Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. október 5. 11:36 Tech

Ötvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repülést

1968 szeptember 30-án, ötven éve gurult ki először a washingtoni összeszerelő üzemből az első Boeing 747-es, becenevén a Jumbo Jet, amelyről a Conversation emlékezett meg. A minden elemében szokatlanul nagy utasszállító óriási hatással volt a világ légi közlekedésére, és nagy szerepe volt abban, hogy kialakult a széles tömegek által elérhetővé vált légi utazás mai formája.

Az első 747-es megépítésén 50 ezer ember dolgozott, és mindössze 16 hónap alatt elkészült az első tervek után. A Jumbo Jet 2007-ig, az Airbus A380 megépítéséig a legnagyobb utasszállító volt a világon. A 747-es legyártásához a világ máig legnagyobb ipari létesítményét húzták fel a washingtoni Everettben, amely 75 focipálya méretének felel meg.

Sok más repülőgép típushoz hasonlóan a 747-es története is egy katonai fejlesztés ötletéből indult. Az amerikai légierő egy olyan nagyméretű szállítógépet szeretett volna beszerezni, amelynek nagyobb a teherbírása és hosszabb út megtételére képes, mint az akkor működő teherszállítók.

Bár a Boeingnek nem sikerült megnyernie a tendert, a repülőgépgyártó tervei mégis hasznosultak. Ugyanis ezzel egy időben az 1991-ben megszűnt, azelőtt viszont az egyik vezető amerikai légitársaság, a Pan Am egy olyan gépet szeretett volna legyártatni a Boeinggel, amely kétszer akkora, mint a cég első nagyméretű utasszállítója, a 707-es.

A 747-es egyik első útja 1969-ben. Fotó: AFP

A hatvanas-hetvenes években kockázatos lépésnek tűnt egy ilyen méretű utasszállító bevetése. Ekkoriban a repülőiparban még általános nézet volt, hogy a repülés jövőjét a szuperszónikus gépek uralják majd – mint az 1976-ban elkészült Concorde – nem pedig a lomhább, nagy utasigényű gépek.

Míg a Concorde mintegy három óra alatt megtette a London-New York távolságot, a 747-es 8-10 óra alatt. Ráadásul hiába tűnt költséghatékonynak a 747-es, a gép eleinte ritkán repült teljes kapacitáson, részben az akkori recesszió és a ‘73-as olajválság miatt. A 747-es kifejlesztése ezen felül óriási terhet rótt a Boeingre, a mai áron 20 milliárd dollárnak megfelelő hitelt kellett felvennie.


A Pan Am 1969-es reklámja az új gépéről. 

A kezdeti nehézségek ellenére komoly sikere lett a 747-esnek, és ez annak is köszönhető, hogy az utasszállítás mellett teherhordásra is lehetett használni. Összesen 1500 Jumbo Jetet készítettek, amelyből ötszáz van üzemben jelenleg is, bár tavaly óta már egy amerikai légitársaságnak sincs 747-ese.

A Jumbo Jetek miatt a repülőgyártás a tömeges igények kiszolgálása felé fordult, aminek köszönhetően rengeteg ember számára vált elérthetővé a repülés. Az óriási és lomha 747-eseket azonban fokozatosan váltotta le a Boeing kisebb, hatékonyabb típusai, mint a 777 vagy a 787.

Tech Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 15:01 Tech

Egyetlen, állami beruházás miatt került fel Magyarország is az önvezető autók nemzetközi ranglistájára

Itthon még vehetnek részt a közúti forgalomban a vezető nélküli autók, de épül a Palkovics-féle hatalmas tesztpálya Zalában, és ez elég volt arra, hogy rákerüljünk a listára.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

Az utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

2019. február 10. 15:10 Tech

Dühbe gurul a város?

Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.