Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. január 13. 16:31 Adat, Pénz

2015-be lökték vissza a magyar pénztárcák vásárlóerejét a környék legmagasabb üzemanyagárai

Nem is olyan régen még Magyarországra jártak tankolni a szomszédos országokból, a benzinársapka eltörlése óta viszont itthon drágább lett az üzemanyag, mint bárhol az szomszédos országok közül, ezért megfordult a benzinturizmus iránya, és már Magyarországról járnak át a szomszéd országokba.

A jelenségről beszámoló RTL Híradónak a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó azt mondta, nem azért ennyire drága most itthon a tankolás, mert a benzinkutak most hozzák be az ársapka miatt kieső bevételeiket, hanem azért, mert Magyarországon magasabb az üzemanyag áfája, mint a környékbeli országokban.

Magyarországon december elején vezették ki az üzemanyagokra vonatkozó 480 forintos hatósági ármaximumot, amit még 2021 novemberében vezettek be. Azóta az üzemanyagok jelentősen megdrágultak: a Holtankoljak.net szerint kedden a gázolaj litere átlagosan már 718, a benziné 656 forintba került országosan. A drágulás 2021-es kezdetekor már kiszámoltuk, hogy az akkori magasabb áraknak milyen hatása volt a magyarok vásárlóerejére ebben a termékkategóriában, most pedig újra átszámoltuk, hogy a havi nettó bérek alakulását is figyelembe véve hogyan alakult ez a mutató azóta.

Az alábbi ábrán egyrészt látszik, hogy a 2021-ben kezdődő jelentősebb drágulást az ársapka hogyan fogta meg tavaly, és hogy ehhez képest a piaci árak milyen meredek drágulást okoztak az idei év elejének árszintjéhez képest. 

Ha azt vizsgáljuk meg, hogy egy nettó átlagfizetésből hány liter benzint és gázolajat lehetett megvenni 2009 és 2022 között, az látszik, hogy a 2008-as válságot követően a vásárlóerő 2012-ig romlott, utána viszont 2020-ig folyamatosan javult, amit 2021-ben a drágulás miatt megint csökkenés követett. 

Ehhez képest 2022-ben a hatósági árakkal a kormány elérte, hogy újra több liternyi üzemanyagra legyen elég az átlagfizetés. Viszont ha a január eleji árakat vetjük össze a legfrissebb, tavaly októberre vonatkozó béradatokkal, akkor a vásárlóerő összezuhanását látjuk: 2015-ben volt hasonló nagyjából mennyiségű gázolajra és benzinre elég az akkori átlagfizetés, mint most év elején.

Az is érdekes, hogy a szomszédos országok alacsonyabb árai mit érnek a fizetésekhez képest: ezért azt is összegyűjtöttük, hogy az Európai Unió tagállamaiban hogyan viszonyulnak a fizetések az üzemanyagárakhoz. Itt annyi módszertani kivételt teszünk, hogy az alábbi térképen látható mutatókat torzítja, hogy a 2023 év eleji benzinárakat (helyi pénzben) csak a 2021-es nettó átlagbérekkel tudtuk összevetni (szintén helyi pénzben), mert ezek uniós szinten a legfrissebb rendelkezésre álló adatok.

A térképen látható mennyiségnél tehát a bérnövekedés miatt valószínűleg több benzint lehet már venni az egyes országokban, ugyanakkor az országok közti különbségek bemutatására ez a módszertan is alkalmas. A térképen látszik, hogy a nyugati tagállamokban az általában magasabb üzemanyagárak ellenére is nagyobb a lakosság vásárlóereje a magasabb fizetések miatt. Emellett az is látszik, hogy a régióban csak a bolgárok, és a horvátok vásárlóereje alacsonyabb a magyarokénál, ha tankolásról van szó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgekben a benzin ára, de ha a pénztárcánkat nézzük, volt már rosszabb isA gázolaj után bűvös 500 forintos szinthez közelíti a benzin átlagára is, de bizonyos szempontból 2019 előtt mégis rosszabb volt a helyzet. De mi történik a régióban?

Adat Pénz benzin EU gázolaj tankolás üzemanyag vásárlóerő Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2023. február 1. 04:35 Adat, Vállalat

Miért kapjuk négyszer drágábban az orosz gázt, mint a csehek?

Szijjártó Péter szerint az orosz gázszerződés árképlete sokkal kedvezőbb, mint a korábbi. Azzal az árképlettel azonban az elmúlt két évben több mint ezermilliárd forintot spóroltunk volna.

Jandó Zoltán
2023. január 29. 04:34 Adat, Vállalat

Százmilliárdokat költenek, hogy újra legyen értelme a lakossági napelemeknek, de ez sem elég

Nagyon látványosan pörög fel a hazai villamosenergia-hálózat fejlesztése, de a kormányon múlik, hogy meddig blokkolják a háztartási napelempiacot.

Stubnya Bence
2023. január 28. 15:45 Adat

Visszaesett a megújulók aránya az uniós energiafogyasztásban, de a számokat a tűzifaégetés is nagyon torzítja

2021-ben először fordult elő, hogy csökkent a megújulók aránya az uniós energiafogyasztáson belül. A számokat viszont jelentősen torzítja a biomassza felhasználása, amivel más bajok is vannak klímaszempontból.

Fontos

Pálos Máté
2023. február 2. 04:34 Közélet

Nem szaladt volna bele az Erasmus-pofonba a kormány, ha van fék és ellensúly

Néha talán még a kormánynak sem jönne rosszul, ha lenne valamilyen fék a brüsszeli fal előtt, ennek hiányában marad az elhúzódó csata az Európai Bizottsággal.

Kolozsi Ádám
2023. február 1. 17:17 Élet, Közélet

Februári tavaszi szünettel és júliusi vizsgákkal spórol a rezsin több nagy egyetem

Rendkívüli intézkedésekkel próbálják elérni a kormány által elvárt 25 százalékos megtakarítást. Kérdés, hogy nem kell-e majd emiatt kötbért fizetniük a gázszolgáltatónak.

Szentkirályi Balázs
2023. január 31. 20:28 Élet, Közélet

„Nehéz lesz visszaülni a tárgyalóasztalhoz” a debreceni akkumulátorgyár ügyében

Debreceni nagyvállalkozó forrásunk szerint fontos lenne a párbeszéd, hogy kiderüljön, mi a valós, mérhető és bizonyítható kockázata a CATL gyárépítésének, és mik az esetleg indokolatlan félelmek.