Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. május 22. 14:38 Vállalat

A világ legnagyobb utasszállító repülője is járvány áldozata

Évek óta rossz idők járnak már az Airbus A380-as típusára, de a koronavírus-járvány tovább ritkítja a flottát, és valószínűleg közelebb hozza azt a pillanatot is, amikor eltűnik majd a szolgálatból az „ég királynője”.

Ami biztos, hogy az Air France-KLM szerdán bejelentette, hogy előrehozza kilenc A380-asának kivonását a flottájából, amit eredetileg csak 2022 végén tervezett. Az ehhez kapcsolódó félmilliárd eurós értékcsökkenési leírást az idei második negyedévben ejtik meg, vagyis az Air France óriásaitól már most el kell búcsúzni.

Az Air France csak egy évtizede kezdte üzemeltetni a világ legnagyobb utasszállítóját, idősnek tehát semmiképpen sem lehet nevezni a négy hajtóműves gépeit. A baj az, hogy már a koronavírus-járvány előtt is nehezen lehetett gazdaságosan üzemeltetni az 500 szék körüli befogadóképességgel rendelkező típust, most pedig ez teljesen esélytelen, hiszen a légi személyszállítás iránti igény 2023 előtt valószínűleg nem tér vissza a járvány előtti szintre – írja a Bloomberg.

Jelzésértékű, hogy a vállalat közleménye szerint az A380-asok helyett A350-eseket és Boeing 787-eseket üzemeltet majd az Air France, ha már megteheti a hatósági korlátozások feloldása, illetve a megfelelő szintű utasigény visszatérése után. Mindkét utóbbi típus két hajtóműves, korszerűbb anyagokból épül, mint az A380-as, és a befogadóképessége is jobban passzol az igényekhez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

Mivel az A380-asok végszerelése Franciaországban történik, az Air France döntése szimbolikus, de a típus jövője szempontjából sokkal nagyobb szerepe van az óriásból 115 darabot üzemeltető Emirates lépéseinek. Az amerikai hírügynökség egy másik anyaga szerint a dubaji központú légitársaság egyrészt a flotta egy részének, akár 65 darabnak a nyugdíjazására készül, másrészt próbálja lemondani az utolsó rendelésének nagyobb részét, nyolcból ötöt.

Az Airbus ebbe nem akar belemenni, mert már ezek gyártása is előrehaladott fázisban van – a nem érintett három már kész is –, így ehelyett halasztott fizetést ajánlott az Emirates-nek. A tét nagy, egyezség nélkül ugyanis a légitársaságnak át nem vett gépenként 70 millió dollár kártérítést kellene fizetnie az Airbus számára. (A Bloomberg értesülését egyik vállalat sem kommentálta érdemben.)

A szóban forgó nyolc darabon kívül már csak egyetlen példány van gyártás alatt, a japán ANA légitársaságnak. Az már tavaly eldőlt, hogy ezek átadását követően, jövőre megszűnik a gyártósor. Használni az Emirates az évtized végéig tervezte a típust a járvány előtt, de könnyen lehet, hogy ezt is felül fogja vizsgálni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártásátAz utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Air France - KLM Airbus Airbus A380 Emirates légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.