmét veszélybe került a világ legnagyobb utasszállítójának jövőjeA Qantas visszamondta nyolcdarabos A380-megrendelését, az Emirates pedig azt fontolgatja, hogy A350-eseket vegyen az óriásgépek helyett, amelyeknek lassan nem maradnak vevői.

Az Airbus azt is közölte, hogy a döntés 3-3,5 ezer munkahelyet érinthet a következő három évben, de nem részletezte, hogy melyik gyáregységekben kell majd leépíteni a létszámot.

Az A380-ast a visszajelzések alapján az utasok kedvelték, vesztét a gazdasági irracionalitása okozta. Az Airbus arra számított, hogy az óriásgép a Boeing 747 (Jumbo) versenytársa lesz, az elmúlt években azonban pont a kisebb, gazdaságosabb repülők felé fordult a piac. Az A380-asnak négy hajtóműve van, a légitársaságok azonban még a hosszú távú járatokon is hatékonyabban tudják fenntartani a kéthajtóműves, kisebb repülőket, ezért a kereslet ebbe az irányba tolódik el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

Tech A380 Airbus Emirates gyártás repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2020. november 30. 12:43 Tech, Vállalat

A Huawei lett a Xiaomi európai áldozata

A friss adatok szerint a Samsung és az Apple tartja magát a kontinensen, de nagyon jön föl a Xiaomi.

Torontáli Zoltán
2020. november 30. 11:06 Tech

Levegőtisztító-szűrő lett a Toyota autója

Az új Toyota Mirai hidrogénnel megy, és elsősorban technológiai kényszerből lett ennyire zöld.

Bucsky Péter
2020. november 18. 09:29 Támogatói tartalom, Tech

Egy kis gépi tanulás, néhány adatbázis, és máris milliókat lehet keresni

Öt perc alatt lehet olyan adatelemzéseket végezni, amellyel a mesterséges intelligencia megmondja, kinek mit lenne érdemes csinálni.

Fontos

Stubnya Bence
2020. december 1. 18:08 Élet

Komoly kutatás indult Magyarországon a négynapos munkahét hatásairól

Hatékonyabbak leszünk tőle? Kevesebbet fogyasztunk feleslegesen? Egy magyar kutatócsoport mostanában kezdett átfogó kutatásba a témában.

Bucsky Péter
2020. december 1. 06:48 Közélet, Vállalat

A válság ellenére itthon és Európában is bővít a Hummusbar

Uri Gotlibovich egy hétre jött Magyarországra 2003-ban, nem tudott főzni, és nem volt vendéglátós tapasztalata. Ehhez képest 17 éve itt él, és felépítette a Hummusbar hálózatot.

Bucsky Péter
2020. november 30. 16:42 Közélet

Fogy a hallgató és a pénz az egyetemeken, de a kormány kedvenceit nem kell félteni

Az egy hallgatóra jutó állami pénzek összege a Testnevelési Egyetemen a legnagyobb, a jóval összetettebb és drágább képzést adó Semmelweis Egyetem csak a második.