Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. január 6. 19:57 Élet, Vállalat

Trükkös áremelés miatt a Rama, a Pringles, a Leerdammer és a Haribo gyártóját is szégyenpadra ültették

A pénzromlás az emelkedő árak mellett csökkenő kiszerelések formájában is megmutatkozhat, méghozzá a fogyasztók számára valamivel kevésbé észrevehető módon. A Spiegel közölt most egy összeállítást olyan termékekről, amelyek gyártói az úgynevezett zsugorinfláció ezen tulajdonságát igyekeztek kihasználni tavaly az árak emelése mellett, és mellesleg Magyarországon is jól ismertek. (Bár idehaza nem feltétlenül az alább látható kiszerelésben forgalmazzák ezeket a termékeket.)

Az öt árut egy hamburgi fogyasztóvédelmi szervezet válogatta össze, hogy szavazásra bocsássa, melyik legyen az év leginkább megtévesztő csomagolású terméke. 

A listán szereplő termékek közül rendhagyó módon drágult például a Rama, a német vásárlók ugyanis lényegében változatlan árakat láthattak a cédulákon, a margarint azonban 500 helyett 400 grammos tégelyekben lehetett megvásárolni tavaly. A termék ára így negyedével emelkedett 2022-ben, amit a nyersanyagok és a beszállítók munkájának drámai drágulásával magyarázott a gyártó.

A tavaly századik születésnapját ünneplő Haribo is hasonlóképp emelt az árakon: a korábban megszokott 200 helyett már csak 175 grammonként csomagolja a gyár a gumicukorkát, így még ha egy-egy zacskó megvásárlásért nem is kell feltétlenül többet fizetni, a termék ára mégis 14 százalékkal nő. A változást a gyártó az előállítás növekvő költségeivel magyarázta, mivel az összetevőktől kezdve a csomagolóanyagon keresztül az energiáig mindenféle szükséges kellékért kénytelen többet fizetni.

A Calgon gyártója a szer javasolt adagolásán változtatott. A vízlágyítót előállító Reckitt Benckiser szerint a változásra egy uniós szabálynak való megfelelés miatt volt szükség, mindenesetre amennyiben a fogyasztók az új ajánlás szerinti emelt mennyiséget töltik a mosógépbe, akkor a költségeik 42 százalékkal emelkednek a Spiegel által idézett számítások szerint.

A Pringles jellegzetes dobozaiban 200 helyett már csak 185 gramm chips található, ráadásul a termék ára is nőtt. A kiszerelés változását a gyártó is elismerte, igaz, azt az átalakuló értékesítői és fogyasztói igényekkel indokolta. A német lap számítása szerint összességében a chips egységára 25 százalékkal emelkedett.

A Leerdammer sajt esetében a korábban megszokott 160 grammos csomagonkénti adag 140 grammra csökkent, miközben a legtöbb kiskereskedő a termék árát is növelte. Így a német vásárlók összességében a termék 43 százalékos drágulását tapasztalták, aminek okaként a gyártó a tej árának Európa-szerte általános növekedését említette.

A hamburgi fogyasztóvédő szervezet nemcsak a gyártókat, hanem a kereskedőket és a kormányt is felelőssé teszi a vásárlókat megtévesztő gyakorlat alkalmazásáért. Megfelelő szabályozással ugyanis mindennek elejét lehetne vehetni, ahogy az például Brazíliában is történik: a dél-amerikai országban a kiszerelések változását legalább fél évig kénytelenek világosan jelezni a gyártók a csomagolásokon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy gyanús példa arra, hogy jobban emelik az árakat a gyártók, mert most mindent lenyel a vásárlóA Penny anyavállalatának német vezetője nyíltan nekiment egyes beszállítóknak, mert azok nagyobb áremelést kérnek a saját termékeikre, mint a saját márkásokra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan-e szabadrablás az élelmiszerpiacon az infláció miatt?Egyre több országban kezdik vizsgálni, hogy a termelők és a gyártók mennyire tudják annál is jobban emelni az áraikat, mint amennyivel a költségeik emelkedtek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiközben Európa-szerte enyhül az infláció, nálunk még javában nőUgyan nem teljesen egyedülálló a magyar emelkedés, de egyre inkább a kivételek közé tartozik, főleg a nagy mértéke miatt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat áremelés élelmiszer-infláció fogyasztóvédelem infláció zsugorinfláció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2024. október 7. 15:00 Adat, Élet

Kettészakította az országot a minimálbér-emelés és a bevásárlóturizmus

Durván 70 milliárd forinttal többet hagytak a vásárlók a boltokban, mint egy éve, de a növekedés keleten volt jóval nagyobb ütemű.

Jandó Zoltán
2024. október 3. 04:42 Adat, Élet

Adóparadicsom a focisták számára Magyarország

Még Monacónál is kedvezőbb adózási feltételeket teremtett a kormány a hazai futballban. Ennek is köszönhetően versenyezhet a Fradi már nyugat-európai klubokkal is játékosokért.

G7.hu
2024. október 1. 18:34 Élet

Tulajdonos lett a Telex a G7-ben

A Telex kiadója, a Van Másik Zrt. 49 százalékos tulajdonrészt szerzett a G7 kiadójában hétfőn.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. október 10. 04:40 Közélet, Világ

Kína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?

A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.