Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. április 28. 06:31 Vállalat

Hiába a válság, reneszánsz van a magyar műtárgypiacon

Óriási tervekkel és beruházásokkal lép túl a magyar műkereskedelem egyik legfontosabb szereplője, a Virág Judit Galéria a koronavírus-járvány okozta recesszión. A kiállítótér területe és a tervezett események száma jelentősen növekszik annak ellenére, hogy a 2008-as válság még éveken át tizedelte a műtárgypiac forgalmát. A mostani visszaesés azonban egészen máshogy érinti a műkereskedelmet, beszélgetésünk során a galéria társtulajdonosa és -alapítója, Törő István elmondta, hogy még a tavalyi is kiemelkedő év volt, igaz, a tavasz „a kukába ment”.

„Kényelmesen ültünk az aranykalickánkban 15 évig”

A műkereskedelmet megreformáló újítások nem idegenek a galériától: Virág Judit és Törő István vállalkozása az 1997-es indulást követően addig szokatlanul elegáns és jól szervezett eseményekkel hívta fel magára a figyelmet a magyarországi árverési piacon. Noha ekkoriban már tucatnyi szereplő versenyzett, a nagy nyugati aukciósházak gyakorlatait követve hamar kitűnt az új galéria: az exkluzív helyszíneken fogadásokkal egybekötött rendezvények, az igényes, tanulmányokat is tartalmazó katalógusok és a jól felépített reklámkampányok nagy érdeklődést váltottak ki, és persze Virág Judit évekkel korábban közismertté vált szakértelme is hozzájárult a sikerhez.

Juditot mindenki, aki a műtárgypiacon mozgott, aukcióra járt, jól ismerte, én pedig sok céget működtettem már, volt fogalmam arról, hogy hogy kell egy új vállalkozást elindítani.

– emlékezett vissza Törő a kezdetekre.

A galéria kezdeti sikerei egy szerencsés képválasztásnak is köszönhetők Törő visszatekintése szerint. Az első árverés fő tétele egy Rippl-Rónai-kép volt, amiről senki se gondolta volna, hogy aukciós rekorder lesz, mégis addig még nem látott áron, 21 millió forintért lelt új gazdára az 1998-as első árverésen. Az akkor még bűvösnek számító húszmillió forintos határ átlépésével került fel az új galéria a műtárgypiaci térképre. A bemutatkozásnak egyértelmű volt az üzenete: a galéria a piacvezető cég szeretne lenni.

Az első aukció sikere után a galéria bevételei gyorsan emelkedtek. 1998-ban 21 millió, 2000-ben 95 millió, 2001-ben 160 millió, 2002-ben 220 millió forint volt az új abszolút aukciós rekord, valamennyi a Virág Judit Galéria árverésein született. 2001-re a galéria az eredeti, 50 négyzetméteres üzlethelyiségéből a mai, 450 négyzetméteres helyére költözött, 2003-ban 690 négyzetméter lett az alapterület, és ekkorra kialakult az évi három – egy őszi, egy téli és egy tavaszi – aukció szervezésére vonatkozó menetrend, ami azóta se változott. A 2008-as válság ugyan mélyen érintette a galériát, a 2010-es évek második felének gazdasági fellendülése viszont már jelentős bevételnövekedést hozott, annak ellenére, hogy a működési modell hosszú évek alatt nem változott.

A galéria tavaly márciusi kényszerű bezárása viszont jó alkalom volt az állandósult működési szisztéma átgondolására, amit aztán tovább lendített egy nagy európai aukciósháztól érkező meghívás egy közös közép-európai projektbe. Az új partnerrel való ismerkedés során döbbent rá Törő, hogy a Virág Judit Galériában szokásos évi három, esetleg négy aukció helyett az évente akár több tucat árveréssel működő modellek elterjedtek már a kelet-európai piacon is.

Azon gondolkodtunk, hogy ha hasonló európai piacokon ennyi árverést rendeznek az aukciós házak, akkor Magyarországon, ami végül is a Monarchia egyik legfontosabb művészeti örököse, ahol van egy erős vásárlói réteg, ez miért nem működik még. Ekkor döbbentünk rá, hogy a világ elment mellettünk, kényelmesen ültünk az aranykalickánkban 15 évig, és nem tűnt fel, hogy valami gyökeresen megváltozott.

