Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Az amerikai vállalat nem jelentett be ezzel kapcsolatban semmit sem a nyilvánosságnak, sem az alkalmazottainak, ám a céges jelentésekből egyértelműen kiderül, hogy feladták a reményt a gyártás folytatására. Ahogy a Bloomberg írja, eddig a 747-essel kapcsolatban rendre az szerepelt a Boeing által benyújtott pénzügyi jelentésekben, hogy folyamatosan értékelik a (gyártási) program életképességét. Nemrég viszont már eltűnt ez a rész a dokumentumokból.

A cég persze kitérő választ adott a hírügynökség kérdésére.

A kéthavonkénti egydarabos gyártási ütemmel a 747-8-asnak több mint kétéves jövője van a meglévő megrendelések alapján. Továbbra is meg fogjuk hozni a megfelelő döntéseket a gyártósor egészséges működése és a megrendelők igényeinek kielégítése érdekében

– írta a társaság. A 747-esre még 15 megrendelés van, az összes a teherszállító változatra. Ebből 12-t az amerikai UPS csomagszállító-logisztikai vállalat adta, hármat pedig az orosz Volga-Dnyeper-csoport, az utóbbiak sorsa azonban kérdéses. A hírek szerint a Boeing már több potenciális ügyfelet is megkérdezett, hogy nem venné-e át az eredetileg az oroszok által megrendelt gépeket.

Ezek gyártását valószínűleg már csak azért sem akarják egyszerűen törölni, mert a törzsszekciókat beszállító cég ezeket a részegységeket már legyártotta a hátralévő 15 géphez – majd árverésre bocsátotta üzemének a teljes berendezését. Ami természetesen erősen arra utalt, hogy a 747-es gyártási napjai meg vannak számlálva.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHamarosan újabb legendás repülőgép gyártása szűnhet megAz Airbus 2021-ben befejezi az A380-asok gyártását, és lehet, hogy a Boeing 747 Jumbo sem éli túl sokkal európai versenytársát.

A közkeletű nevén Jumbóként emlegetett típus sorsát sokan követik figyelemmel, hiszen a polgári repülésre óriási hatást gyakorló gépről van szó, amelynél csak egyetlen nagyobb utasszállító épült, az Airbus A380-asa. Mire azonban az utóbbi szolgálatba állt 2007-ben, a légitársaságok már egyre inkább a kisebb, két hajtóműves, gazdaságosabban üzemeltethető típusok felé kezdtek fordulni.

Miután minden erőfeszítése hiábavalónak bizonyult, az Airbus végül be is jelentette, hogy hamarosan felhagy az A380-as gyártásával. Ráadásul még azért is küzdenie kell, hogy az utolsó darabokat ténylegesen át is vegyék a megrendelők. A koronavírus-járvány csak rontott a helyzeten, jelenleg alig van néhány útvonal, ahol gazdaságosan lehetne használni a többszintes gépeket.

Utasszállítóként már új 747-esek sem kellenek jó ideje senkinek, az amerikai cégnél tehát korábban jól érezték meg, hogy nem érdemes teljesen új gépet tervezni az első generációs Jumbo utódjaként. Más kérdés, hogy a korszerűsítési programba is rengeteg hiba csúszott, nem sikerült tartani sem a határidőket, sem a költségkereteket, így aztán a 747-8-as utasszállítóként nem tudta megismételni a klasszikus Jumbo sikereit. Az utolsó, utasszállítóként megrendelt 747-es nem más, mint az új amerikai elnöki gép, közkeletű nevén az Air Force One.

A 747-es különböző változataira összesen 1571 megrendelést adtak le a világ légitársaságai, az A380-as esetében ez a szám mindössze 251. A teherszállító változatnak köszönhetően – az A380-asból nem készült ilyen – a Jumbókat valószínűleg jóval hosszabb ideig fényképezhetik majd a repülés szerelmesei szolgálat közben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repüléstA Boeing 747-es szembement az akkori trendekkel, 50 ezer ember dolgozott rajta és neki köszönhetően tömegek számára vált elérhetővé a repülés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus A380 Boeing Boeing 747 légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.

Avatar
2024. április 7. 04:34 Közélet

Idén minden család megkapja a támogatott árú gáz teljes mennyiségét? – észrevételek az MVM tájékoztatásához

Az átalányt fizető gázfogyasztók számlái mostantól nem ugranak meg, de szakértő szerzőnk levezetése szerint ennek eddig sem lett volna szabad megtörténnie.

Miklós László
2024. április 6. 04:34 Közélet

Azért volt nálunk átlagon felül drága az élelmiszer, mert megnövelték a forgalmi adókat

Nem az ársapka, hanem a kiskereskedelmi adó megemelése növelte az élelmiszer-inflációt. A kormány azonban máshogy is hozzájuthatott volna a pénzéhez – írja szakértő szerzőnk.