Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. január 10. 16:05 Vállalat

Óvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcol

Tavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük olyan fajsúlyos szereplő, mint a 2017 őszén leállt Air Berlin, ez nem jelenti azt, hogy fenntartás nélkül vehetnénk jegyet bármely cégnél.

A Budapestről Rómába repülő Alitalia például már másfél éve csődvédelem alatt működik, és egyelőre nem körvonalazódik megnyugtató megoldás a problémáira. A nemrég még a magyar főváros és London Southend között is közlekedő Flybe kétségbeesetten keres egy befektetőt, amely megmenti a bedőléstől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csőd szélén áll egy Budapestre is repülő légitársaságA szorosabb szövetségről, illetve a felvásárlásról tárgyal a Virgin Atlantic a Flybe-val, miután az utóbbi, pénzszűkében lévő légitársaság nemrég nyilvánosságra hozta, hogy befektetőt keres.

A súlyosan eladósodott Norwegiannal kapcsolatban időről időre felvásárlási hírek kapnak szárnyra, míg másoknál, például a Finnairnél a zuhanó részvényárfolyam utal az üzleti problémákra.

A magyar utazók számára kevésbé jelentős fejlemény, de Izland mindkét légitársasága is súlyos gondokkal küzd a Bloomberg cikke szerint. Korábban szó volt arról, hogy összeolvad a nemzeti légitársaság, az Icelandair és a Wow Air, de ezek a tárgyalások megszakadtak. Most úgy tűnik, hogy az Indigo Partners amerikai befektetési alap – a Wizz Air legnagyobb tulajdonosa – részesedést vásárolhat a Wow-ban. Ennek azonban nagy ára lehet, a flotta felétől búcsút kell venni, és el kell bocsátani több száz dolgozót.

A Wow alapítója egyébként részben a nagy fapadosok – Ryanair, EasyJet, Wizz Air – agresszív árképzését okolta a nehézségekért, részben pedig azt, hogy sokkal több szereplő verseng a piacon, mint Észak-Amerikában. A szereplők számának csökkenését egyébként sokan várják az európai légi közlekedésben, erről Váradi József Wizz Air-vezérigazgató is beszélt a G7-nek. Az más kérdés, hogy ezt egyetlen vezető sem a saját légitársaságának csődjén vagy felvásárlásán keresztül képzeli el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtven európai légitársaságból öt éli túl a következő éveketVáradi József tizenöt éve, a Wizz Air alapítása óta irányítja a légitársaságot, ami mára az egyik legeredményesebb ultrafapados lett Európában. A menedzsert a cég és az iparág kilátásairól faggattuk.

Az utasok szempontjából ezzel szemben az a jó, ha minél inkább fennmarad a sokszereplős verseny, mert ez garantálhatja a kedvező árakat és a célpontok változatos kínálatát. Legfeljebb érdemes végiggondolni, hogy egy-egy légitársaság esetében nem túl kockázatos-e a jegyvásárlás. Vagy éppen olyan szállást foglalni, amelyet az utolsó pillanatban is le lehet mondani anyagi veszteség nélkül.

Az év eleje egyébként azért kritikus az európai légitársaságok számára, mert ekkor repülnek a legkevesebben, a cégek pedig örülnek, ha nem égetik el a tavasztól őszig megtermelt nyereséget. Azaz ilyenkor a legnagyobb a veszélye annak, hogy egyszerűen elfogy a pénzük, és nem tudnak többé felszállni. A Malév például 2012. február elején dőlt be.

Vállalat Alitalia csőd légitársaságok Norwegian wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2019. március 22. 09:56 Vállalat

Imádják a farmert a befektetők, de a jóganadrágot még annál is jobban

Sikeresen tért vissza a tőzsdére a másfél évszázados múltra visszatekintő Levi Strauss, az első kereskedési napon közel 32 százalékot emelkedtek a részvényei.

Torontáli Zoltán
2019. március 21. 14:16 Vállalat

Nehéz feladványt kell megoldani az Emag és az Edigital összeolvadásánál

A versenyhivatalnak fel van adva a lecke, most kiderül, hogy Magyarországon önálló piacnak számít az online bolt, vagy csak a kiskereskedelem egy szelete.

Wiedemann Tamás
2019. március 21. 12:07 Pénz, Vállalat

Hamarosan már csak felárért hozzák ki a csomagodat a futárcégek

Túl sokba kerülnek az utolsó kilométerek a futárcégeknek. Keresni kell a címet, a parkolóhelyet és meg kell várni, amíg az ügyfél kinyitja az ajtót.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. március 24. 13:15 Adat

Miért támogatják a világ kormányai az éghajlatpusztítást ezermilliárd dollárokkal?

Az ár, amit a benzinért vagy a szénből nyert áramért fizetnek az emberek, nem tükrözi ezek felhasználásának valódi költségeit. Ezért valójában elképesztő pénzekkel támogatják az államok a fosszilis energiát.

Kasnyik Márton
2019. március 23. 07:50 Podcast

Móricz Dániel: Pontosan annyit takarított meg Magyarország, mint amennyi uniós pénz bejött

Nem használta ki az ország a békeidőket, a költségvetés és a Magyar Nemzeti Bank is gázt ad, amikor éppen jól mennek a dolgok. Ennek megvannak a kockázatai a HOLD Alapkezelő befektetési vezetője szerint.

Jandó Zoltán
2019. március 22. 06:51 Közélet

Vajna halála után egyből megjelent egy rejtélyes tulajdonos a TV2-ben

A máltai bejegyzésű új részvényes igazgatója korábban letelepedési kötvényekkel is üzletelt, és ugyanúgy Bibó-kollégista volt, mint Orbán Viktor.