A gyűjtők körébe lépett ugyanis egy újabb, az online kommunikáció és az internetes árverések iránt fogékony generáció. Ez a felismerés végül is olyan fejlesztésekre sarkallta Virág Juditot és Törő Istvánt, amelyek lehetővé teszik akár évi 10-15 tematikus árverés lebonyolítását is: a galéria alapterületének növelése, szervezetfejlesztés, új PR-stratégiák és a kortárs üzletág fejlesztése. Tavaly 400 négyzetméterrel növekedett meg a Falk Miksa utcai kiállítótér, és nagyon erős, jól képzett csapat állt fel a galéria élén.

Ez a válság egész más

A 2008-as gazdasági válsággal szemben tehát a mostani recesszió korántsem tűnik fenyegetőnek a műkereskedelem területén. Sőt, Törő szerint a tőzsdén és az ingatlanpiacon tapasztalt bizonytalanság most kifejezetten segíti a műtárgypiacot, sok magánbefektető ugyanis képekbe és szobrokba teszi a pénzét, ezzel is színesítve a portfólióját. A válság ráadásul egy rendkívül erős műtárgypiaci vágta után alakult ki: 2017 és 2019 között elképesztő mértékben szöktek fel a műkincsek árai. A klasszikus-modern művekből mostanra

áruhiány keletkezett,

vagyis a galériáknak ügyesen és óvatosan kell kezelniük a piacon forgatható műkincsállományt.

Az utóbbi néhány év további fontos műtárgypiaci fejleménye, hogy egy újabb művészeti periódus is beérett. A kortársnak nevezett művek*Ezek a művek abban értelemben tekinthetők kortársnak, hogy alkotóik zömmel ma is dolgoznak, de többnyire legalább 10-20 évvel ezelőtt készültek. piacán is jelentős forgalom- és áremelkedés zajlott le, az eddigiekben alapvetően a múlt század eleji korszakokkal foglalkozó Virág Judit Galéria is az 1945 és 2000 közti időszak művészetével bővíti profilját. Ezt részben az árverésre bocsátható klasszikus művek említett, egyre szűkülő köre indokolta, a kortárs bizonyos értelemben pótolhatja a klasszikus-modern piacon érzékelhető hiányt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁrat kell emelniük a kortárs magyar művészeknek, ha sikeresek akarnak lenni külföldönSokáig túl olcsók voltak a magyar kortárs művek a hazai műtárgypiacon ahhoz, hogy külföldi gyűjtők komolyan vegyék őket. Az utóbbi néhány évben viszont végre változás indult ebben a kérdésben, amivel mindenki jól járhat.

A leginkább a műtárgyak másodpiacán*Vagyis olyan műtárgyakkal kereskedik jobbára a galéria, amelyek már elszakadtak az alkotótól, a piacon vannak. mozgó Virág Judit Galéria szempontjából fontos változás volt továbbá, hogy a kortárs művészeket képviselő galériák és a kortárs művészettel foglalkozó gyűjtők munkája ekkorra érett be piaci értelemben: a magyar kortárs művészek munkái megjelentek a legjobb külföldi múzeumok és galériák kiállításain, és rendszeresen szerepelnek a világ nagy művészeti vásárain.

Persze a galéria számára ez a terület sem érintetlen, már a 2000-es években is voltak kortárs kiállítások, és szerepeltek ide tartozó művek az árveréseken, sőt, néhány művész menedzselésével is megpróbálkozott Virág Judit és Törő István. A 2008-as válság ezeknek a törekvéseknek azonban keményen keresztbe tett, most viszont olyannyira reményteli ez a piac, hogy egy külön kortárs aukciósház létrehozásának ötlete is felmerült.

Szerencse nélkül nincs műkereskedelem

A galéria sikerében a tulajdonosok szakértelme, a folyamatos fejlesztések és a jó intuitív döntések mellett nagyon sok esetben a szerencse, vagy legalábbis bizonyos váratlan fordulatok is komoly szerepet játszottak Törő szavai szerint. Utoljára a 2019. novemberi első kortárs aukció kirobbanó sikere okozott nagy meglepetést, amikor a várakozást messze meghaladó árak alakultak ki  – ez nemcsak a galériát, hanem az egész szakmát váratlanul érte.

A levegőben volt, hogy most kell kortárs árverést csinálni, csak lecsaptuk a labdát.

