Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. január 30. 17:20 Vállalat

Felvásárlás? „A Lufthansa csak tönkretenné a Wizz Airt”

Német sajtóértesülés szerint Európa legnagyobb légitársasági csoportja, a Lufthansa ismét aktivizálja magát a felvásárlásokban. A német vállalat számára a feladat egyáltalán nem ismeretlen, az utóbbi másfél évtizedben a csoportba olvasztotta már a Swisst, a Brussels Airlinest, az Austriant, és az Air Berlin nagy részét is megszerezte annak 2017-es csődje után.

A Handelsblatt cikke szerint az egyik lehetséges célpont az erősen eladósodott Norwegian, amely a fapadosok többségével ellentétben nemcsak rövid, hanem hosszú távú járatokat is üzemeltet, leginkább Európa és Észak-Amerika között. A légitársaságra sokan pályáznak, az – egyebek mellett a British Airwayst és a spanyol Iberiát összefogó – IAG már legalább két ajánlatot tett rá, hiába. Ezek után a cég azt közölte, hogy már nem érdekli a Norwegian, de a Lufthansánál úgy látják, hogy ezzel csak nyomást akarnak gyakorolni a vállalat vezérigazgatójára.

A Lufthansa részvétele ebben a versenyben azt is szolgálhatja, hogy felverje a Norwegian árát az IAG számára, de ha az utóbbi tényleg visszavonul, akkor akár tényleges vevővé is előléphet. Bognár András, a londoni ICF légi közlekedési tanácsadója szerint a Norwegian azért érdekes, mert nagyon erős a skandináv és a transzatlanti piacion. Ezek a drága jegyek miatt magas hozamú piacok, miközben a vállalat belső struktúrája és költségszintje inkább a fapadosokéhoz közelít. A Lufthansa számára ezért a Norwegian felvásárlása egyrészt piacszerzést jelentene, másrészt a sajátjához képest alacsonyabb költségszintet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcolTavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük fajsúlyos szereplő, érdemes meggondolni, hol veszünk jegyet.

A másik valószínű célpont az olasz Alitalia, amely már körülbelül másfél éve csődvédelem alatt működik. Egyelőre az olasz állami vasúttársaság segítségével marad a felszínen, de az olasz kormány befektetőt keres a számára. Helyi lapértesülés szerint több érdeklődővel is tárgyaltak már, az önállóan pályázó Lufthansán és az Easyjeten túl az amerikai Delta és az Air France-KLM közösen szállna be az Alitaliába.

Az amerikai-francia-holland csapat állítólag megelégedne kisebbségi részesedéssel, miközben az irányító többség az olasz kormánynál és a vasútvállalatnál maradna. Ha ez igaz, valószínűleg ők lesznek a befutók, mert a Lufthansa nem akar az olasz állammal közösködni, hiszen az nehézzé tenné a szükséges leépítés elvégzését. Ami nem csoda, hiszen az Etihad úgy sem tudott dűlőre jutni a szakszervezetekkel a fájdalmas intézkedésekről, hogy nála voltak a menedzsment jogok. Az Alitaliát éveken át finanszírozó emírségekbeli légitársaság ezt követően dobta be 2017-ben a törölközőt, és ez vezetett az olasz cég csődjéhez.

Bognár András arra hívja fel a figyelmet, hogy Olaszország fontos turisztikai és gazdasági központ, az Alitalia azonban a mostani struktúrájában nehezen tudja kiaknázni a piac potenciáját, miközben a fapadosok lassan, de biztosan csipegetik le a piac széleit. Vagyis bárki lesz is a vevő, át kellene alakítania az olasz vállalatot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMa 70 ezer forintért lehet elrepülni oda, ahova tíz éve csak 100 ezerért lehetettA fapadosok rendesen aprítják a vezető nagy európai légitársaságokat, de azok mégsem mutatják a kihalás jeleit.

Az Alitaliával kapcsolatban a Lufthansa azt írta a G7-nek, hogy csak bizonyos előfeltételek teljesülése esetén érdekli a cég. Erről a Lufthansa egyik igazgatósági tagja a Reutersnek azt mondta: 3000-nél valamivel kevesebb embert el kell bocsátani még a privatizáció előtt, teljes irányítási jogokat akarnak, és kizárják az olasz állammal közös tulajdonlást.

