Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. november 22. 15:04 Vállalat

Hamarosan újabb legendás repülőgép gyártása szűnhet meg

Az Airbus idén februárban bedobta a törölközőt az óriásgépek piacán, amikor bejelentette, hogy az új megrendelések hiánya miatt 2021-ben befejezi az A380-asok gyártását. A Boeing hivatalosan egyelőre nem tervez ilyesmit a 747-essel, de lehet, hogy a Jumbo nem sokkal éli túl európai versenytársát.

A Bloomberg által megírt feltételezés alapja, hogy éppen árverésre bocsátják annak a gyárnak a teljes felszerelését, ahol a 747-esek 52 méter hosszú törzse készül. Szalagfűrészt már 5 dollárért lehet venni, míg a szegecseket helyükre préselő gépért 100 ezer dollárról indult a licit.

A Boeing-beszállító Triumph Group többszintes dél-kaliforniai üzeme egyidős a típussal, azt követően kezdődött benne a gyártás, hogy a Pan American 1966-ban megrendelte a 747-es első példányait. Azóta is ott készült el az összes Jumbo törzsszekciója.

Az utóbbi években azonban már veszteséges volt ez a tevékenység, ezért döntött a beszállító úgy, hogy decemberben bezárja az üzemet. A jelenlegi, 18 darabos rendelésállományhoz már elkészítették a törzseket – jóval előbb, mint az a három év, amelyet a Boeingnél előirányoztak ezeknek a leszállítására. (A kifutóban lévő, de teljesen még le nem írt típusoknál a vállalatok igyekeznek elnyújtani a gyártási időt, hátha közben beesnek még új megrendelések.)

Ez a 18 darab 747-es egyébként kizárólag teherszállító változat, egy ideje ugyanis utasszállító Jumbo már nem épül, nagy vonalakban ugyanazok miatt a problémák miatt, mint amelyek az A380-as vesztét okozták: a kéthajtóműves gépek gazdaságosabban üzemeltethetők, miközben a hatótávolságuk nem kisebb, mint a négyhajtóműveseké.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repüléstA Boeing 747-es szembement az akkori trendekkel, 50 ezer ember dolgozott rajta és neki köszönhetően tömegek számára vált elérhetővé a repülés.

Egy-két év múlva azonban a Boeingnek nehéz döntést kell hoznia: vagy leállítja emblematikus típusának gyártását, vagy be kell ruháznia, hogy saját maga állítsa elő a törzsszekciót. Sőt, nem csak azt, mert a Triumph Group azt tervezi, hogy akár már jövőre bezárja azt a texasi üzemet is, ahol egyebek mellett a 747-esek farokrészei készülnek.

A kérdést korábban már megvizsgálták a Boeingnél, de 2016-ban letettek róla a gyenge kereslet miatt. A helyzet azóta sem lett jobb, ráadásul most nehéz a vállalat anyagi helyzete a 737 Max tragédiái nyomán elrendelt repülési tilalom miatt.

A Bloomberg által megkérdezett szakértő szerint azonban ezzel együtt is korai még temetni a polgári repülést forradalmasító Jumbót. A légi és katonai ügyletekre szakosodott befektetési bankár, Stephen Perry a Boeing egyik közepes méretű típusát, a 767-est hozta fel példaként, amelynek egy időben már majdnem véget ért a gyártása, ám a katonai és civil szállító változatokra beérkezett megrendeléseknek köszönhetően mind a mai napig készülnek belőle újabb gépek.

A 767-es azonban kéthajtóműves típus, így nem biztos, hogy a 747-es is ilyen szerencsés lesz. Összesen egyébként nagyjából 1500 Jumbót építettek a típus története során, amelyeknek a harmada szolgál jelenleg is. Az utasszállításban folyamatos a térvesztése, az izraeli nemzeti légitársaság épp a hónap elején köszönt el a típustól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártásátAz utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus Airbus A380 Boeing Boeing 747 gyárbezárás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Csorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.

Jandó Zoltán
2024. június 10. 16:05 Vállalat

Hatmilliárdos kedvezménnyel szabadulna az állam a nyakán maradt Dunaferr-leánycégtől

Miközben a dunaújvárosi acélmű új tulajdonosa bejelentette kokszoló kemencéinek leállítását, az állam másodszor is nekifutott egy nyakán maradt kereskedőcég eladásának.

Hajdu Miklós
2024. június 7. 13:27 Közélet, Vállalat

Megtartja magának az állam Ferihegyet, vagy beszáll oda is a NER?

Teljesült a kormány évek óta hangoztatott célja, de a korábbi állami felvásárlások alapján nem lenne meglepő, ha tulajdonostársként baráti üzletemberek is megjelennének.

Fontos

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Hidi János Kovács Márton
2024. június 16. 05:42 Tech, Világ

Felgyorsítható a zöld átmenet, vagy bukni fogjuk a klímacélokat?

A jó trend már kialakult, de nincs elég beruházás ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímakonferencián kitűzött klímacélt. Miben lehet mégis bízni?

Gergely Péter
2024. június 15. 17:33 Pénz

Berobbant a csok plusz, megint nagyon fogynak a támogatott lakáshitelek

Háromszor annyi támogatott lakáshitelt vett fel a lakosság 2024 első négy hónapjában, mint egy éve, ami egyértelműen a csok plusz megjelenésének tulajdonítható.