Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. november 22. 15:04 Vállalat

Hamarosan újabb legendás repülőgép gyártása szűnhet meg

Az Airbus idén februárban bedobta a törölközőt az óriásgépek piacán, amikor bejelentette, hogy az új megrendelések hiánya miatt 2021-ben befejezi az A380-asok gyártását. A Boeing hivatalosan egyelőre nem tervez ilyesmit a 747-essel, de lehet, hogy a Jumbo nem sokkal éli túl európai versenytársát.

A Bloomberg által megírt feltételezés alapja, hogy éppen árverésre bocsátják annak a gyárnak a teljes felszerelését, ahol a 747-esek 52 méter hosszú törzse készül. Szalagfűrészt már 5 dollárért lehet venni, míg a szegecseket helyükre préselő gépért 100 ezer dollárról indult a licit.

A Boeing-beszállító Triumph Group többszintes dél-kaliforniai üzeme egyidős a típussal, azt követően kezdődött benne a gyártás, hogy a Pan American 1966-ban megrendelte a 747-es első példányait. Azóta is ott készült el az összes Jumbo törzsszekciója.

Az utóbbi években azonban már veszteséges volt ez a tevékenység, ezért döntött a beszállító úgy, hogy decemberben bezárja az üzemet. A jelenlegi, 18 darabos rendelésállományhoz már elkészítették a törzseket – jóval előbb, mint az a három év, amelyet a Boeingnél előirányoztak ezeknek a leszállítására. (A kifutóban lévő, de teljesen még le nem írt típusoknál a vállalatok igyekeznek elnyújtani a gyártási időt, hátha közben beesnek még új megrendelések.)

Ez a 18 darab 747-es egyébként kizárólag teherszállító változat, egy ideje ugyanis utasszállító Jumbo már nem épül, nagy vonalakban ugyanazok miatt a problémák miatt, mint amelyek az A380-as vesztét okozták: a kéthajtóműves gépek gazdaságosabban üzemeltethetők, miközben a hatótávolságuk nem kisebb, mint a négyhajtóműveseké.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtvenéves a Jumbo Jet, amely megváltoztatta a repüléstA Boeing 747-es szembement az akkori trendekkel, 50 ezer ember dolgozott rajta és neki köszönhetően tömegek számára vált elérhetővé a repülés.

Egy-két év múlva azonban a Boeingnek nehéz döntést kell hoznia: vagy leállítja emblematikus típusának gyártását, vagy be kell ruháznia, hogy saját maga állítsa elő a törzsszekciót. Sőt, nem csak azt, mert a Triumph Group azt tervezi, hogy akár már jövőre bezárja azt a texasi üzemet is, ahol egyebek mellett a 747-esek farokrészei készülnek.

A kérdést korábban már megvizsgálták a Boeingnél, de 2016-ban letettek róla a gyenge kereslet miatt. A helyzet azóta sem lett jobb, ráadásul most nehéz a vállalat anyagi helyzete a 737 Max tragédiái nyomán elrendelt repülési tilalom miatt.

A Bloomberg által megkérdezett szakértő szerint azonban ezzel együtt is korai még temetni a polgári repülést forradalmasító Jumbót. A légi és katonai ügyletekre szakosodott befektetési bankár, Stephen Perry a Boeing egyik közepes méretű típusát, a 767-est hozta fel példaként, amelynek egy időben már majdnem véget ért a gyártása, ám a katonai és civil szállító változatokra beérkezett megrendeléseknek köszönhetően mind a mai napig készülnek belőle újabb gépek.

A 767-es azonban kéthajtóműves típus, így nem biztos, hogy a 747-es is ilyen szerencsés lesz. Összesen egyébként nagyjából 1500 Jumbót építettek a típus története során, amelyeknek a harmada szolgál jelenleg is. Az utasszállításban folyamatos a térvesztése, az izraeli nemzeti légitársaság épp a hónap elején köszönt el a típustól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártásátAz utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

Vállalat Airbus Airbus A380 Boeing Boeing 747 gyárbezárás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2020. október 28. 17:02 Vállalat

Meglepően jó negyedévet zárt a Fiat-Chrysler csoport

Kár volt aggódni tavasszal az autóiparért, a válság ellenére sem tűntek el az autóvásárlók.

Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

A német és a brit közúti teherforgalom is meghaladja a járvány előtti szintet, a litván Girteka pedig idén 10 százalékos növekedéssel számol.

Torontáli Zoltán
2020. október 23. 12:16 Adat, Vállalat

A külföldi tulajdonban lévő élelmiszeripari cégeink harmadannyi dolgozóval érnek el akkora profitot, mint a magyarok

A hazai élelmiszeriparban a méret meghatározó, a rengeteg kis magyar cég mellett kevés nagy külföldi van, de ezek jóval hatékonyabbak, és az exportképességük is sokkal jobb.

Fontos

Bucsky Péter
2020. október 28. 06:45 Adat

Az autózás lett a koronavírus nyertese Magyarországon

Míg a közösségi közlekedésben az utasok harmada eltűnt, a közúti járműforgalom már a járvány előtti szinten van - sose közlekedtünk még olyan szennyezően, mint most.

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.

Avatar
2020. október 27. 06:52 Világ

Befolyás, megtévesztés, trollok: az amerikai elnökválasztás sötét oldala

A választásokba való beavatkozás régi játék a nagyhatalmak közt, de a közösségi média és a lassan felgyűlő társadalmi elégedetlenség új lehetőségeket kínál.