Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. augusztus 30. 07:45 Vállalat

Cherokee, Qashqai, Quechua vagy Touareg – miért neveznek el márkákat elnyomott népcsoportokról?

A 8 perc 46 másodpercig tartó kegyetlen gyilkosság hatására kirobbant tüntetéssorozat az egyik legjelentősebb társadalmi megmozdulás az elmúlt években a nyugati világban. A rasszizmus és a rendőri brutalitás elleni fellépés következtében szobrok dőltek le, utcaneveket változtatnak meg, tv-sorozatokat lőttek le és a rendőrségek megreformálásába kezdtek az USA-ban.

A tüntetéshullám a nemzetközi vállalatcsoportokat is elérte. Az Uncle Ben’s gyártója lecseréli a márka logóját és megváltozhat a neve, a Colgate hasonlóra készül az egyik legjobban fogyó fogkrémével, a Knorr pedig a Németországban cigányszószként árult termékét nevezi át „magyaros paprikaszósz”-ra. A amerikaifoci-bajnokság egyik legismertebb csapata, a Washington Redskins (washingtoni rézbőrűek) is megváltoztatja a nevét hosszas ellenállás után.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMi az ára annak, ha eladod a neved a luxusiparban?Egy csomó pénzt hoz, de mégiscsak név nélkül kell utána létezni. Hogy birkóznak meg ezzel a divattervezők?

Ez a néhány példa azonban jellemzően azokat az eseteket fedi le, ahol kirívó a rasszista konnotáció. A pár megváltoztatott márkanév mellett számtalan olyan termék létezik továbbra is, amelyek távoli, egzotikusnak ható, ugyanakkor leigázott, elnyomott népcsoportokról kapták a nevüket.

A multinacionális vállalatóriások világában komoly hagyománya van annak, hogy egy terméket valamilyen romanticizált népcsoporttal kössenek össze. Leginkább autótípusokat neveznek el valamilyen elnyomott népcsoportról, bár nem feltétlenül, íme néhány Magyarországon ismertebb példa:

  • Quechua – nehéz úgy elmenni Magyarországon kirándulni, hogy ne fussunk bele egy Quechua termékbe. A 10 milliósra becsült kecsua népcsoport az Andok országaiban, főleg Bolíviában, Ecuadorban és Peruban él. A kecsuák számos, szerencsétlenebb sorsú őslakos népcsoporttal szemben legalább nagy számban maradtak fenn, ám brutálisan el voltak nyomva a spanyolok kegyetlen gyarmati rendszere alatt. A gyarmati elnyomásból fakadóan a mai napig kirívó a vagyoni egyenlőtlenség Dél-Amerikában, és ennek leginkább a kecsuák és más őslakos törzsek a kárvallottjai.
  • Jeep Cherokee – a cseroki a legnagyobb észak-amerikai indián népcsoport, amelynek nagyjából 300 ezer tagja van. A XIX. században az egész törzset többször erőszakkal telepítették át. Az amerikai őslakosok a mai napig jelentősen szegényebbek az átlag amerikainál, a háztartások medián jövedelme az országos érték kétharmada körül van.
  • Nissan Qashqai – a kaskái egy török nyelvű, nagyjából hárommilliós, Iránban élő népcsoport. A hagyományosan nomád kaskáikat többször próbálták erőszakkal letelepíteni, az állam elvette földjeik egy részét, a hatvanas-hetvenes években számos módon korlátozták életüket.
  • Volkswagen Touareg – a tuareg a Szaharában és a Száhel-övezetben, főleg Maliban élő berber népcsoport, létszámukat szintén három millióra becsülik. A francia gyarmatosítók alárendeltjeiként éltek a XX. század első felében, fokozatosan kobozták el földjeiket. Miután Mali függetlenné vált, brutálisan elnyomta a félnomád népcsoportot, ami a mai napig nem szűnt meg.

