Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. december 7. 17:01 Adat, Vállalat

Hullámvasutaznak az árak a Lidlben, most éppen lefelé

Január vége óta minden hónap utolsó napján virtuális nagy bevásárlást teszünk az Aldiban és a Lidlben, bevásárlólistánk 42 termékből áll, és mindig ugyanakkora mennyiséget vásárolunk (a listát a csillagra kattintva tudod megnézni*Burgonya 3 kg
Cukor 0,5 kg
Liszt 1 kg
Olaj 1 l
Vaj 0,25 kg
Félbarna kenyér 3 kg
Zsemle 0,5 kg
Kifli 0,5 kg
ESL tej 1,5% 1 l
ESL tej 2,8% 1 l
Tejföl 20% 0,5 l
Natúr joghurt 0,5 l
Kefir 0,5 l
Paradicsom 1 kg
TV paprika 0,5 kg
Sárgarépa 0,5 kg
Fehérrépa 0,2 kg
Alma 1 kg
Banán 0,5 kg
Örölt kávé, 100% Arabica 0,25 kg
Csirkemell 1 kg
Pulykamell 1 kg
Sertés darált hús, 20% zsírtartalom 0,5 kg
Sertéspárizsi 0,2 kg
WC-papír, kétrétegű, 2 tekercs
Coca Cola 1 l
Zabital 1 l
Rizs 0,5 kg
Spagetti tészta 0,25 kg
Tojás 10 darab
Vöröshagyma 0,25 kg
Kígyóuborka 1 darab
Szénsavas ásványvíz 3 l
Só 0,05 kg
Rögös túró 0,2 kg
Gouda sajt 0,2 kg
Sertéskaraj 1 kg
Trappista sajt 0,2 kg
Kakaós/fahéjas csiga 0,2 kg
Uht tej 1,5% 1 l
Uht tej 2,8% 1 l
Narancs 0,3 kg
). Módszerünk (amelynek részleteiről első cikkünkben olvashatsz) nem reprezentatív, teljes mértékben szubjektív, de változatlan, ezért közelítőleg jó lehet arra, hogy megfigyeljük a két kedvelt diszkontláncban az árak alakulását, és a két hálózat közötti eltéréseket/egyezőségeket. Mindig az akció nélküli és a legkedvezőbb árat vesszük figyelembe egy-egy terméknél, és fajlagos mennyiségekkel (kilogramm, liter, darab, lap) számolunk.

Amint azt január óta többször is jeleztük, a két diszkontban nincsenek lényeges árkülönbségek, az általunk vizsgált 42 terméknek általában közel a fele forintra ugyanannyiba kerül mindkét boltban. Az érdekesség inkább csak az, hogy ennek a közel 20 megegyező árú terméknek az összetétele állandóan változik, ami arra utal, hogy a két üzlet folyamatosan „utánamegy” a másiknak az árazásával (és ezt nem akciózással teszik, hiszen mi sosem az akciós, hanem az eredeti árakat regisztráljuk).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKét termék árát bebetonozta idén az Aldi és a LidlKevés kivétellel folyton változik, hogy mi kerül ugyanannyiba az Aldiban és a Lidlben, de sok ilyen áru van.

November végi adatfelvételünk kapcsán a Lidlnél emelnénk ki egy jelenséget: szeptember végén 15 450 forintot fizettünk (volna) a kasszáknál, majd október végén a fogyasztói kosarunk értéke 16 130 forintra emelkedett, de november végére visszaállt 15 470 forintra. A Lidlben tehát (a mi szempontunk szerint) 4-5 százalék közötti árhullámzás volt az elmúlt hónapokban. Ez pedig csak azért érdekes, mert az Aldiban ilyet nem tapasztaltunk.

Az Aldiban szeptember végén 16 180, október végén 16 210, november végén pedig 16 240 forintot fizettünk volna, ez a Lidlhez képest egyenletesebb árazást tükröz. Az Aldi egyébként nemrég beindította az online rendelését is, ennek választékát le is teszteltük, és a 42 termékből csak egyet nem találtunk meg a ROKSH platformon: a zabitalt nem tudtuk volna ott megvenni, ám az összes többi, eléggé alapnak számító élelmiszerből online is árulják a legolcsóbb verziókat.

Visszatérve az árak változásának havi dinamikájára: most már van annyi adatunk, hogy lássuk, az említett különbség hosszabb távon is jellemzője a két diszkontnak.

Az Aldiban január óta egy hónap alatt általában egy százalék alatt volt a drágulás vagy az árcsökkenés mértéke, a Lidlnél viszont többször előfordultak ennél nagyobb ide-oda ugrások.

