Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. május 22. 14:38 Vállalat

A világ legnagyobb utasszállító repülője is járvány áldozata

Évek óta rossz idők járnak már az Airbus A380-as típusára, de a koronavírus-járvány tovább ritkítja a flottát, és valószínűleg közelebb hozza azt a pillanatot is, amikor eltűnik majd a szolgálatból az „ég királynője”.

Ami biztos, hogy az Air France-KLM szerdán bejelentette, hogy előrehozza kilenc A380-asának kivonását a flottájából, amit eredetileg csak 2022 végén tervezett. Az ehhez kapcsolódó félmilliárd eurós értékcsökkenési leírást az idei második negyedévben ejtik meg, vagyis az Air France óriásaitól már most el kell búcsúzni.

Az Air France csak egy évtizede kezdte üzemeltetni a világ legnagyobb utasszállítóját, idősnek tehát semmiképpen sem lehet nevezni a négy hajtóműves gépeit. A baj az, hogy már a koronavírus-járvány előtt is nehezen lehetett gazdaságosan üzemeltetni az 500 szék körüli befogadóképességgel rendelkező típust, most pedig ez teljesen esélytelen, hiszen a légi személyszállítás iránti igény 2023 előtt valószínűleg nem tér vissza a járvány előtti szintre – írja a Bloomberg.

Jelzésértékű, hogy a vállalat közleménye szerint az A380-asok helyett A350-eseket és Boeing 787-eseket üzemeltet majd az Air France, ha már megteheti a hatósági korlátozások feloldása, illetve a megfelelő szintű utasigény visszatérése után. Mindkét utóbbi típus két hajtóműves, korszerűbb anyagokból épül, mint az A380-as, és a befogadóképessége is jobban passzol az igényekhez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

Mivel az A380-asok végszerelése Franciaországban történik, az Air France döntése szimbolikus, de a típus jövője szempontjából sokkal nagyobb szerepe van az óriásból 115 darabot üzemeltető Emirates lépéseinek. Az amerikai hírügynökség egy másik anyaga szerint a dubaji központú légitársaság egyrészt a flotta egy részének, akár 65 darabnak a nyugdíjazására készül, másrészt próbálja lemondani az utolsó rendelésének nagyobb részét, nyolcból ötöt.

Az Airbus ebbe nem akar belemenni, mert már ezek gyártása is előrehaladott fázisban van – a nem érintett három már kész is –, így ehelyett halasztott fizetést ajánlott az Emirates-nek. A tét nagy, egyezség nélkül ugyanis a légitársaságnak át nem vett gépenként 70 millió dollár kártérítést kellene fizetnie az Airbus számára. (A Bloomberg értesülését egyik vállalat sem kommentálta érdemben.)

A szóban forgó nyolc darabon kívül már csak egyetlen példány van gyártás alatt, a japán ANA légitársaságnak. Az már tavaly eldőlt, hogy ezek átadását követően, jövőre megszűnik a gyártósor. Használni az Emirates az évtized végéig tervezte a típust a járvány előtt, de könnyen lehet, hogy ezt is felül fogja vizsgálni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártásátAz utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

Vállalat Air France - KLM Airbus Airbus A380 Emirates légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Avatar
2020. június 3. 09:10 Vállalat

Az adat az új kobra

Egy ételkiszállító cég megmutathatja, hogy továbbra is ki vannak-e éhezve a befektetők az adatokat habzsoló startupokra.

Avatar
2020. június 2. 17:35 Vállalat

Nem baj, ha szigorúak a pályázat feltételei

A koronavírus-válság körüli pályázatokban megjelent szempontként, hogy a rossz cégeket nem kell támogatni. Ez nem baj, a szubjektív szempontok viszont rontják a hitelességet.

Torontáli Zoltán
2020. június 2. 12:59 Vállalat, Világ

Az olajfinomítókból két hónapig pénznyelő automaták lettek, és ezt a Mol is megérezhette

Az olyan üzemeket, mint például a százhalombattai, nem lehet könnyen leállítani, azok akkor is termelik az üzemanyagot, ha nem kell senkinek. Hova öntötték a sok benzint, amíg a kutakon alig tankolt valaki?

Fontos

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 07:02 Élet

Megéri leköltözni vidékre, hogy zöldséget és gyümölcsöt termeljünk magunknak?

Két tévhit akadályozza, hogy egy család önellátóvá váljon élelmiszerből. Az egyik, hogy a pázsit helyett káposztát és uborkát kell nézni a ház ablakából, a másik, hogy a kapálásba bele kell rokkanni a cél érdekében. A számok mást mutatnak.

Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Több mint 157 milliárdnyi árbevételt és 24,4 milliárdos profitot hozott 2019-ben a Duna Aszfalt. Ez nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében rekord.