Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2020. január 1. 07:56 Vállalat

Könnyebb betartani az újévi fogadalmat, ha a cég is beszáll

Több mint tíz éve ismerik egymást a Fitpuli Kft. orvosi vonalról érkezett alapítói, Békási Sándor és Oláh Dániel. Mindketten a Semmelweis Egyetemen tanultak az általános orvostudományi karon; a sürgősségi ellátásba is belekóstolt Dániel foglalkozás-egyészségügyi szakorvos lett, Sándor pedig – egy molekuláris biológiai alapkutatási kitérőt követően – háziorvosi szakvizsgát tett az egyetem után. A céggel azonos nevű alkalmazáshoz nélkülözhetetlen IT-oldalt Faller Richárd képviseli az alapítók között.

Az alapítók a Fitpulihoz vezető legfontosabb alapélményeinek egyike, hogy érezték, ma már mindenkit 0/24 órában adatgyárak hálóznak be, a mobiltelefonon, az okosórán vagy más eszközökön keresztül rengeteg adatot rögzítünk, és ezeket jó lenne orvosi területen is hasznosítani. Nem egy szűk, speciális szakterületben gondolkoztak, mint az alvásciklus-mérő, lépés/kalóriaszámláló vagy a napi folyadékbevitelre emlékeztető appok, inkább globálisabb szinten: a leggyakoribb krónikus betegségek megelőzését célozva az általános egészségi állapot felmérésében és nyomon követésében láttak fantáziát. Az erős tudományos-szakmai alapok adottak voltak, és alaposan átgondolták, mivel lehetne újat mutatni a piacon. A Fitpuli az összes létező eszközről,

okosóráról, karkötőről vagy fitnesz trackerről elérhető egészségügyi és életmódadatot egy platformra tereli, elemzi, és ezek alapján nyújt személyre szabott javaslatokat, extra motivációt akár az újévi fogadalmak betartásához is.

Egyelőre a Fitpulival partnerségre lépett nagyvállalatok munkavállalói számára elérhető az alkalmazás, magánszemélyként nem. Ez volt az üzleti modelljük egyik kulcsmozzanata, így tudtak gyorsan berobbanni a piacra, sok visszajelzést gyűjtve.

A csapat a Fitpulit az elejétől úgy építette fel, hogy pontosan tisztában volt azzal, kinek mit szeretne kínálni, és melyik szereplőnek milyen előnye származik belőle. Az üzleti modell szempontjából meghatározó volt, hogy a végső felhasználóknak – a partner cég munkavállalóinak – nem kell fizetniük, mert a munkáltatójuktól kapják magát a mobilalkalmazásra épülő szolgáltatást. Az app elkötelezettséget növelő, megtartó szerepe nem elhanyagolható a mostani munkaerőhiányos időszakban, és az sem mellékes a cégeknek, hogy az egészségesebb életet élő dolgozók kevesebbszer esnek ki a munkából, kevesebbet mennek betegszabadságra. Talán ez a win-win helyzet a nagyvállalatokra célzó üzleti modell lényege, mert innen nézve a munkáltatónak megéri az alkalmazásra költeni.

Az előfizetés ára a cég méretétől függ, jellemzően 10 ezer forint alatt marad évente dolgozónként – a sávosan meghatározott előfizetési díj esetében minél több munkavállalót von be az adott cég, annál alacsonyabb az egy főre vetített költség. A minimálisan éves előfizetési időtartam mellett orvosszakmai megfontolásból döntöttek, mivel az egészségnyereséget nem lehet kampányszerűen biztosítani. Az egészséges életmód kialakításában fontos az elköteleződés és a rendszeresség, ezzel többnyire a cégek is egyetértenek. A külföldi multiknál sokszor alapból benne is van az általában több évre előre megadott vállalati stratégiában ez a terület. Jelenleg körülbelül tíz nagy partnerük van, ahol több ezer munkavállaló használja az alkalmazást.

Hogy jutottak idáig? A 2017-es cégalapítás a Hiventures állami kockázati tőkebefektető inkubátor programjában valósult meg – ide a kidolgozott ötlettel pályáztak, majd pár hónapos egyeztetés után 9 millió forintos befektetést kaptak 9 százalékos részesedésért cserébe, vagyis már akkor 100 millió forintra értékelték a céget. A kezdeti befektetésnek köszönhetően egy minimálisan piacérett terméket hoztak létre iOS és Android platformra, és ezt kezdték kisebb pilot projektekben csiszolni, de már az elejétől kifejezetten cégekkel teszteltek, élesben.

