Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. január 10. 16:05 Vállalat

Óvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcol

Tavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük olyan fajsúlyos szereplő, mint a 2017 őszén leállt Air Berlin, ez nem jelenti azt, hogy fenntartás nélkül vehetnénk jegyet bármely cégnél.

A Budapestről Rómába repülő Alitalia például már másfél éve csődvédelem alatt működik, és egyelőre nem körvonalazódik megnyugtató megoldás a problémáira. A nemrég még a magyar főváros és London Southend között is közlekedő Flybe kétségbeesetten keres egy befektetőt, amely megmenti a bedőléstől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csőd szélén áll egy Budapestre is repülő légitársaságA szorosabb szövetségről, illetve a felvásárlásról tárgyal a Virgin Atlantic a Flybe-val, miután az utóbbi, pénzszűkében lévő légitársaság nemrég nyilvánosságra hozta, hogy befektetőt keres.

A súlyosan eladósodott Norwegiannal kapcsolatban időről időre felvásárlási hírek kapnak szárnyra, míg másoknál, például a Finnairnél a zuhanó részvényárfolyam utal az üzleti problémákra.

A magyar utazók számára kevésbé jelentős fejlemény, de Izland mindkét légitársasága is súlyos gondokkal küzd a Bloomberg cikke szerint. Korábban szó volt arról, hogy összeolvad a nemzeti légitársaság, az Icelandair és a Wow Air, de ezek a tárgyalások megszakadtak. Most úgy tűnik, hogy az Indigo Partners amerikai befektetési alap – a Wizz Air legnagyobb tulajdonosa – részesedést vásárolhat a Wow-ban. Ennek azonban nagy ára lehet, a flotta felétől búcsút kell venni, és el kell bocsátani több száz dolgozót.

A Wow alapítója egyébként részben a nagy fapadosok – Ryanair, EasyJet, Wizz Air – agresszív árképzését okolta a nehézségekért, részben pedig azt, hogy sokkal több szereplő verseng a piacon, mint Észak-Amerikában. A szereplők számának csökkenését egyébként sokan várják az európai légi közlekedésben, erről Váradi József Wizz Air-vezérigazgató is beszélt a G7-nek. Az más kérdés, hogy ezt egyetlen vezető sem a saját légitársaságának csődjén vagy felvásárlásán keresztül képzeli el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtven európai légitársaságból öt éli túl a következő éveketVáradi József tizenöt éve, a Wizz Air alapítása óta irányítja a légitársaságot, ami mára az egyik legeredményesebb ultrafapados lett Európában. A menedzsert a cég és az iparág kilátásairól faggattuk.

Az utasok szempontjából ezzel szemben az a jó, ha minél inkább fennmarad a sokszereplős verseny, mert ez garantálhatja a kedvező árakat és a célpontok változatos kínálatát. Legfeljebb érdemes végiggondolni, hogy egy-egy légitársaság esetében nem túl kockázatos-e a jegyvásárlás. Vagy éppen olyan szállást foglalni, amelyet az utolsó pillanatban is le lehet mondani anyagi veszteség nélkül.

Az év eleje egyébként azért kritikus az európai légitársaságok számára, mert ekkor repülnek a legkevesebben, a cégek pedig örülnek, ha nem égetik el a tavasztól őszig megtermelt nyereséget. Azaz ilyenkor a legnagyobb a veszélye annak, hogy egyszerűen elfogy a pénzük, és nem tudnak többé felszállni. A Malév például 2012. február elején dőlt be.

Vállalat Alitalia csőd légitársaságok Norwegian wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Torontáli Zoltán
2019. május 16. 10:05 Vállalat, Világ

Nem vagyunk versenyben az új Skoda-gyárért

Indulnak a konkrét tárgyalások, Szerbia, Törökország, Bulgária és talán Románia lehet a befutó.

Fontos

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.