A 2010-es évek elején, a válságból való kilábalás, illetve a fellendülés kezdete is nagyrészt egy véletlennek volt köszönhető. 2013-ban, amikor a piac nagyon messze volt a százmilliós áraktól, bekerült a téli aukcióra egy addig lappangó Csontváry-kép. A galériában megérezték, hogy érdemes lehet egy erős PR-kampánnyal megtámogatni a kép sikerét, érzékelhetővé vált, hogy ez potenciálisan rekordgyanús darab. Végül is egy kiélezett, hosszú licit végén 240 millió forintért kelt el a Trau-i tájkép naplemente idején című festmény, ami azóta is magyar aukciós rekord, a válság miatt gyengélkedő műtárgypiac pedig lendületre kapott.

Egy galéria sikeréből az egész szakma profitálhat

Az ágazatban a siker egyik legfontosabb fokmérője egy-egy árverés forgalma, illetve az aukciós rekordok beállítása. Törő azonban hangsúlyozta, hogy egy jól sikerült eladás hátterében a tudatosan felépített kommunikáció és a galériát övező bizalom – és persze a szerencse – mellett a többi galéria és műgyűjtő tevékenysége is szerepet játszik.

Ez az egymásra utaltság főleg a már említett 2019-es kortárs aukció esetében ütközött ki. Az ott kialakult magas árak egyrészt a területtel foglalkozó galériák és gyűjtők munkáját dicsérik, másrészt pedig annak köszönhető, hogy egy addig zömmel klasszikus műveket vásárló kör felbukkant a kortárs művészet világában, és ők mély bizalommal vannak a Virág Judit Galéria iránt. Törő szerint az áremelkedésből végső soron mindenki profitálhat, még a fiatalabb művészek árait is felviszi, ha az árveréseken jól szerepelnek a közelmúltban készült alkotások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szakma, amiből nem lehet megélni, de néha hozza a milliókatMost induló cikksorozatunkban bemutatjuk, hogy a képzőművészet területén milyen megélhetési lehetőségek, finanszírozási formák vannak, vagyis hogyan keresi a pénzét egy átlagos művész.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kiszolgáltatottság és a kuncsorgás szinte természetes eleme lett a művészet finanszírozásánakA művészet területén nemcsak az alkotók megélhetési lehetőségei rendhagyók, hanem a velük foglalkozó szakma finanszírozása is.

Vállalat galéria műtárgy művészet Törő István üzlet Virág Judit Galéria Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán Stubnya Bence
2021. szeptember 17. 06:44 Vállalat

Kozmetikázhatják a tízmilliárdos veszteséget, amit Mészáros Lőrinctől vállalt át az állam

Hatalmasat fordult idén az energiaszektor, és ennek köszönhetően nyár végén elkezdhetett nyereséget termelni az évek óta veszteséges Mátrai Erőmű.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 14:13 Vállalat

Bedobja a törölközőt a gyártó, amelynek oltásából félmilliót vett volna Magyarország

Nem kezdi el a gyártást a Curevac, de nem száll ki teljesen a piacból.

Jandó Zoltán
2021. szeptember 13. 13:42 Vállalat

Milliárdokat bukott egyetlen félidő alatt a Fradi

Az Európa Liga menetrendje és a jegyárak ismeretében már elég jól megbecsülhető, mennyi bevételtől esett el az FTC azzal, hogy a BL helyett az EL-ben indul.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 19. 17:03 Adat

Egy órát sem kell utazni, és egészen megváltoznak az életkörülmények az országon belül

Észak-Magyarország több szempontból is az unió egyik legkedvezőtlenebb életkilátásokkal kecsegtető régiója, de más hazai térségekben sem sokkal jobb a helyzet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 19. 07:11 Adat

Tényleg olcsóbb a Lidl külföldön?

Elvégeztük ugyanazt a nagy bevásárlást egy francia és egy magyar Lidlben, és az eredmény több szempontból is tanulságos lett.

Hobot Péter
2021. szeptember 18. 16:25 Világ

Az arab világ alapjait változtatja meg az afganisztáni kivonulás

A konfliktusok súlypontja a Közel-Keletről Afganisztán felé tolódik, ahol Kína és Pakisztán, illetve India és Irán szövetsége nézhet szembe egymással.