Az „és mikorra lett kész?” kérdés naivitásán nevettek egyet az alapítók, mondván, a termék sosincs kész, sosem szabad elégedetten hátradőlni, egy ilyen szolgáltatást a mért eredmények és a legújabb tudományos kutatások alapján folyamatosan fejleszteni kell. Az inkubátor finanszírozást követően újabb lépésben szintén a Hiventurestől kaptak egy 30 millió forintos áthidaló befektetést, aminek segítségével már biztosabb lábakon álltak a piacra lépéshez. Első nagy ügyfelüket egy évvel az indulás után már sikerült is megcsípniük: az Union Biztosítóval szerződtek stratégiai együttműködésre még 2018 nyarán.

Legutóbbi nagy dobásuk a 2019 nyarán kapott, 340 millió forintos kockázati tőkebefektetés volt, amelyet a Hiventures mellett az uniós Jeremie-forrásokat kihelyező egyik alap, a Solus Capital Zrt. és az Arete Zrt. adott össze. A több százmilliós befektetéshez a megfelelő számok és a piaci visszajelzések kellettek.

„Volt bevételünk, megfelelő mennyiségű partnerünk, és egy ötéves kidolgozott üzleti tervünk – erre már jól lehetett alapozni azt a befektetési igénylést, amit végül beadtunk”

– mondta Oláh Dániel. „Azt kellett bemutatni, hogy van igény a piacon a Fitpulira, a modell pedig működik” – fűzte hozzá Békási Sándor. A megtérülés időszaka még odébb van, a Fitpuli most a tőkebefektetést felhasználva növekszik, aztán egy idő után a saját bevételre alapozva terveznek tovább bővülni, de a nyereséget ekkor sem realizálják: fejlesztésre, a nemzetközi piacra lépésre, a csapat további építésére, salesre és marketingre fogják használni.

Oláh Dániel és Békási Sándor

Nem akarnak sokat várni a nemzetközi piacra lépéssel, az alkalmazás már elérhető angol és német verzióban, és benne vannak egy osztrák akcelerátor*a cégek növekedését gyorsító programban is. Németország és Ausztria ideális első tapogatózási terület lehet, hiszen ezer szállal kötődik a magyar gazdasághoz, de természetesen kacsingatnak az USA felé is, ahol az itthoninál sokkal nagyobb hagyománya van a vállalati egészségprogramoknak. A következő lépés, hogy pilotokat indítsanak külföldön, minél több tapasztalatot szerezve más piacokon, hogy arra alapozva bővülhessenek tovább. Alapvetően ugyanazt a terméket kínálják minden cégnek, ugyanakkor nyitottak egyedi igények teljesítésére is.

De hogy kell elképzelni magát a terméket, a Fitpuli alkalmazást? Kiindulásként orvosszakmai oldalról hat területet azonosítottak, amelyek a legfontosabbak a krónikus betegségek kialakulásában (fizikai aktivitás, étrend, alvás, stresszkezelés, szociális kapcsolatok és a dohányzás elhagyása), és megnézték, hogy mik a legfontosabb munkahelyi egészségkockázati tényezők (Európában sorrendben a stressz, a fizikai inaktivitás, a kimerültség, a túlsúly és a helytelen táplálkozás). Ezek metszetére fejlesztettek különféle kiértékelési, elemzési, nyomon követési és visszajelzést adó folyamatokat, és feldobták egy kis játékszerűséggel és közösségi élménnyel. Kisebb-nagyobb célokat lehet kitűzni a különféle területeken, amelyek elérésében tippekkel segítenek, de van laborlelet-értelmező, és alapszintű hallás- és látásvizsgálatot is el lehet végezni az alkalmazás segítésével (ami természetesen nem pótolja az orvosi felügyelettel készített vizsgálatokat).

A gyűjtött személyes adatok érzékenysége miatt a csapat nagyon figyel az adatvédelemre, egyéni szintre lebontható adathoz egyedül az adott felhasználó férhet hozzá. A munkaadóknak kizárólag aggreagált, a munkahelyen tapasztalható trendeket bemutató adatokat küldenek el az alkalmazás kihasználtságáról és a benne mutatott aktivitásról. Ezért is fontos, hogy 100 fő az az alsó határ, amelynél már javasolják a vállalatok számára a Fitpuli használatát, hiszen ilyenkor egy-egy kiugró adat nem tudja nagymértékben befolyásolni a statisztikát.

