Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. február 4. 07:47 Vállalat

A Mol kilépett az eddigi legnagyobb piacára, ahol egyből több kútja lett, mint Magyarországon

Pénteken megnyílt a Mol első lengyelországi töltőállomása a Krakkót és Varsót összekötő gyorsforgalmi út mellett. A magyar vállalat tavaly decemberben történelme egyik legnagyobb tranzakciójával több száz benzinkutat vett Lengyelországban.

Háttér: A Mol 417 kutat vásárolt meg a PKN Orlen lengyel állami energiavállalattól. Ezek a Lotos egykori kútjai voltak, amelyeknek a megvásárlását az EU azzal a feltétellel engedélyezte az Orlennek, ha értékesíti a hálózat egy részét.

  • A megállapodás részeként a Mol 185 magyarországi és szlovákiai töltőállomást adott el az Orlennek. Magyarországon ezek főleg a Lukoil korábbi kútjai, a fennmaradó rész átvétele jövő áprilisig zajlik.
  • A Mol 610 millió dollárt (mai árfolyamon 215 milliárd forintot) fizetett az Orlennek, amely pedig 229 millió dollárt (82 milliárd forintot) a Molnak.
  • A szlovák leányvállalata révén eddig is volt mintegy 80 kútja a Mol-csoportnak Lengyelországban, így lett összesen közel 500 töltőállomása.

Miért fontos ez? A Molnak ezzel mintegy 20 százalékkal több kútja lett. A 38 milliós Lengyelország a legnagyobb piac, ahol jelen van a Mol, és hirtelen a harmadik legnagyobb szereplővé vált (az Orlennek közel 2000 kútja van, a BP-nek 573).

  • A felvásárlás azt is jelenti, hogy Magyarország helyett immár Lengyelországban van a legtöbb kútja a Molnak. Egy éve azt tervezték, hogy 1-1,5 év alatt nevezik át a kutakat, bár a Lotos nevét öt évig használhatják.

Igen, de: a korábbi horvátországi térnyeréshez hasonlóan ezúttal is felmerült politikai szál. Egy lengyel oknyomozó anyag szerint egy kormányközeli lengyel cég zavaros közvetítésével állapodtak meg a Mol a felvásárlásról.

Tágabb kontextus: a régió legnagyobb cégei közé tartozó Mol és PKN Orlen eddig csak Csehországban versenyeztek egymással közvetlenül, a fenti tranzakciók révén azonban valamennyi visegrádi országban mindketten jelen vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVillámgyorsan vált a magyar üzemanyagpiac a régió legolcsóbbjából a legdrágábbáKét fő ok azonosítható, ami miatt elképesztő sebességgel drágult az üzemanyag, és ami miatt évekig lesznek anomáliák a magyar üzemanyagpiacon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk2015-be lökték vissza a magyar pénztárcák vásárlóerejét a környék legmagasabb üzemanyagárai2022-ben az ársapka miatt újra több liternyi benzin és gázolaj jött ki egy magyar átlagfizetésből, az ársapka eltörlése óta tapasztalt drágulás viszont brutálisan lecsökkentette a megvehető literek számát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdokat keres az állam az üzemanyagárstop eltörlésévelA kormány készülhetett arra, hogy közvetlenül a szankciók életbelépése után engedje el a hatósági árat, amely mögül így arcvesztés nélkül hátrálhatott ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Lengyelország Mol olajipar üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.