Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2021. április 22. 06:11 Vállalat

Külföldön van olyan cég, amely pénzzel motivál az oltásra, készülnek erre nálunk is?

Az egyik legnagyobb magyarországi áruházlánc, a Penny Market németországi anyacége a múlt héten jelentette be, hogy jutalmazni fogja a koronavírus-oltást felvevő alkalmazottait. A Rewe-csoport nem az első kiskereskedelmi lánc Németországban, amely jutalommal motiválná dolgozóit az oltásra. Az Edeka-Nord 50 eurós (18 ezer forintos) vásárlási kupont ad a beoltott munkavállalóinak.

Magyarországon eddig nem hallottunk hasonló ösztönzésről, az általunk megkérdezett nagy magyarországi cégek egyike sem említette, hogy munkavállalóit anyagilag motiválná az oltásra. Összesen mintegy negyven magyarországi céget kerestünk meg körkérdésekkel, köztük a legnagyobb foglalkoztatókat, illetve a legnagyobb kiskereskedelmi láncokat és iparvállalatokat, amelyeknek a zárt térben, közösségben dolgozó alkalmazottai különösen ki vannak téve a járványnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz adókedvezménytől a marihuánáig mindenféle jutalmakkal próbálják oltásra késztetni az embereketSok példa van már a gyerekeknél jól bevált módszer alkalmazására, miszerint az oltásért ajándék jár.

A vállalatokat amiatt is kerestük meg, mert egy múlt heti cikkünk alapján úgy tűnik, hogy széleskörű az oltás ellenzése a fizikai dolgozók között. Mindössze a megkérdezettek negyede regisztrált az oltásra, és szinte mindnyájan arról beszéltek, hogy munkatársaik között általános az oltás ellenzése. Több áruházról hallottunk, ahol egy dolgozó sincs beoltva, illetve olyan gyári részlegekről, takarítóbrigádról is, ahol nem is akar oltást senki (a KSH szerint ugyanakkor már csak a lakosság 17,5 százaléka nem oltatná be magát).

A munkavállalók esetleges vonakodása, elutasítása egyáltalán nem jelent meg a megkeresett vállalatok válaszaiban, amelyeket arról kérdeztük, hogy hogyan viszonyulnak az oltási programhoz, motiválják-e esetleg a munkavállalóikat az oltásra vagy felmerült-e, hogy kötelezővé tegyék azt. 

A negyven vállalat mintegy kétharmada nem is válaszolt a kérdésekre, különösen a magyar tulajdonban álló cégek voltak elzárkózóak. Nem reagál a legtöbb embert foglalkoztató állami cégek közül a Magyar Posta, a Máv-csoport vagy a Volánbusz, illetve a talán legnagyobb magyar munkaadó, a Mészáros-csoport sem. A külföldi tulajdonban álló termelőcégek többsége szintén nem válaszolt érdemben, ilyen volt az egyaránt legnagyobb foglalkoztatók közé tartozó Bosch, Coloplast, Denso, Flextronics, Jabil Circuit vagy Harman Becker.

Plakátkampány, szórólap, virológus

A 14 beérkező válasz alapján az érintett cégek mindegyike támogatja alkalmazottainak beoltását, és többen indítottak vagy terveznek kampányt az oltások népszerűsítésére. A legtöbb embert, több mint 14 ezret foglalkoztató kiskereskedelmi lánc, a Spar minden dolgozójának készített egy edukációs kiadványt a járvánnyal kapcsolatban, amelyben az elérhető oltásokról is szó van. Mint írták, a napokban indítanak belsős kommunikációs kampányt annak érdekében, hogy minél többen regisztráljanak oltásra.

