Hírlevél feliratkozás
Hobot Péter
2018. március 26. 16:16 Élet

Mi az ára annak, ha eladod a neved a luxusiparban?

A márkanév a legnagyobb érték a divat világában, és sok tervező saját nevével indítja vállalkozását. Pénzügyileg megérheti, ha eladják a márkát, és ezzel a saját nevüket egy nagybefektetőnek, de ennek komoly érzelmi költségei vannak, és a szerződések egész életükre szabályok közé szoríthatják a tervezőket. A vásárlások hátterében jellemzően pár nagy vállalatcsoport áll, derül ki a Business of Fashion cikkéből.

Donna Karan divattervező, a DKNY alapítója saját nevét 2000-ben adta el 450 millió dollárért (113 milliárd forintért) a legnagyobb luxuspiaci holdingnak, az LVMH-nak. Az LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) tavaly előtt továbbértékesítette a márkát, Donna új cége, az Urban Zen pedig már nem is használhatta tervezőjének nevét. Az új üzletnek az LVMH-tól kellet engedélyt kérnie mottójára, ami ez lett: “az élet filozófiája Donna Karan szerint” (philosophy of living by Donna Karan). Így könnyen meg lehet különböztetni a Donna Karan New York brandtől. 

Az luxusiparban rengeteg márkanév forog, de a legismertebbek jellemzően pár nagy vállalatcsoport tulajdonában vannak, amelyek pénzügyi és portfólió tervezési képességükkel egészítik ki a tervezők munkáját. Azonban a kreatív irányításban sokszor ütközik az érdekük a tervezőkkel.

 


Michael Kors is az LVMH-val kötött üzletet, aminek keretében az aláírásáról is le kellett mondania, mert a Kors szemüvegeken esetenként ott díszeleg a tervező szignója. Saját aláírását Michael csak jogi esetekben használhatja.

John Galliano, a Givenchy és a Dior volt főtervezője 1994-ban alapította saját márkáját, az önmagáról elnevezett John Galliano-t, aminek vezetéséből 2011-ben zárták ki. Egy párizsi bárban részegen antiszemita kijelentéseket tett és Hitlert is éltette, amivel sokak számára vállalhatatlanná vált. Most a Maison Margiela tervezője. A nevét viselő vállalat nélküle működik a Dior alatt, amiben szintén többségi tulajdonos az LVMH.

Elég nagy a koncentráció a piacon: a Louis Vuitton Möet Hennessy minden részágazatban jelen van és a luxusiparág legerősebb 10 cégének kezében van a teljes forgalom 48 százaléka. Az öt legnagyobbnál pedig a forgalom 31 százaléka:

 


A kreatív tervezőknek nehéz divatházaikat egy nagy vállalatcsoport részeként vezetni, mert az anyavállalat vezetése keretek közé szorítja működésüket. Joseph Abboud 2000-ben adta el a nevét 65 millió dollárért (16 milliárd forintért) a JA Apperel-nek. A márka kreatív igazgatója maradt, de a szerződésben nem szerepelt, hogy kizárólagos kontrollja lenne a férfi öltönyöket készítő ház kreatív részének működtetésében. Abboud 2005-ben elhagyta a saját nevét viselő divatházat és 2010-ig pereskedett a JA Apparel-el nevéért, amit márkaként ma sem használhat, de reklámozhatja vele új üzletét, a Jaz-t.

Vannak azért jó történetek is. Michael Kors márkáját például Silas Chou vette meg az LVMH-tól 2003-ban. Silas ellen ekkor pár éve még csődeljárás folyt, a Kors pedig láthatatlanná vált az LVMH márkák között. Ezután sikerült talpra állni, 2011-ben már tőzsdére vitték a Kors-t, ami már az induláskor 944 millió dollárt (234 milliárd forintot) hozott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2023. december 1. 13:06 Élet

Nem biztos, hogy akkora büszkeség a saját tulajdonú lakásban élők magas aránya

A saját tulajdonú ingatlanokban élők magas arányát a kormány sikerként tartja számon, pedig az nem jelent minden esetben megnyugtató lakhatási megoldást.

Torontáli Zoltán
2023. december 1. 04:34 Élet, Vállalat

Már nem igaz, hogy a munkaerőhiány miatt könnyű állást találni

Elég furcsa helyzet alakult ki a magyar munkaerőpiacon, mert a magas infláció miatt elkezdtek tömegével új állást keresni azok, akiknek egyébként van munkájuk.

Torontáli Zoltán
2023. november 29. 17:47 Adat, Élet

Budapesten a nők 77 , Észak-Magyarországon viszont kevesebb mint 63 százaléka dolgozik

A nemek közötti foglalkoztatási különbség Magyarországon átlagosan 9 százalékpontos, ami sokkal inkább az észak-déli, mintsem gazdasági alapú megosztottságra rímel.

Fontos

Stubnya Bence
2023. december 2. 13:08 Vállalat

5 év alatt feleződött a makói Continental állománya, most újra embereket küldenek el

2018 szeptemberében még több mint háromezren, idén szeptemberben már csak a 1660-an dolgoztak a makói üzemben.

Nagy Zsolt
2023. december 2. 04:34 Közélet, Podcast

Minden élőlényben ott ketyeg egy belső óra, de mi a sajátunkat egy évszázada elállítottuk

A G7 Mentés másként című podcastjának vendége Dr. Preubl György pszichiáter, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatója.

Hajdu Miklós
2023. december 1. 18:19 Közélet

Nem volt teljesen váratlan az Országos Meteorológiai Szolgálat megszüntetése

Többször is átalakítást ígért a kormány: most megszünteti a szervezetet és egy állami Zrt.-re bízza az időjárás-jelentéseket.