Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. november 22. 15:04 Vállalat

Hamarosan újabb legendás repülőgép gyártása szűnhet meg

Az Airbus idén februárban bedobta a törölközőt az óriásgépek piacán, amikor bejelentette, hogy az új megrendelések hiánya miatt 2021-ben befejezi az A380-asok gyártását. A Boeing hivatalosan egyelőre nem tervez ilyesmit a 747-essel, de lehet, hogy a Jumbo nem sokkal éli túl európai versenytársát.

A Bloomberg által megírt feltételezés alapja, hogy éppen árverésre bocsátják annak a gyárnak a teljes felszerelését, ahol a 747-esek 52 méter hosszú törzse készül. Szalagfűrészt már 5 dollárért lehet venni, míg a szegecseket helyükre préselő gépért 100 ezer dollárról indult a licit.

A Boeing-beszállító Triumph Group többszintes dél-kaliforniai üzeme egyidős a típussal, azt követően kezdődött benne a gyártás, hogy a Pan American 1966-ban megrendelte a 747-es első példányait. Azóta is ott készült el az összes Jumbo törzsszekciója.

Az utóbbi években azonban már veszteséges volt ez a tevékenység, ezért döntött a beszállító úgy, hogy decemberben bezárja az üzemet. A jelenlegi, 18 darabos rendelésállományhoz már elkészítették a törzseket – jóval előbb, mint az a három év, amelyet a Boeingnél előirányoztak ezeknek a leszállítására. (A kifutóban lévő, de teljesen még le nem írt típusoknál a vállalatok igyekeznek elnyújtani a gyártási időt, hátha közben beesnek még új megrendelések.)

Ez a 18 darab 747-es egyébként kizárólag teherszállító változat, egy ideje ugyanis utasszállító Jumbo már nem épül, nagy vonalakban ugyanazok miatt a problémák miatt, mint amelyek az A380-as vesztét okozták: a kéthajtóműves gépek gazdaságosabban üzemeltethetők, miközben a hatótávolságuk nem kisebb, mint a négyhajtóműveseké.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repüléstA Boeing 747-es szembement az akkori trendekkel, 50 ezer ember dolgozott rajta és neki köszönhetően tömegek számára vált elérhetővé a repülés.

Egy-két év múlva azonban a Boeingnek nehéz döntést kell hoznia: vagy leállítja emblematikus típusának gyártását, vagy be kell ruháznia, hogy saját maga állítsa elő a törzsszekciót. Sőt, nem csak azt, mert a Triumph Group azt tervezi, hogy akár már jövőre bezárja azt a texasi üzemet is, ahol egyebek mellett a 747-esek farokrészei készülnek.

A kérdést korábban már megvizsgálták a Boeingnél, de 2016-ban letettek róla a gyenge kereslet miatt. A helyzet azóta sem lett jobb, ráadásul most nehéz a vállalat anyagi helyzete a 737 Max tragédiái nyomán elrendelt repülési tilalom miatt.

A Bloomberg által megkérdezett szakértő szerint azonban ezzel együtt is korai még temetni a polgári repülést forradalmasító Jumbót. A légi és katonai ügyletekre szakosodott befektetési bankár, Stephen Perry a Boeing egyik közepes méretű típusát, a 767-est hozta fel példaként, amelynek egy időben már majdnem véget ért a gyártása, ám a katonai és civil szállító változatokra beérkezett megrendeléseknek köszönhetően mind a mai napig készülnek belőle újabb gépek.

A 767-es azonban kéthajtóműves típus, így nem biztos, hogy a 747-es is ilyen szerencsés lesz. Összesen egyébként nagyjából 1500 Jumbót építettek a típus története során, amelyeknek a harmada szolgál jelenleg is. Az utasszállításban folyamatos a térvesztése, az izraeli nemzeti légitársaság épp a hónap elején köszönt el a típustól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártásátAz utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

Vállalat Airbus Airbus A380 Boeing Boeing 747 gyárbezárás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. december 10. 06:52 Vállalat

Indul Budapesten a Kifli.hu: a csehek ott támadják a Tescót és a társait, ahol a legjobban fáj nekik

Viccesen hangzó neve ellenére komoly cseh online élelmiszerbolt jelenik meg Budapesten. Mit kínálnak és hogyan lehetnek nyereségesek ott, ahol minden versenytársuk csak égeti a pénzét?

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Jandó Zoltán
2019. december 7. 16:28 Vállalat

Fél év alatt többet keresett jegyeken a veszprémi kézicsapat, mint a fél futballélvonal egy idényben

Az első hat hónapban még úgy is nyereséges lett a Veszprém Handball Kft., hogy 1,3 milliárdot költött a külföldiekkel teletömött csapat béreire.

Fontos

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.