A legnagyobb árbevételű magyarországi cég, a több mint 12 ezer embert foglalkoztató győri Audi Hungária szintén azt írta, “átfogó, informatív kommunikációs kampány keretében ösztönzik” munkatársaikat arra, hogy regisztráljanak az oltásra. A legsokoldalúbb tájékoztatásról a Mol számolt be: plakátkampányt indítottak, szórólapon mutatták be az elérhető oltóanyagokat, rendszeresen jelentetnek meg cikkeket a témában az intranet felületükön és belső nyomtatott lapjaikban.

Nagyon ügyelünk a kiegyensúlyozott tájékoztatásra

– írták, hozzátéve, hogy minden tartalmat külsős egészségügyi szakértőkkel is egyeztetnek, illetve interjúkat készítenek virológusokkal és infektológusokkal.

Több más cég is beszámolt arról, hogy orvosok, virológusok tartanak előadásokat náluk a védőoltások jelentőségéről. Ilyen például az egyik vezető globális fogyasztásicikk-gyártó, az Unilever magyarországi cége, a Tescónál pedig Kemenesi Gábor virológussal szerveztek egy minden dolgozó számára nyitott beszélgetést. Az Auchan üzemorvosi konzultációs lehetőséget biztosít a munkavállalóinak, hogy az oltással kapcsolatos kérdéseiket szakembernek tehessék fel.

Rendkívül pozitív eredmények, megnyugtató visszajelzések

Arról kevés konkrétum derült ki, hogy milyen az oltási hajlandóság a vállalatoknál. Bár hallottunk olyan cégről, amely kéri munkavállalóit, hogy jelezze feléjük, ha kap oltást, hivatalosan egy cég sem számolt be hasonlóról. Volt, aki a személyiségi jogok védelmére hivatkozva nem mérte fel az oltási hajlandóságot, más túl régi adatfelvételre hivatkozott, a legtöbben azonban megkerülték a válaszadást.

Mindössze egy-két cég osztotta meg benyomásait az oltási hajlandóságról. Az Aldi azt írta, hogy

a munkavállalóktól érkező megnyugtató visszajelzések alapján az országos átlag felettinek minősíthető munkatársaink hajlandósága az oltás beadatására.

Az Audi annyit írt, hogy náluk most zajlik egy önkéntes alapú felmérés az oltási hajlandóságról, “melynek első eredményei rendkívül pozitívak”.

A Mol pedig azt közölte, hogy felmérést csak a kritikus infrastruktúrát üzemeltető kollégák esetében végeztek. A innen bejövő válaszadók több mint 80 százaléka egyértelműen élni kívánt az oltással, és kimagasló volt a felmérésben való részvétel is.

A köztulajdonban álló cégek közül egyedül válaszoló BKV szintén azt írta, hogy elindították az oltási igény felmérését, ennek az eredményéről ennyit írtak:

Az oltásra eddig is volt igény munkatársaink körében, bízunk benne, hogy a regisztrált munkatársaink mielőbb hozzájutnak a vakcinához.

A személyiségi jogok védelmére vonatkozó szabályokat betartva természetesen nem vezetnek nyilvántartást az eddig beoltott munkatársakról.

Nem lehet kötelezni az oltásra

Ahogy korábban írtuk, egyik cég sem számolt be arról, hogy anyagilag motiválná munkatársait az oltásban. Ösztönzőként több cég – mint az Auchan, a BKV, az Ikea, a Mol, a Spar, a Tesco és az Unilever – is azt említette meg, hogy biztosítják, támogatják az oltáson való megjelenést (például a beosztások rugalmas átszervezésével és hasonló szervezeti intézkedésekkel). Egyedül a több nagy magyar mezőgazdasági céget magába foglaló, Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó Bonafarm-csoport írta azt, hogy egy nap igazolt, fizetett távollétet vehet igénybe, akinél kijönnek az oltások kellemetlen mellékhatásai.

