Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. január 30. 17:20 Vállalat

Felvásárlás? „A Lufthansa csak tönkretenné a Wizz Airt”

Német sajtóértesülés szerint Európa legnagyobb légitársasági csoportja, a Lufthansa ismét aktivizálja magát a felvásárlásokban. A német vállalat számára a feladat egyáltalán nem ismeretlen, az utóbbi másfél évtizedben a csoportba olvasztotta már a Swisst, a Brussels Airlinest, az Austriant, és az Air Berlin nagy részét is megszerezte annak 2017-es csődje után.

A Handelsblatt cikke szerint az egyik lehetséges célpont az erősen eladósodott Norwegian, amely a fapadosok többségével ellentétben nemcsak rövid, hanem hosszú távú járatokat is üzemeltet, leginkább Európa és Észak-Amerika között. A légitársaságra sokan pályáznak, az – egyebek mellett a British Airwayst és a spanyol Iberiát összefogó – IAG már legalább két ajánlatot tett rá, hiába. Ezek után a cég azt közölte, hogy már nem érdekli a Norwegian, de a Lufthansánál úgy látják, hogy ezzel csak nyomást akarnak gyakorolni a vállalat vezérigazgatójára.

A Lufthansa részvétele ebben a versenyben azt is szolgálhatja, hogy felverje a Norwegian árát az IAG számára, de ha az utóbbi tényleg visszavonul, akkor akár tényleges vevővé is előléphet. Bognár András, a londoni ICF légi közlekedési tanácsadója szerint a Norwegian azért érdekes, mert nagyon erős a skandináv és a transzatlanti piacion. Ezek a drága jegyek miatt magas hozamú piacok, miközben a vállalat belső struktúrája és költségszintje inkább a fapadosokéhoz közelít. A Lufthansa számára ezért a Norwegian felvásárlása egyrészt piacszerzést jelentene, másrészt a sajátjához képest alacsonyabb költségszintet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcolTavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük fajsúlyos szereplő, érdemes meggondolni, hol veszünk jegyet.

A másik valószínű célpont az olasz Alitalia, amely már körülbelül másfél éve csődvédelem alatt működik. Egyelőre az olasz állami vasúttársaság segítségével marad a felszínen, de az olasz kormány befektetőt keres a számára. Helyi lapértesülés szerint több érdeklődővel is tárgyaltak már, az önállóan pályázó Lufthansán és az Easyjeten túl az amerikai Delta és az Air France-KLM közösen szállna be az Alitaliába.

Az amerikai-francia-holland csapat állítólag megelégedne kisebbségi részesedéssel, miközben az irányító többség az olasz kormánynál és a vasútvállalatnál maradna. Ha ez igaz, valószínűleg ők lesznek a befutók, mert a Lufthansa nem akar az olasz állammal közösködni, hiszen az nehézzé tenné a szükséges leépítés elvégzését. Ami nem csoda, hiszen az Etihad úgy sem tudott dűlőre jutni a szakszervezetekkel a fájdalmas intézkedésekről, hogy nála voltak a menedzsment jogok. Az Alitaliát éveken át finanszírozó emírségekbeli légitársaság ezt követően dobta be 2017-ben a törölközőt, és ez vezetett az olasz cég csődjéhez.

Bognár András arra hívja fel a figyelmet, hogy Olaszország fontos turisztikai és gazdasági központ, az Alitalia azonban a mostani struktúrájában nehezen tudja kiaknázni a piac potenciáját, miközben a fapadosok lassan, de biztosan csipegetik le a piac széleit. Vagyis bárki lesz is a vevő, át kellene alakítania az olasz vállalatot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMa 70 ezer forintért lehet elrepülni oda, ahova tíz éve csak 100 ezerért lehetettA fapadosok rendesen aprítják a vezető nagy európai légitársaságokat, de azok mégsem mutatják a kihalás jeleit.

Az Alitaliával kapcsolatban a Lufthansa azt írta a G7-nek, hogy csak bizonyos előfeltételek teljesülése esetén érdekli a cég. Erről a Lufthansa egyik igazgatósági tagja a Reutersnek azt mondta: 3000-nél valamivel kevesebb embert el kell bocsátani még a privatizáció előtt, teljes irányítási jogokat akarnak, és kizárják az olasz állammal közös tulajdonlást.

Az Alitalia rövid- és középtávú járatai iránt a Wizz Air is érdeklődött, de a potenciális vevők mezőnyében egyelőre nem tűnik esélyesnek a magyar alapítású légitársaság. A Wizz Air időről-időre célpontként is megjelenik a felvásárlási spekulációkban, a Handelsblatt is megpendítette, hogy vonzó célpont lenne a Lufthansa számára. Ezzel kapcsolatban sem a Wizz Air, sem a Lufthansa nem akart nyilatkozni.

Bognár András szerint azonban egy ilyen felvásárlás értelmetlen lenne. 

„Nem látom, hogy a Wizz Air hogyan tudna beilleszkedni a Lufthansa struktúrájába. A két cég vállalati kultúrája és hozzáállása rendkívül különböző: a Wizz erősen parancsuralmi, a Lufthansa meg ennek pont az ellenkezője. A működési modelljeik nagyon különbözőek. Eltérő piaci szegmenseket céloznak meg. Egy szó, mint száz, a Lufthansa csak tönkretenné a Wizz Airt, akkor meg mi értelme megvenni?”

A Lufthansának amúgy is ott van az Eurowings, amely bár fapadosként is magasabb költségszinten működik, mint a Wizz Air, de a Lufthansához képest mégis olcsóbban. A mérete nagyjából pont akkora, mint a Wizz, és ha valahol a Lufthansa fapadost akar bevetni, akkor az megoldható az Eurowingsszel. Például Bécsben, ahol a Wizz nagy erőket mozgósított a piac egy részének megszerzése érdekében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLe akarja tarolni Bécset a Wizz AirA második legnagyobb légitársaság lenne Schwechaton, ami elég meredek elképzelés.

Bognár András szerint azt sem szabad elfelejteni, hogy a Wizz Airnek alapvetően kevés saját eszköze van (a repülőgépeket ugyanis lízingeli). Tehát a vásárló inkább csak egy jól működő szervezetet tud vele megvásárolni, így egyáltalán nem mindegy, hogy ez a szervezet képes-e változatlanul jó eredményeket produkálni az új tulajdonosi struktúrában.

A légügyi szakember csak abban az esetben lát értelmet a Wizz felvásárlásában, ha a Wizz részvényei valamiért nagyon leértékelődnének, így olcsóbb lenne megvenni és bezárni/átszabni, mint amennyi veszteséget okoz a Lufthansának. De szerintem ettől a helyzettől nagyon messze vagyunk – tette hozzá.

Néhány évvel ezelőtt, még a Lufthansa előző vezérigazgatója idején egyébként a csoport tárgyalt a Wizz Air megvásárlásáról, de ezek végül nem vezettek eredményre. Ahogy az Air France-KLM hasonló próbálkozása sem. Közben a Wizz hatalmas növekedésen ment keresztül, és ma már Európa kilencedik legnagyobb légitársasága a szállított utasok száma alapján. Így versenyjogi aggályok merülhetnek fel, ráadásul mivel a cég nyereséges, egyre többet kellene érte fizetni.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Air France - KLM Alitalia EasyJet Lufthansa Norwegian wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.