Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Az amerikai vállalat nem jelentett be ezzel kapcsolatban semmit sem a nyilvánosságnak, sem az alkalmazottainak, ám a céges jelentésekből egyértelműen kiderül, hogy feladták a reményt a gyártás folytatására. Ahogy a Bloomberg írja, eddig a 747-essel kapcsolatban rendre az szerepelt a Boeing által benyújtott pénzügyi jelentésekben, hogy folyamatosan értékelik a (gyártási) program életképességét. Nemrég viszont már eltűnt ez a rész a dokumentumokból.

A cég persze kitérő választ adott a hírügynökség kérdésére.

A kéthavonkénti egydarabos gyártási ütemmel a 747-8-asnak több mint kétéves jövője van a meglévő megrendelések alapján. Továbbra is meg fogjuk hozni a megfelelő döntéseket a gyártósor egészséges működése és a megrendelők igényeinek kielégítése érdekében

– írta a társaság. A 747-esre még 15 megrendelés van, az összes a teherszállító változatra. Ebből 12-t az amerikai UPS csomagszállító-logisztikai vállalat adta, hármat pedig az orosz Volga-Dnyeper-csoport, az utóbbiak sorsa azonban kérdéses. A hírek szerint a Boeing már több potenciális ügyfelet is megkérdezett, hogy nem venné-e át az eredetileg az oroszok által megrendelt gépeket.

Ezek gyártását valószínűleg már csak azért sem akarják egyszerűen törölni, mert a törzsszekciókat beszállító cég ezeket a részegységeket már legyártotta a hátralévő 15 géphez – majd árverésre bocsátotta üzemének a teljes berendezését. Ami természetesen erősen arra utalt, hogy a 747-es gyártási napjai meg vannak számlálva.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHamarosan újabb legendás repülőgép gyártása szűnhet megAz Airbus 2021-ben befejezi az A380-asok gyártását, és lehet, hogy a Boeing 747 Jumbo sem éli túl sokkal európai versenytársát.

A közkeletű nevén Jumbóként emlegetett típus sorsát sokan követik figyelemmel, hiszen a polgári repülésre óriási hatást gyakorló gépről van szó, amelynél csak egyetlen nagyobb utasszállító épült, az Airbus A380-asa. Mire azonban az utóbbi szolgálatba állt 2007-ben, a légitársaságok már egyre inkább a kisebb, két hajtóműves, gazdaságosabban üzemeltethető típusok felé kezdtek fordulni.

Miután minden erőfeszítése hiábavalónak bizonyult, az Airbus végül be is jelentette, hogy hamarosan felhagy az A380-as gyártásával. Ráadásul még azért is küzdenie kell, hogy az utolsó darabokat ténylegesen át is vegyék a megrendelők. A koronavírus-járvány csak rontott a helyzeten, jelenleg alig van néhány útvonal, ahol gazdaságosan lehetne használni a többszintes gépeket.

Utasszállítóként már új 747-esek sem kellenek jó ideje senkinek, az amerikai cégnél tehát korábban jól érezték meg, hogy nem érdemes teljesen új gépet tervezni az első generációs Jumbo utódjaként. Más kérdés, hogy a korszerűsítési programba is rengeteg hiba csúszott, nem sikerült tartani sem a határidőket, sem a költségkereteket, így aztán a 747-8-as utasszállítóként nem tudta megismételni a klasszikus Jumbo sikereit. Az utolsó, utasszállítóként megrendelt 747-es nem más, mint az új amerikai elnöki gép, közkeletű nevén az Air Force One.

A 747-es különböző változataira összesen 1571 megrendelést adtak le a világ légitársaságai, az A380-as esetében ez a szám mindössze 251. A teherszállító változatnak köszönhetően – az A380-asból nem készült ilyen – a Jumbókat valószínűleg jóval hosszabb ideig fényképezhetik majd a repülés szerelmesei szolgálat közben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repüléstA Boeing 747-es szembement az akkori trendekkel, 50 ezer ember dolgozott rajta és neki köszönhetően tömegek számára vált elérhetővé a repülés.

Vállalat Airbus A380 Boeing Boeing 747 légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Debreczeni Anna
2021. január 26. 11:03 Támogatói tartalom, Vállalat

Ezeket a rezsiszámokat hozza ez az öt éve épített energiahatékony mintaház

A fűtésszámla egy hideg december alig haladta meg a 20 ezer forintot.

Debreczeni Anna
2021. január 26. 11:02 Támogatói tartalom, Vállalat

Jönnek a közel nulla energiaigényű házak, és ennek a bolygón kívül a pénztárcád is örülni fog

Az energiafogyasztás nagyrészt a téli időjárás függvénye, és a felhasználás alakulásában jelentős szerepe van az épületek hőszigetelésének. 

Debreczeni Anna
2021. január 26. 11:02 Támogatói tartalom, Vállalat

Ha már húsz évig fizeted a lakáshitelt, legalább a ház fala legyen jól összerakva

Az emberek többnek gondolják egy családi ház esetében a falazat és a tető árát, mint amennyi valójában.

Fontos

Avatar
2021. január 25. 16:37 Adat, Közélet

Hiába termelünk többet, az ipar szerkezete és a forint gyengülése fékezi a felzárkózásunkat

Harminc éve dolgozunk azon, hogy elérjük az uniós átlagot, de lehet, hogy ehhez még harminc év kell.

Kasnyik Márton
2021. január 25. 06:44 Közélet

A legszűkösebb erőforrásra lenne most szükség az oltókampányban: türelemre

Érdemes lemaradni az oltóversenyben, ha ettől kevesebben utasítják vissza a vakcinát? Néhány gyáron múlik az oltósiker.

Stubnya Bence
2021. január 23. 07:29 Podcast

Úgy dolgozunk, mint 1800 körül, de korántsem biztos, hogy ez így is marad

A történelmi tapasztalatok alapján hosszú időt és sok kísérletezést igényel, hogy a technológiai változásokhoz alkalmazkodni tudjon a cégek munkaszervezése. Juhász Réka a G7 Podcast e heti vendége.