 

Szubjektív adataink szerint az Aldi erőssége tehát inkább a kiszámíthatóság, a Lidlben viszont jobban tudnak vadászni a lefelé mozgó árakra azok, akik erre utaznak.

Amint fent jeleztük, novemberben a bevásárlásunk értéke az Aldiban szinte meg se moccant, 0,21 százalékkal nőtt, a Lidlben viszont 4,12 százalékkal csökkent (az előző hónap hasonló emelkedése után). Az általunk vizsgált 42 termék közül a Lidlben november végén kilenc*Burgonya, félbarna kenyér, sárgarépa, fehérrépa, alma, kávé, vöröshagyma, kígyóuborka és narancs., az Aldiban hat lett olcsóbb*Pulykamell, Coca Cola, kígyóuborka, szénsavas ásványvíz, sertéskaraj és narancs., mint októberben. Eközben egy hónap alatt a Lidlnél*Cukor, olaj és kefir. és az Aldinál*Olaj, natúr joghurt és TV paprika. is csak három termék drágult.

A Lidl tehát összességében 12, az Aldi pedig kilenc termék árát változtatta meg, ez a mi mintánkban 29, illetve 21 százalékos arány (de végső soron ezek a változások a kosarunkban lényegi eltérést csak a Lidlnél okoztak).

Csak hosszabb távú adatsorral tudnánk konkrétabbat mondani arról, hogy a Lidlnél esetleg az október volt a trendtől eltérő drágább hónap, vagy inkább az számít extrának, hogy novemberben a szeptemberi szintre estek vissza, mindenesetre az látszik, hogy novemberben nagyon belehúztak a láncnál, mert a 42-ből 17 termék olcsóbb volt, mint az Aldiban, míg versenytársuk ezt csak hat terméknél tudta elmondani. (Hangsúlyozzuk, hogy mindez pillanatnyi állapotot tükröz, gyorsan változhat, és szubjektív kosárösszetétel alapján áll.)

 

Egyre közelebb jutunk január végéhez, amikor elkezdhetjük éves összehasonlításban is vizsgálni az árakat, a szezonális hatásoktól mentesen. Egyelőre azonban nem látszik valószínűnek, hogy a diszkont boltokban infláció lenne, sőt az Aldiban 3,3, a Lidlben pedig 7,3 százalékos deflációt mértünk január és november vége között.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél év alatt olcsóbb lett a bevásárlásunk a Lidlben és az AldibanA két diszkontlánc árazása az alapvető élelmiszereknél annyira minimális eltéréseket mutat, hogy néha az volt az érzésünk, ez nem is két cég, hanem egy.

Adat Vállalat Aldi bevásárlás élelmiszer fogyasztói kosár kiskereskedelem Lidl Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Debreczeni Anna
2021. február 27. 12:39 Adat, Élet

A magyar női vezetők fele hetente legalább három alkalommal sportol

Többnyire futnak és jógáznak a magyar női menedzserek, és kiderült az is, hogy más előnyöket kaptak a sporttól, mint külföldi társaik.

Hajdu Miklós
2021. február 24. 16:40 Adat, Közélet

Az új vírusváltozatok ellen nem elegendőek az eddigi intézkedések

A visegrádi országok példái jól mutatják, hogy a brit és az egyéb változatok mennyire átírják a forgatókönyveket.

Bucsky Péter
2021. február 24. 06:03 Adat, Vállalat

A multik, és azon belül a németek igen jól jártak a kormány gazdasági akcióprogramjával

A német hátterű vállalkozások a hozzáadott érték 13,5 százalékát adják, de ehhez a támogatások 21,5 százalékát kapták meg.

Fontos

Avatar Avatar
2021. február 28. 12:17 Élet

Érdemes-e pénzt fektetni az ingyenes felsőoktatásba?

A Rajk Szakkollégium videóinterjú-sorozatában Joshua Angrist arra hozott példát, hogy milyen kutatási eredmény lehet érdekes a politikai döntéshozók számára is.

Kasnyik Márton
2021. február 28. 07:00 Pénz

Valamit mondani próbál nekünk a pénzügyi piac a járvány utáni világról

Gond van a világ pénzügyi rendszerének egyik legfontosabb alapkövével. Nem kizárt, hogy búcsút mondhatunk a 2010-es évek világának, és ez sokakat elbizonytalanít.

Stubnya Bence
2021. február 27. 07:03 Podcast

Nem a rendszerváltás, hanem a 19. század óta nem tudunk felzárkózni Nyugat-Európához

G7 Podcast! Nincs kelet-európai ország, amely felzárkózott volna a világgazdaság centrumához. Vonyó Tamás, a Bocconi Egyetem docense szerint viszont siker, hogy vissza sem csúszott a régió.