Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. október 5. 11:36 Tech

Ötvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repülést

1968 szeptember 30-án, ötven éve gurult ki először a washingtoni összeszerelő üzemből az első Boeing 747-es, becenevén a Jumbo Jet, amelyről a Conversation emlékezett meg. A minden elemében szokatlanul nagy utasszállító óriási hatással volt a világ légi közlekedésére, és nagy szerepe volt abban, hogy kialakult a széles tömegek által elérhetővé vált légi utazás mai formája.

Az első 747-es megépítésén 50 ezer ember dolgozott, és mindössze 16 hónap alatt elkészült az első tervek után. A Jumbo Jet 2007-ig, az Airbus A380 megépítéséig a legnagyobb utasszállító volt a világon. A 747-es legyártásához a világ máig legnagyobb ipari létesítményét húzták fel a washingtoni Everettben, amely 75 focipálya méretének felel meg.

Sok más repülőgép típushoz hasonlóan a 747-es története is egy katonai fejlesztés ötletéből indult. Az amerikai légierő egy olyan nagyméretű szállítógépet szeretett volna beszerezni, amelynek nagyobb a teherbírása és hosszabb út megtételére képes, mint az akkor működő teherszállítók.

Bár a Boeingnek nem sikerült megnyernie a tendert, a repülőgépgyártó tervei mégis hasznosultak. Ugyanis ezzel egy időben az 1991-ben megszűnt, azelőtt viszont az egyik vezető amerikai légitársaság, a Pan Am egy olyan gépet szeretett volna legyártatni a Boeinggel, amely kétszer akkora, mint a cég első nagyméretű utasszállítója, a 707-es.

A 747-es egyik első útja 1969-ben. Fotó: AFP

A hatvanas-hetvenes években kockázatos lépésnek tűnt egy ilyen méretű utasszállító bevetése. Ekkoriban a repülőiparban még általános nézet volt, hogy a repülés jövőjét a szuperszónikus gépek uralják majd – mint az 1976-ban elkészült Concorde – nem pedig a lomhább, nagy utasigényű gépek.

Míg a Concorde mintegy három óra alatt megtette a London-New York távolságot, a 747-es 8-10 óra alatt. Ráadásul hiába tűnt költséghatékonynak a 747-es, a gép eleinte ritkán repült teljes kapacitáson, részben az akkori recesszió és a ‘73-as olajválság miatt. A 747-es kifejlesztése ezen felül óriási terhet rótt a Boeingre, a mai áron 20 milliárd dollárnak megfelelő hitelt kellett felvennie.


A Pan Am 1969-es reklámja az új gépéről. 

A kezdeti nehézségek ellenére komoly sikere lett a 747-esnek, és ez annak is köszönhető, hogy az utasszállítás mellett teherhordásra is lehetett használni. Összesen 1500 Jumbo Jetet készítettek, amelyből ötszáz van üzemben jelenleg is, bár tavaly óta már egy amerikai légitársaságnak sincs 747-ese.

A Jumbo Jetek miatt a repülőgyártás a tömeges igények kiszolgálása felé fordult, aminek köszönhetően rengeteg ember számára vált elérthetővé a repülés. Az óriási és lomha 747-eseket azonban fokozatosan váltotta le a Boeing kisebb, hatékonyabb típusai, mint a 777 vagy a 787.

Tech Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Debreczeni Anna
2019. május 23. 18:17 Tech

Magukhoz láncolnak a márkák, és ezzel még jól is járunk

Rengeteg pénzt hagynak a földön a cégek, akik nem kezdenek semmit a hozzájuk beérkező adatokkal.

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Avatar Straub Ádám
2019. május 19. 16:05 Tech

Nemsokára eltűnik egy a 80-as évek óta velünk élő technológia

Hamarosan minden eszközünkből eltűnik az évtizedeken át szolgáló merevlemez, amelyet a nem felejtő memórián alapuló SSD-meghajtók váltanak le.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 24. 06:40 Adat, Közélet

A győztesekhez tartozni jó, akkor is, ha politikai táborokról van szó

Az MSZP-sek jóval boldogabbak voltak a fideszeseknél, amíg az ő pártjuk volt kormányon. 2010 óta viszont a szocialisták bizonyulnak a szomorúbb csoportnak az egyre derűsebb Fidesz-szimpatizánsokkal szemben.

Jandó Zoltán
2019. május 23. 14:42 Vállalat

Huszonhat munkással kaszált 3,6 milliárdot az állami megbízásokkal kitömött építőcég

Árbevételét megduplázta, nyereségét pedig megháromszorozta tavaly a 190 milliárdból épülő Puskás Stadion kivitelezésén is dolgozó Magyar Építő Zrt.

Váczi István
2019. május 23. 13:13 Vállalat

Vajna örökösei megütötték a főnyereményt: 12 milliárdos osztalék

Magyarország legnagyobb kaszinós cége, az öt fővárosi játékhelyet és a vegas.hu online kaszinót üzemeltető LVC Diamond 12,2 milliárd forint osztalékot fizetett.