Egyre változatosabb megoldásokkal próbálkoznak a kiskereskedelmi láncok, hogy csökkenteni tudják a csomagolóanyag felhasználásukat. Nemrég írtunk arról, hogy a drogériák elkezdték azokat az automatákat tesztelni, amelyekből a vásárlók a mosó- és tisztítószereket utántölthetik, most pedig két nagy élelmiszerlánc döntött arról, hogy Ausztriában bevezetik a többször használható tejesüvegeket.
A többek között a Billa üzleteket is működtető Rewe, illetve a Spar egyaránt márciustól kezdi visszaváltható üvegben árulni a tejet, igaz, első körben csak a portfólió egy kisebb részét, az organikus gazdálkodásból származó tejeket.
A Der Standard azt írja, hogy 2019 őszére tervezték az indulást, de a háttér logisztikát csak mostanra sikerült kialakítani. A tejesüvegeket vissza kell venni, el kell szállítani, ki kell tisztítani és újra kell tölteni.
A Billa üzletekben a biotej jelenleg 1,79 euróba (600 forintba) kerül, az üvegdíj pedig 22 eurócent, azaz körülbelül 75 forint lesz. A Rewe és a Spar egyidejű lépése egyébként nem véletlen, mindkét lánc a Berglandmilch üzemből veszi a kérdéses biotejet, vagyis a fejlesztés jelentős részét a tejgyárban kellett megvalósítani. Ennek ugyanakkor megvan az az előnye is, hogy a tejesüvegeket mindkét áruházba vissza lehet vinni, függetlenül a vásárlás helyétől.
Megkérdeztük a Spar magyar leányvállalatát, hogy nálunk terveznek-e hasonló lépést, amint válaszolnak, cikkünket kiegészítjük.
Frissítés: A Spar Magyarország vizsgálja a bevezetés lehetőségét.
Ausztriában nincs előírás, amely kötelezővé tenné az italos üvegek vagy a műanyag palackok visszavételét. Az üveg használata az utóbbi években visszaszorult, a visszavétel pedig nagyon ritka, vagyis eldobható üveget használnak.
Az üvegvisszaváltás iránt azonban mégis újra elkezdett érdeklődni az ipar, mert a vásárlók körében egyre nagyobb a műanyagokkal szembeni ellenállás. Ennek a folyamatnak az egyik első jele a biotej üvegbe töltése.
Ahogy egy szakértő a Der Standardnak kiemelte, a szelektív gyűjtésnél a visszavétel hatékonyabb megoldás, mert a betétdíj jobb ösztönző, és ha a vásárló amúgy is rendszeresen jár a boltba, akkor neki is kézenfekvőbb megoldás.
Vállalat
Fontos