Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. január 10. 16:05 Vállalat

Óvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcol

Tavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük olyan fajsúlyos szereplő, mint a 2017 őszén leállt Air Berlin, ez nem jelenti azt, hogy fenntartás nélkül vehetnénk jegyet bármely cégnél.

A Budapestről Rómába repülő Alitalia például már másfél éve csődvédelem alatt működik, és egyelőre nem körvonalazódik megnyugtató megoldás a problémáira. A nemrég még a magyar főváros és London Southend között is közlekedő Flybe kétségbeesetten keres egy befektetőt, amely megmenti a bedőléstől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csőd szélén áll egy Budapestre is repülő légitársaságA szorosabb szövetségről, illetve a felvásárlásról tárgyal a Virgin Atlantic a Flybe-val, miután az utóbbi, pénzszűkében lévő légitársaság nemrég nyilvánosságra hozta, hogy befektetőt keres.

A súlyosan eladósodott Norwegiannal kapcsolatban időről időre felvásárlási hírek kapnak szárnyra, míg másoknál, például a Finnairnél a zuhanó részvényárfolyam utal az üzleti problémákra.

A magyar utazók számára kevésbé jelentős fejlemény, de Izland mindkét légitársasága is súlyos gondokkal küzd a Bloomberg cikke szerint. Korábban szó volt arról, hogy összeolvad a nemzeti légitársaság, az Icelandair és a Wow Air, de ezek a tárgyalások megszakadtak. Most úgy tűnik, hogy az Indigo Partners amerikai befektetési alap – a Wizz Air legnagyobb tulajdonosa – részesedést vásárolhat a Wow-ban. Ennek azonban nagy ára lehet, a flotta felétől búcsút kell venni, és el kell bocsátani több száz dolgozót.

A Wow alapítója egyébként részben a nagy fapadosok – Ryanair, EasyJet, Wizz Air – agresszív árképzését okolta a nehézségekért, részben pedig azt, hogy sokkal több szereplő verseng a piacon, mint Észak-Amerikában. A szereplők számának csökkenését egyébként sokan várják az európai légi közlekedésben, erről Váradi József Wizz Air-vezérigazgató is beszélt a G7-nek. Az más kérdés, hogy ezt egyetlen vezető sem a saját légitársaságának csődjén vagy felvásárlásán keresztül képzeli el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtven európai légitársaságból öt éli túl a következő éveketVáradi József tizenöt éve, a Wizz Air alapítása óta irányítja a légitársaságot, ami mára az egyik legeredményesebb ultrafapados lett Európában. A menedzsert a cég és az iparág kilátásairól faggattuk.

Az utasok szempontjából ezzel szemben az a jó, ha minél inkább fennmarad a sokszereplős verseny, mert ez garantálhatja a kedvező árakat és a célpontok változatos kínálatát. Legfeljebb érdemes végiggondolni, hogy egy-egy légitársaság esetében nem túl kockázatos-e a jegyvásárlás. Vagy éppen olyan szállást foglalni, amelyet az utolsó pillanatban is le lehet mondani anyagi veszteség nélkül.

Az év eleje egyébként azért kritikus az európai légitársaságok számára, mert ekkor repülnek a legkevesebben, a cégek pedig örülnek, ha nem égetik el a tavasztól őszig megtermelt nyereséget. Azaz ilyenkor a legnagyobb a veszélye annak, hogy egyszerűen elfogy a pénzük, és nem tudnak többé felszállni. A Malév például 2012. február elején dőlt be.

Vállalat Alitalia csőd légitársaságok Norwegian wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2020. június 5. 17:03 Vállalat, Világ

Téves párhuzamra hivatkozik a kormány a cégvédelmi törvénynél

Van egy lényeges különbség abban, ahogy az olaszok és a magyarok a járvány miatt kialakult helyzetben védekeznek a külföldi cégek terjeszkedése ellen. Az olasz szabályok átgondoltak.

Torontáli Zoltán
2020. június 5. 12:28 Vállalat, Világ

Fertőtlenítőt és bioetanolt készítenek az eladhatatlan borkészletekből Franciaországban

Az éves francia bortermelés mintegy 4 százalékát kell etanollá vagy alkoholos fertőtlenítővé alakítani.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2020. június 5. 06:47 Vállalat

Még év végén is messze lesz a magyar autóipar a tavalyi szinttől

Konfliktusok vannak az iparágban: az autógyártók és a hozzájuk közeli beszállítók ellátási problémákra panaszkodnak, a kisebb cégek pedig arra, hogy nem rendelnek tőlük.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. június 4. 12:31 Vállalat

Összeomlott a ruhakereskedelem, százával rúgták ki az embereket a boltok

A kiskereskedelem egy részében tömegével küldték el március-áprilisban az alkalmazottakat, de a szektor más cégeinél ennél is több embert vettek fel.

Avatar
2020. június 3. 13:49 Közélet

A rendszerváltáshoz mérhető kihívás vár ránk

Sok korábbi válsághoz hasonlították már a mostani helyzetet, idehaza a rendszerváltást követő időszak tanulságait is érdemes felidézni.

Jandó Zoltán
2020. június 3. 06:31 Vállalat

Mészáros Lőrinc lehet az ország legnagyobb munkaadója az állam után

A Mészáros-csoport vállalatai összesen mintegy 25 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. Ennél több alkalmazottja itthon csak a Magyar Postának van.