Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Az amerikai vállalat nem jelentett be ezzel kapcsolatban semmit sem a nyilvánosságnak, sem az alkalmazottainak, ám a céges jelentésekből egyértelműen kiderül, hogy feladták a reményt a gyártás folytatására. Ahogy a Bloomberg írja, eddig a 747-essel kapcsolatban rendre az szerepelt a Boeing által benyújtott pénzügyi jelentésekben, hogy folyamatosan értékelik a (gyártási) program életképességét. Nemrég viszont már eltűnt ez a rész a dokumentumokból.

A cég persze kitérő választ adott a hírügynökség kérdésére.

A kéthavonkénti egydarabos gyártási ütemmel a 747-8-asnak több mint kétéves jövője van a meglévő megrendelések alapján. Továbbra is meg fogjuk hozni a megfelelő döntéseket a gyártósor egészséges működése és a megrendelők igényeinek kielégítése érdekében

– írta a társaság. A 747-esre még 15 megrendelés van, az összes a teherszállító változatra. Ebből 12-t az amerikai UPS csomagszállító-logisztikai vállalat adta, hármat pedig az orosz Volga-Dnyeper-csoport, az utóbbiak sorsa azonban kérdéses. A hírek szerint a Boeing már több potenciális ügyfelet is megkérdezett, hogy nem venné-e át az eredetileg az oroszok által megrendelt gépeket.

Ezek gyártását valószínűleg már csak azért sem akarják egyszerűen törölni, mert a törzsszekciókat beszállító cég ezeket a részegységeket már legyártotta a hátralévő 15 géphez – majd árverésre bocsátotta üzemének a teljes berendezését. Ami természetesen erősen arra utalt, hogy a 747-es gyártási napjai meg vannak számlálva.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHamarosan újabb legendás repülőgép gyártása szűnhet megAz Airbus 2021-ben befejezi az A380-asok gyártását, és lehet, hogy a Boeing 747 Jumbo sem éli túl sokkal európai versenytársát.

A közkeletű nevén Jumbóként emlegetett típus sorsát sokan követik figyelemmel, hiszen a polgári repülésre óriási hatást gyakorló gépről van szó, amelynél csak egyetlen nagyobb utasszállító épült, az Airbus A380-asa. Mire azonban az utóbbi szolgálatba állt 2007-ben, a légitársaságok már egyre inkább a kisebb, két hajtóműves, gazdaságosabban üzemeltethető típusok felé kezdtek fordulni.

Miután minden erőfeszítése hiábavalónak bizonyult, az Airbus végül be is jelentette, hogy hamarosan felhagy az A380-as gyártásával. Ráadásul még azért is küzdenie kell, hogy az utolsó darabokat ténylegesen át is vegyék a megrendelők. A koronavírus-járvány csak rontott a helyzeten, jelenleg alig van néhány útvonal, ahol gazdaságosan lehetne használni a többszintes gépeket.

Utasszállítóként már új 747-esek sem kellenek jó ideje senkinek, az amerikai cégnél tehát korábban jól érezték meg, hogy nem érdemes teljesen új gépet tervezni az első generációs Jumbo utódjaként. Más kérdés, hogy a korszerűsítési programba is rengeteg hiba csúszott, nem sikerült tartani sem a határidőket, sem a költségkereteket, így aztán a 747-8-as utasszállítóként nem tudta megismételni a klasszikus Jumbo sikereit. Az utolsó, utasszállítóként megrendelt 747-es nem más, mint az új amerikai elnöki gép, közkeletű nevén az Air Force One.

A 747-es különböző változataira összesen 1571 megrendelést adtak le a világ légitársaságai, az A380-as esetében ez a szám mindössze 251. A teherszállító változatnak köszönhetően – az A380-asból nem készült ilyen – a Jumbókat valószínűleg jóval hosszabb ideig fényképezhetik majd a repülés szerelmesei szolgálat közben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repüléstA Boeing 747-es szembement az akkori trendekkel, 50 ezer ember dolgozott rajta és neki köszönhetően tömegek számára vált elérhetővé a repülés.

Vállalat Airbus A380 Boeing Boeing 747 légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2023. április 1. 13:08 Vállalat

Nem csak itthon figyeltek fel a száguldó infláció mellett megugró profitokra

A cégek megnövekedett profitja okozta a 2022 második felében 20 százalék fölé emelkedő magyarországi infláció egy nem elhanyagolható részét az MNB szerint.

Bucsky Péter
2023. április 1. 08:35 Támogatói tartalom, Vállalat

Budapestről irányítják több európai gyártóvállalat energiabeszerzését, a legnagyobbak is közöttük vannak

Interjúnkban Manuel Angel Sanchez Vivas, a Schneider Electric európai HR-vezetője arról beszélt, hogyan tudják a vállalatok a tehetséges fiatalokat megszólítani, és hogy miért értékelődött fel és mélyült el a vállalatok és az egyetemek közötti kapcsolat.

Hajdu Miklós
2023. március 31. 15:10 Vállalat

Az amerikai piacot is egyre inkább beveszi a Debrecenben gyárat építő CATL

A CATL megjelenése az Egyesült Államokban is ellenérzéseket vált ki, igaz, nem környezetvédelmi okok miatt.

Fontos

Stubnya Bence
2023. április 1. 04:34 Podcast

Csak szlogennek elég, vagy alapja is van Orbán 500 ezer új dolgozóról szóló tervének?

A kormányfő arról beszélt, hogy elsődlegesen belső tartalékokból kellene 500 ezer munkahelyet betölteni a magyar munkaerőpiacon. A tervről Scharle Ágota munkagazdásszal beszélgettünk a G7 Podcastban.

Pálos Máté
2023. március 31. 17:52 Közélet

Már 1767 pedagógus aláírta, hogy elhagyná a pályát, ha jön az új köznevelési státusztörvény

Bő két nap alatt közel 1800 pedagógus nyilatkozott úgy, hogy felhagy a tanítással, amennyiben a kormány megvalósítja a köznevelésben a terveit.

Pálos Máté
2023. március 31. 13:04 Közélet

Romokban a magyar akadémiai szabadság és egyetemi autonómia

Nemzetközi elemzések szerint az elmúlt tíz évben a magyar akadémiai szabadság jelentősen csökkent, a vagyonkezelő alapítványok által fenntartott egyetemek modellje pedig példátlan Európában.