A válaszoló három nagy autógyártó, az Audi, a Mercedes és a Suzuki egyaránt arról számolt be, hogy dolgoznak egy oltópont létesítésén a gyáruk területén. A Suzuki azt írta, hogy saját költségen oltanák be munkatársaikat, ha erre lehetőségük nyílna a jövőben. Az Audi pedig azt, hogy ha a hatóságok hozzájárulnának az oltópont létrehozásához, akkor nemcsak a saját dolgozóikat olthatnák be, hanem a beszállítóik dolgozóit is. Sőt, szívesen szerepet vállalnának munkatársaik családtagjainak és a régióban oltásra regisztráltak beoltásában is egy városi oltóponton.

A vállalatoktól azt is megkérdeztük, hogy felmerült-e bennük, hogy kötelezővé tegyék az oltást. Ahogy a TASZ jogvédő szervezet jogásza, Asbóth Márton az Indexnek nyilatkozta, jelenleg a munkáltató nem kötelezhet a védőoltásra (bár, mint mondta, “a munkáltatónak nem kell a szomszédba menni ötletekért, miként tud nyomást helyezni a munkavállalóra”). Négy cég – Auchan, BKV, Mol, Nestlé – is a jelenlegi jogszabályokat is említve írta, hogy miért nem jöhet szóba az oltás kötelezővé tétele, illetve erre hívta fel a figyelmünket Vámos György is, a kiskereskedelmi láncokat képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is.

Szintén négy cég – Continental, Ikea, Mercedes, Suzuki – írt arról, hogy náluk a dolgozók szabadon választhatnak az oltás beadatásáról. A Spar pedig azt írta, hogy a kötelezővé tételről szóló kérdés “jelen pillanatban még nem időszerű” , a többiek nem reagáltak érdemben erre a kérdésre.

Vállalat Aldi auchan Audi autóipar bkv Bonafarm Continental Ikea kiskereskedelem koronavírus mercedes Mol munkáltató nestlé oltás Spar suzuki Tesco unilever Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2021. október 25. 10:00 Támogatói tartalom, Vállalat

Tévedés, hogy fel kell bontani a magyar városok utcáit a kábelfektetéshez

Az 5G technológia fejlesztése kapcsán városainkban ismét előjöhetnek az útbontások, az ebből eredő kellemetlenségek, dugók, zajhatások, pedig létezik egy zöldebb és biztonságosabb módszer.

Jandó Zoltán Váczi István
2021. október 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Még 17. havi nyugdíjat is fizethetne a kormány, ha nem venne repteret

Nem látszik, miért lesz jobb az országnak, ha kiad a reptérért annyi pénzt, amennyiből három évig duplázni lehetne a tanárok fizetését. A megtérülésnél a több évtizedes távlat a kedvező forgatókönyv.

Torontáli Zoltán
2021. október 21. 06:09 Vállalat

Megnéztünk egy magyar körforgásos gazdaságot – állami támogatás nélkül aligha fejlődhetnek hasonlók

Az ország egyik legfejlettebb és legkomplexebb agrárgazdasága kiváló példát ad arra, hogy mennyire nehéz körkörösen építkezni.

Fontos

Hajdu Miklós Váczi István
2021. október 25. 17:37 Adat, Közélet

Hiába hajtogatják, a kormányváltás hiányának nincs köze a gazdasági sikerekhez

Visszatérő kormányzati állítás, hogy a „politikai stabilitás” segíti az ország gazdasági felzárkózását, a környező országok adatai azonban ezt nem igazolják.

Avatar
2021. október 24. 15:55 Élet

A koronavíruson átesett focisták teljesítménye bizonyítottan hosszabb távon is romlik

A kimutatott koronavírus-fertőzés még fél év után is hatással van a focisták teljesítményére.

Torontáli Zoltán
2021. október 24. 07:04 Adat

Mítosz vagy valóság, hogy Ausztriában olcsóbb az Aldi és a Lidl?

Sorozatunk újabb részében a nagy bevásárlással most azt a városi legendát teszteljük, miszerint Hegyeshalom után olcsóbb ugyanaz az élelmiszer.