Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

A közös európai vállalkozásként működő Airbus bejelentette, hogy 2021-ben befejezi a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépének, az A380-asnak a gyártását. Újabb rendelést nem vesznek fel a gépre, a jelenlegieket pedig két éven belül leszállítják.

Az A380-as iránti kereslet, vagyis a modell piacképessége kezdettől fogva megkérdőjelezhető volt, és jelenleg minden jel arra mutat, hogy egy ilyen nagyméretű és drága repülő nem tud versenyképes lenni a kisebb, hatékonyabb versenytársaival. A világ repülő gyártásának másik nagy szereplője, a Boeing nem is tervezett ekkora gépet.

A modellt mindössze 12 éve dobták piacra, így várhatóan csak 14 gyártási éve lesz. Az utolsó cseppet az jelentette a pohárban, hogy a világ egyik leggazdagabb és legjobban teljesítő légitársasága, az Emirates a napokban jelezte, hogy 162 helyett csak 123 A380-ast vásárol. Eddig összesen 234 épült a böhöm repülőből, amely (elrendezéstől függően) 555-960 utast tud szállítani.

“Ennek eredményeképpen nincs megfelelő méretű megrendelésállományunk és így nincs alapja annak, hogy a gyártást fenntartsuk, az elmúlt években tett minden ellenkező erőfeszítésünk ellenére sem” – áll a cég kiadott közleményében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIsmét veszélybe került a világ legnagyobb utasszállítójának jövőjeA Qantas visszamondta nyolcdarabos A380-megrendelését, az Emirates pedig azt fontolgatja, hogy A350-eseket vegyen az óriásgépek helyett, amelyeknek lassan nem maradnak vevői.

Az Airbus azt is közölte, hogy a döntés 3-3,5 ezer munkahelyet érinthet a következő három évben, de nem részletezte, hogy melyik gyáregységekben kell majd leépíteni a létszámot.

Az A380-ast a visszajelzések alapján az utasok kedvelték, vesztét a gazdasági irracionalitása okozta. Az Airbus arra számított, hogy az óriásgép a Boeing 747 (Jumbo) versenytársa lesz, az elmúlt években azonban pont a kisebb, gazdaságosabb repülők felé fordult a piac. Az A380-asnak négy hajtóműve van, a légitársaságok azonban még a hosszú távú járatokon is hatékonyabban tudják fenntartani a kéthajtóműves, kisebb repülőket, ezért a kereslet ebbe az irányba tolódik el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech A380 Airbus Emirates gyártás repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2023. május 30. 10:02 Tech, Világ

Teljesen eltűnt a szem elől az ukrajnai háború első sztárfegyvere

Ha egyetlen fegyvert kellene kiemelni az ukrajnai háború első heteiből, az egészen biztosan a Bayraktar TB2-es drón lenne. De miért áldozott le a dicsősége?

Pintér Róbert
2023. május 29. 13:17 Tech

Négy tanács ahhoz, hogy ne vegye el a munkánkat a mesterséges intelligencia

Az autóval sem akarunk versenyt futni, ebben az esetben is az visz előre, ha azt tanuljuk meg, hogy hogyan tudjuk jól irányítani az új technológiát.

Váczi István
2023. május 22. 11:43 Tech, Világ

Százéves sufnifegyverrel megtoldva lettek még veszélyesebbek az orosz katonákra vadászó drónok

Zajlik a védő és a támadó közötti fegyverkezési verseny az ukrajnai lövészárkok fölött.

Fontos

Stubnya Bence
2023. június 8. 11:53 Adat

Májusban újra lassult az infláció, reális az év végi egyszámjegyű adat

2020 novemberében volt utoljára olyan, mint idén májusban: az előző hónaphoz képest csökkentek az árak.

Mészáros R. Tamás
2023. június 8. 04:34 Világ

Kína még nem, Tajvan és Dél-Korea már megszenvedte a csipháborút

A folyamatok megmutatják az amerika-kína csipháború korlátjait is.

Torontáli Zoltán
2023. június 7. 04:34 Adat, Élet

Ha úgy vásárolsz, mint mi, akkor február óta 1800 forintot foghattál egy nagy bevásárláson

Nem tudjuk, meddig megy ez, de megint jóval olcsóbb lett a kosarunk értéke, az inflációt most már csak 27,4 százalékosnak mértük.