Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Az amerikai vállalat nem jelentett be ezzel kapcsolatban semmit sem a nyilvánosságnak, sem az alkalmazottainak, ám a céges jelentésekből egyértelműen kiderül, hogy feladták a reményt a gyártás folytatására. Ahogy a Bloomberg írja, eddig a 747-essel kapcsolatban rendre az szerepelt a Boeing által benyújtott pénzügyi jelentésekben, hogy folyamatosan értékelik a (gyártási) program életképességét. Nemrég viszont már eltűnt ez a rész a dokumentumokból.

A cég persze kitérő választ adott a hírügynökség kérdésére.

A kéthavonkénti egydarabos gyártási ütemmel a 747-8-asnak több mint kétéves jövője van a meglévő megrendelések alapján. Továbbra is meg fogjuk hozni a megfelelő döntéseket a gyártósor egészséges működése és a megrendelők igényeinek kielégítése érdekében

– írta a társaság. A 747-esre még 15 megrendelés van, az összes a teherszállító változatra. Ebből 12-t az amerikai UPS csomagszállító-logisztikai vállalat adta, hármat pedig az orosz Volga-Dnyeper-csoport, az utóbbiak sorsa azonban kérdéses. A hírek szerint a Boeing már több potenciális ügyfelet is megkérdezett, hogy nem venné-e át az eredetileg az oroszok által megrendelt gépeket.

Ezek gyártását valószínűleg már csak azért sem akarják egyszerűen törölni, mert a törzsszekciókat beszállító cég ezeket a részegységeket már legyártotta a hátralévő 15 géphez – majd árverésre bocsátotta üzemének a teljes berendezését. Ami természetesen erősen arra utalt, hogy a 747-es gyártási napjai meg vannak számlálva.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHamarosan újabb legendás repülőgép gyártása szűnhet megAz Airbus 2021-ben befejezi az A380-asok gyártását, és lehet, hogy a Boeing 747 Jumbo sem éli túl sokkal európai versenytársát.

A közkeletű nevén Jumbóként emlegetett típus sorsát sokan követik figyelemmel, hiszen a polgári repülésre óriási hatást gyakorló gépről van szó, amelynél csak egyetlen nagyobb utasszállító épült, az Airbus A380-asa. Mire azonban az utóbbi szolgálatba állt 2007-ben, a légitársaságok már egyre inkább a kisebb, két hajtóműves, gazdaságosabban üzemeltethető típusok felé kezdtek fordulni.

Miután minden erőfeszítése hiábavalónak bizonyult, az Airbus végül be is jelentette, hogy hamarosan felhagy az A380-as gyártásával. Ráadásul még azért is küzdenie kell, hogy az utolsó darabokat ténylegesen át is vegyék a megrendelők. A koronavírus-járvány csak rontott a helyzeten, jelenleg alig van néhány útvonal, ahol gazdaságosan lehetne használni a többszintes gépeket.

Utasszállítóként már új 747-esek sem kellenek jó ideje senkinek, az amerikai cégnél tehát korábban jól érezték meg, hogy nem érdemes teljesen új gépet tervezni az első generációs Jumbo utódjaként. Más kérdés, hogy a korszerűsítési programba is rengeteg hiba csúszott, nem sikerült tartani sem a határidőket, sem a költségkereteket, így aztán a 747-8-as utasszállítóként nem tudta megismételni a klasszikus Jumbo sikereit. Az utolsó, utasszállítóként megrendelt 747-es nem más, mint az új amerikai elnöki gép, közkeletű nevén az Air Force One.

A 747-es különböző változataira összesen 1571 megrendelést adtak le a világ légitársaságai, az A380-as esetében ez a szám mindössze 251. A teherszállító változatnak köszönhetően – az A380-asból nem készült ilyen – a Jumbókat valószínűleg jóval hosszabb ideig fényképezhetik majd a repülés szerelmesei szolgálat közben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repüléstA Boeing 747-es szembement az akkori trendekkel, 50 ezer ember dolgozott rajta és neki köszönhetően tömegek számára vált elérhetővé a repülés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus A380 Boeing Boeing 747 légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.