Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. október 5. 11:36 Tech

Ötvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repülést

1968 szeptember 30-án, ötven éve gurult ki először a washingtoni összeszerelő üzemből az első Boeing 747-es, becenevén a Jumbo Jet, amelyről a Conversation emlékezett meg. A minden elemében szokatlanul nagy utasszállító óriási hatással volt a világ légi közlekedésére, és nagy szerepe volt abban, hogy kialakult a széles tömegek által elérhetővé vált légi utazás mai formája.

Az első 747-es megépítésén 50 ezer ember dolgozott, és mindössze 16 hónap alatt elkészült az első tervek után. A Jumbo Jet 2007-ig, az Airbus A380 megépítéséig a legnagyobb utasszállító volt a világon. A 747-es legyártásához a világ máig legnagyobb ipari létesítményét húzták fel a washingtoni Everettben, amely 75 focipálya méretének felel meg.

Sok más repülőgép típushoz hasonlóan a 747-es története is egy katonai fejlesztés ötletéből indult. Az amerikai légierő egy olyan nagyméretű szállítógépet szeretett volna beszerezni, amelynek nagyobb a teherbírása és hosszabb út megtételére képes, mint az akkor működő teherszállítók.

Bár a Boeingnek nem sikerült megnyernie a tendert, a repülőgépgyártó tervei mégis hasznosultak. Ugyanis ezzel egy időben az 1991-ben megszűnt, azelőtt viszont az egyik vezető amerikai légitársaság, a Pan Am egy olyan gépet szeretett volna legyártatni a Boeinggel, amely kétszer akkora, mint a cég első nagyméretű utasszállítója, a 707-es.

A 747-es egyik első útja 1969-ben. Fotó: AFP

A hatvanas-hetvenes években kockázatos lépésnek tűnt egy ilyen méretű utasszállító bevetése. Ekkoriban a repülőiparban még általános nézet volt, hogy a repülés jövőjét a szuperszónikus gépek uralják majd – mint az 1976-ban elkészült Concorde – nem pedig a lomhább, nagy utasigényű gépek.

Míg a Concorde mintegy három óra alatt megtette a London-New York távolságot, a 747-es 8-10 óra alatt. Ráadásul hiába tűnt költséghatékonynak a 747-es, a gép eleinte ritkán repült teljes kapacitáson, részben az akkori recesszió és a ‘73-as olajválság miatt. A 747-es kifejlesztése ezen felül óriási terhet rótt a Boeingre, a mai áron 20 milliárd dollárnak megfelelő hitelt kellett felvennie.


A Pan Am 1969-es reklámja az új gépéről. 

A kezdeti nehézségek ellenére komoly sikere lett a 747-esnek, és ez annak is köszönhető, hogy az utasszállítás mellett teherhordásra is lehetett használni. Összesen 1500 Jumbo Jetet készítettek, amelyből ötszáz van üzemben jelenleg is, bár tavaly óta már egy amerikai légitársaságnak sincs 747-ese.

A Jumbo Jetek miatt a repülőgyártás a tömeges igények kiszolgálása felé fordult, aminek köszönhetően rengeteg ember számára vált elérthetővé a repülés. Az óriási és lomha 747-eseket azonban fokozatosan váltotta le a Boeing kisebb, hatékonyabb típusai, mint a 777 vagy a 787.

Tech Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Rigó Anita
2018. november 16. 16:19 Tech

Zuckerberg tagadja, hogy tudott volna a sorosozó álhírkampányról

A New York Times cikke hatalmas vihart kavart a cég körül, a vezetők igyekeznek magyarázkodni.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.