Itthon a legnagyobb ügyfelük és stratégiai partnerük az említett Union Biztosító, már több mint másfél éve dolgoznak együtt, és olyan jók a visszajelzések, hogy nemcsak folytatják az együttműködést, hanem plusz szolgáltatásokkal fejlesztik is az alkalmazást a biztosító számára. Becsatornázzák például az Union online egészségügyi ellátásszervező rendszerét a Fitpuliba – azaz lehet majd az alkalmazáson keresztül is időpontot foglalni mindazon szolgáltatásokra, amelyek az adott munkavállaló egészségbiztosítási csomagjában szerepelnek, valamint a szükséges dokumentumok (beutaló, lelet) beküldésére is lehetőség lesz.

A 2020-as évre terveik között több nagy dobás is szerepel. Készül egy világszinten is egyedülálló kezdeményezés, amellyel a kórházi egészségügyi ellátás hatékonyságán javíthatnak: az előre tervezett műtétek előtti 4-8 hetes felkészítő – prehabilitációs – és a beavatkozás utáni rehabilitációs programon dolgoznak. Ez azért fontos, mert ha valakit megfelelő fizikai és mentális állapotban operálnak, gyorsabb lehet például a műtéti gyógyulása, alacsonyabb a szövődményráta, vagy akár néhány nappal korábban tud lábra állni, aminek az adott pillanatban elég nagy jelentősége lehet.

Az eddigiek mellett idővel skáláznák az üzleti modellt a magánszemélyek irányába is: egy élethosszig tartó Fitpuli előfizetés mellé járna egy genetikai teszt és személyes tanácsadás is. Dániel és Sándor ugyanis hatalmas robbanást vár a személyre szabott orvoslás területén a következő években: ma már elég sok DNS-elemzésen alapuló teszt van a piacon, most házon belül tesztelik ezeket, és az általuk legjobbnak ítélt megoldást fogják beemelni a Fitpuli körébe. Nem kell nagyon magyarázni, hogy a betegségek genetikai kockázatát feltáró teszt mekkorát lendíthet a megelőzés hatékonyságán, új távlatokat nyitva a Fitpuli előtt.

És miért éppen a puli? Mert ez a magyar kutyafajta képes mindenkit az egészségtudatos életmód felé terelni. Ha pedig valaki kutyát akar venni tőlük, azt mondják, hogy az Apple sem almát árul.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFeladtad az idei fogadalmad? Egy egész ágazat örül nekiFitnesztermek építenek arra, hogy az év elején közel másfélszeresére ugrik a vendégek száma, az újonnan érkezők többsége azonban néhány héten belül feladja.

Vállalat befektetés cégportré egészség fitpuli kockázati tőke startup Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2020. január 23. 10:54 Vállalat

Az MNB szerint is volt, aki korábban tudott a nagy T-Systems üzlet bukásáról

Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért éppen a problémás időszakban kávézgattak.

Jandó Zoltán
2020. január 21. 13:18 Adat, Vállalat

Az UEFA szerint nincs még egy olyan csapat Európában, mint a Felcsút

A Puskás Akadémia bekerült a húsz legnyereségesebb európai futballcsapat közé. Bár az akadémia tényleg kilencmilliárdos profitot csinált, akadnak gondok a módszertannal.

Bucsky Péter
2020. január 21. 06:53 Vállalat

Audi vagy Mercedes? Ugyan, a Váci úti irodafolyosó húzza a magyar gazdaságot

Térképen mutatjuk a Váci úti végeláthatatlan irodatengerének cégeit, és azt is, hogy melyikben fizetnek a legjobban.

Fontos

Váczi István
2020. január 23. 06:54 Közélet

Évekre elúszhat a magyar vasúttörténet legdrágább fejlesztése

Megfeneklett a kínai-magyar kapcsolatok kirakatprojektje, a Budapest-Belgrád vasút magyarországi szakaszának fejlesztése. A magyarok a pénzre, a kínaiak a tervekre várnak.

Stubnya Bence
2020. január 22. 16:15 Pénz

Barry Eichengreen: Nem kell elsietni a magyar euróbevezetést

A német gazdaság bajban van, és ebből nekünk is le kell vonnunk a következtetéseket. Barry Eichengreenel, a Kaliforniai Egyetem professzorával interjúztunk.

Bucsky Péter
2020. január 22. 06:53 Élet

Teljesen értelmetlen és drága lecserélni a vízórákat, de legalább néhányan megélnek belőle

Európai összevetésben sokba kerül, bürokratikus és fölösleges a nyolc évente kötelező vízóracsere. De közel tízezret spórolhatunk, ha magunknak csináljuk.