Az Alitalia rövid- és középtávú járatai iránt a Wizz Air is érdeklődött, de a potenciális vevők mezőnyében egyelőre nem tűnik esélyesnek a magyar alapítású légitársaság. A Wizz Air időről-időre célpontként is megjelenik a felvásárlási spekulációkban, a Handelsblatt is megpendítette, hogy vonzó célpont lenne a Lufthansa számára. Ezzel kapcsolatban sem a Wizz Air, sem a Lufthansa nem akart nyilatkozni.

Bognár András szerint azonban egy ilyen felvásárlás értelmetlen lenne. 

„Nem látom, hogy a Wizz Air hogyan tudna beilleszkedni a Lufthansa struktúrájába. A két cég vállalati kultúrája és hozzáállása rendkívül különböző: a Wizz erősen parancsuralmi, a Lufthansa meg ennek pont az ellenkezője. A működési modelljeik nagyon különbözőek. Eltérő piaci szegmenseket céloznak meg. Egy szó, mint száz, a Lufthansa csak tönkretenné a Wizz Airt, akkor meg mi értelme megvenni?”

A Lufthansának amúgy is ott van az Eurowings, amely bár fapadosként is magasabb költségszinten működik, mint a Wizz Air, de a Lufthansához képest mégis olcsóbban. A mérete nagyjából pont akkora, mint a Wizz, és ha valahol a Lufthansa fapadost akar bevetni, akkor az megoldható az Eurowingsszel. Például Bécsben, ahol a Wizz nagy erőket mozgósított a piac egy részének megszerzése érdekében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLe akarja tarolni Bécset a Wizz AirA második legnagyobb légitársaság lenne Schwechaton, ami elég meredek elképzelés.

Bognár András szerint azt sem szabad elfelejteni, hogy a Wizz Airnek alapvetően kevés saját eszköze van (a repülőgépeket ugyanis lízingeli). Tehát a vásárló inkább csak egy jól működő szervezetet tud vele megvásárolni, így egyáltalán nem mindegy, hogy ez a szervezet képes-e változatlanul jó eredményeket produkálni az új tulajdonosi struktúrában.

A légügyi szakember csak abban az esetben lát értelmet a Wizz felvásárlásában, ha a Wizz részvényei valamiért nagyon leértékelődnének, így olcsóbb lenne megvenni és bezárni/átszabni, mint amennyi veszteséget okoz a Lufthansának. De szerintem ettől a helyzettől nagyon messze vagyunk – tette hozzá.

Néhány évvel ezelőtt, még a Lufthansa előző vezérigazgatója idején egyébként a csoport tárgyalt a Wizz Air megvásárlásáról, de ezek végül nem vezettek eredményre. Ahogy az Air France-KLM hasonló próbálkozása sem. Közben a Wizz hatalmas növekedésen ment keresztül, és ma már Európa kilencedik legnagyobb légitársasága a szállított utasok száma alapján. Így versenyjogi aggályok merülhetnek fel, ráadásul mivel a cég nyereséges, egyre többet kellene érte fizetni.

 

Vállalat Air France - KLM Alitalia EasyJet Lufthansa Norwegian wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. június 18. 12:21 Tech, Vállalat

Zuckerberg a világ bankára lenne, a Facebooknak tényleg saját pénze lesz

Jön a Libra nevű fizetőeszköz, és azt ígérik, hogy nem lesz belőle bitcoin. A kritikusok szerint most már tényleg darabokra kellene szabdalni a Facebookot.

Bucsky Péter
2019. június 18. 06:44 Vállalat

Közel felére szorulhatott vissza az áfacsalás 2010 óta

Online pénztárgép, ekáer és e-útdíj: európai összevetésben is kiemelkedő a magyar gazdaság fehéredése a befizetett áfát nézve. A technológiai lehetőségeket azonban még messze nem aknázta ki a kormány.

Váczi István
2019. június 17. 16:46 Vállalat

Megépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről Amerikába

A párizsi légi szalonon az Airbus bejelentette, hogy megépíti A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Hajdu Miklós
2019. június 16. 16:57 Adat

Most jön a neheze, ha Magyarország is tenni akar a klímakatasztrófa ellen

Bár az üvegházhatású gázok kibocsátását összességében sikerült visszafogni hazánkban és az EU-ban is, vannak olyan ágazatok, amelyek egyre jobban szennyezik a levegőt.

Fabók Bálint
2019. június 14. 06:41 Élet, Közélet

Visszaélések ellen hirdetett harcot a kormány, leszámolás lett belőle

Hiába ígérte a kormány, hogy a nem csaló színházak nem járnak rosszul a tao-rendszer megszüntetésével, durván bezuhant a legtöbb független színház állami támogatása.