Az őslakos népcsoportokról bevallottan egy idealizált, leegyszerűsített, sztereotip kép alapján neveznek el egy márkát. A Nissan például azzal magyarázta a Qashqai elnevezést, hogy a kaskáik megtestesítik az ősi nomád szellemet, amely jól csatolható a SUV-ba belelátott kecsességhez, szabadsághoz, határok feszegetéséhez. A Volkswagen pedig azért választotta a Touareg nevet, mert a luxus SUV szerintük ugyanúgy erős és alkalmazkodó, mint az afrikai népcsoport. Az évszázadokon át elnyomott népcsoportok leginkább a vállalatóriások martketingosztályain válnak kalandvágyó, határokat feszegető héroszokká.

Akinek nem egyértelmű, hogy miért problémás az ilyen jellegű nemzetkarakterológiai leegyszerűsítések és a brandépítés összegyúrása, gondoljon bele, hogy milyen hullámokat vetne, ha a Dacia az új terepjáróját ‘Székely’-nek (akár angolosan CK-nek) keresztelné el a székelyek jó alkalmazkodóképességre hivatkozva. Pláne, ha annyira kannibalizálná a román márka a székely szót, hogy innentől kezdve az interneten rákeresve a székelyekre eladó Daciákat találnánk, ahogy a Qashqai-jal történt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMárkanévvé süllyesztenék a WTF és LOL rövidítéseketA Procter & Gamble megkérte a bejegyzési engedélyeket, de egyelőre nem árulja el, mi a célja, ha megkapja.

A leginkább érintett amerikai indiánok (Pontiac autómárka, Apache helikopter, sportklubok stb.) régóta bírálják a gyakorlatot. „Nagyon ellenezzük az ilyen sztereotípiákat. Legalább megkérdeztek volna róla minket” – mondta még korábban a Jeep Cherokee-ról a cseroki szervezet szóvivője. Hozzátette, hogy a törzs neve nem áll jogvédelem alatt, és jogdíjat sem kapnak a nevük felhasználásáért.

Az egyik legfelkapottabb konfliktus az egyik legnagyobb lélekszámú észak-amerikai őslakos népcsoport, a navahók és az Urban Outfitters nevű ruházati cég között zajlott le. A ruhamárka többek között hipszternek nevezett bugyijait árulta a népcsoport nevével, de a navahók beperelték a céget, mivel korábban levédették a nevüket. A felek végül peren kívül megegyeztek, de ennek részleteit nem hozták nyilvánosságra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat indián márka Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2025. július 17. 06:08 Élet, Vállalat

Több lehetőség lenne a négynapos munkahétben, ha nem a csodát várnánk tőle

Idehaza is sokan megfontolnák, hogy kevesebbet dolgozzanak akár kisebb fizetésért, de sok a buktató Antal Miklós, a téma kutatója szerint.

Stubnya Bence
2025. július 16. 14:03 Vállalat, Világ

A CATL akkumulátoraihoz szükséges technológia exportját is korlátozza Kína

Akkumulátorok gyártásához és a lítium bányászatához szükséges technológiák kivitelét is korlátozzák, hogy a versenytársak ne tudjanak felzárkózni.

Bucsky Péter
2025. július 16. 06:02 Közélet, Vállalat

Mr. Russia közel százmillió forintért ad tanácsot a MÁV-nak

Korábban már milliárdos megbízása is volt Magyarországon Klaus Mangoldnak, most valamiért az állami vasúttársaság tart igényt a szolgálataira.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. július 18. 09:09 Világ

Ráfüggött Amerikára az európai autóipar, mielőtt Trump belekezdett a vámháborúba

Az uniós autóipar export utáni hozzáadott értékének ötöde volt köszönhető az amerikai vásárlóknak a legutóbbi adatok szerint. A magyar feldolgozóiparban 10 százalék ez az arány.

Stubnya Bence
2025. július 18. 06:09 Közélet

Választási ígéretként a bérlakások építése, hatalomra jutva az eladásuk jellemző idehaza

Most a Tisza ígér bérlakásépítési programot, de ezt a rendszerváltás óta szinte az összes párt megtette. Közben a bérlakásállomány egyre fogyatkozott.

Hajdu Miklós
2025. július 17. 13:57 Közélet

Csökken a népesség, pang az ingatlanpiac az önazonossági törvénnyel elsőként élő városban

A mezőkeresztesi lépés mögött a romák betelepülésének megakadályozása állhat, legalábbis a polgármester korábban erre kérte a helyieket.